10.01.2020 10:31

V A studiu Rubín bude mít premiéru detektivní komedie DIY: po tátovi

Jak moc známe své blízké? Co se stane, pokud se o nich po jejich smrti dozvíme novou informaci, která nám na ně změní perspektivu a už se jich nemůžeme zeptat? Právě tyto otázky staví do popředí svého textu Dagmar Radová ve své nové surreálné detektivce z minulosti jednoho mrtvého otce a jeho dvou dcer. Ty se v tátově bytě vidí po hodně dlouhé době a objeví jedno velké rodinné tajemství. Inscenace pojmenovaná DIY: po tátovi má premiéru již tento pátek 10. ledna v A studiu Rubín. Režisérka Ewa Zembok si vybrala vytříbené herecké obsazení, trio Frejová-Třešňáková-Neškudla.

Pražské divadlo A studio Rubín navazuje touto absurdní komedií na hlavní téma sezony O čem jsme zapomněli mluvit. Inscenace DIY: po tátovi je prokládaná úvahami nad nelehkým tématem – smrtí blízkého člověka a znovu objevováním jeho osobnosti skrze věci, které po sobě zanechal.

Děj inscenace se odehrává v bytě po zemřelém otci. Setkávají se v něm dvě sestry a znenadání se objeví mladý muž. Jejich údajný bratr. Vzniká tím řada bizarních a komických situací odhalujících dosud nepoznaná fakta z otcova života, která už nemůže objasnit a vysvětlit.

Komediální scény jsou prokládané monology, které se z intimnějšího a niternějšího pohledu vrací k otci, k jeho osobnosti a k vyrovnávání se s jeho odchodem. Monology fungují jako kontrapunkt k absurditě a komičnosti, jsou niterné a odhalují nám jednotlivé postavy, vyrovnávající se s otcovou smrtí každá skrze svou intimní zkušenost, zatímco touží odhalit něco podstatného o životě svém. Proto jsou výrazným motivem věci, které otec v bytě zanechal jako mementa své osobnosti.

Autorce Dagmar Radové a režisérce Ewě Zembok se v této inscenaci podařilo vystihnout absurditu těžkých životních situací, v nichž se ocitáme nepřipraveni a jež nás odzbrojují a v nichž sami sebe překvapujeme. Inscenace je také o paměti, o které zjišťujeme, že není soukromá, stejně jako není zcela soukromé naše já - je to spíš vzpomínka na sebe samého jako na výchylku v sociálním prostředí. Pokud se radikálně změní minulost, měníme se i my v přítomnosti a budoucnosti, což může být zprvu děsivé, ale posléze i očistné a může to znamenat i nový životní začátek. Inscenace je také o tom, jak se vyrovnat s minulým režimem a se zjištěními s ním souvisejícími, která náhle a překvapivě vytanou po letech a jsou zveřejněna,“ přibližuje inscenaci současná umělecká šéfka Rubínu Lucie Ferenzová.

Text hry Dagmar Radové vznikal přímo pro tři herecké osobnosti - Kristýnu Frejovou, Halku Třešňákovou a Pavla Neškudlu. Scénu a kostýmy vytvořila Petra Vlachynská, která tím v inscenaci vyzdvihla surreálnou linku intimních světů jednotlivých postav. V „lynchovském” světě plném bizarních objektů a nadsazených kostýmů dostávají zcela konkrétní a reálné situace další podstatný rozměr absurdity a humoru. Autorem hudby je Pavel Neškudla, který v inscenaci naživo hraje, a to na banjo. Díky tomuto nástroji, doplněném o plochy přednahrané baskytary, vytváří jedinečnou, tajemnou a lehce bizarní atmosféru opuštěného bytu po otci.

Premiéra inscenace DIY: po tátovi se koná 10. ledna 2020, první repríza se odehraje 15. ledna 2020, obojí od 19.30 hod. v prostorách A studia Rubín.

www.astudiorubin.cz

Autor článku: Pavla Umlaufová