16.03.2023 10:59

Východočeské divadlo chystá premiéru dramatizace reportážní prózy Válka nemá ženskou tvář

Východočeské divadlo už třináct let uvádí cyklus scénických čtení INprojekty (Malé inscenační projekty světových novinek), jenž je určený především – ale nejen – mladému divákovi. Jeho jednotlivé díly představují současné dramatické texty, které se přímo dotýkají aktuálních problémů světa, v němž žijeme.

Posledním INprojektem stávající divadelní sezóny bude dramatizace reportážní prózy Válka nemá ženskou tvář bělorusko-ukrajinské investigativní novinářky a důsledné kritičky Lukašenkova diktátorského režimu Světlany Alexijevičové. „Autorka tento »román hlasů«, jak bývá specifický literární žánr Alexijevičové označován, sestavila z výpovědí stovek žen, které se zúčastnily Velké vlastenecké války. Zprvu cenzurovaná kniha s výrazným protiválečným apelem vyšla poprvé v polovině 80. let minulého století, na začátku třetího tisíciletí ji dnes už mezinárodně uznávaná držitelka Nobelovy ceny za literaturu přepracovala a doplnila o dosud neuveřejněné výpovědi,“říká dramaturgyně cyklu Anna Zindulková Hlaváčková.

Dramatizaci původně nedivadelního textu připravily herečka Východočeského divadla Kristýna Hulcová a absolventka oboru režie na Katedře alternativního a loutkového divadla pražské DAMU Eliška Říhová, která se následně ujala i režie. Proč kývla na spolupráci s Východočeským divadlem, zdůvodňuje slovy: „Válka nemá ženskou tvář je knihou plnou silných obrazů. Například: člověk si veze na trakaři kus ruky, kterou našel v masovém hrobě, velitel kuchařce prostřílí hrnce, nebo ženy, které si na spaní nasazují náušnice. Myslím, že to vše by mohlo být základem plnohodnotné inscenace. Přišlo mi klíčové, že jsou to rozhovory s ženami, a ne válečná či historická analýza. Právě proto, že Alexijevičová poskytuje naprosto neotřelý pohled na válku, považuji za důležité přenést dojem z té knihy do divadla.“

V připravovaném divadelním útvaru na pomezí instalace, scénického čtení a inscenace budou účinkovat dámy Ludmila Mecerodová, Kristýna Hulcová a Karolína Šafránková, které překvapivě doplní i jeden mladý muž – hostující Štěpán Pospíšil. „Ženy, které v knize promlouvají, dost často mluví o tom, že ve válce žily mužský život nebo že si přály, aby se staly muži. Ve chvíli, kdy budeme mít k dispozici i mužský hlas, můžeme téma obsáhnout daleko hlouběji a zároveň se od žen dostat k člověku jako takovému – k člověku ve válce,“ vysvětluje režisérka Eliška Říhová.

Součástí premiéry, která se uskuteční v pondělí 20. března na Malé scéně ve dvoře, opět bude závěrečná diskuse s tvůrčím i hereckým týmem a překladatelem, novinářem a komentátorem ČRo Liborem Dvořákem.

https://www.vcd.cz/

Autor článku: Radek Smetana

Východočeské divadlo chystá premiéru dramatizace reportážní prózy Válka nemá ženskou tvář

Inscenace

22.10.2025

Apolena Veldová v hlavní roli amerického dramatu Vtip na Malé scéně Divadla J. K. Tyla

Na Malé scéně Divadla J. K. Tyla se 25. října 2025 uskuteční česká premiéra amerického dramatu Vtip. Autorka Margaret Edson, oceněná za toto dílo Pulitzerovou cenou, v něm s jemnou ironií a černým humorem rozehrává příběh brilantní profesorky literatury, která se s neúprosnou upřímností vyrovnává s vážnou nemocí i sama se sebou. Nový titul připravuje kmenový režisér plzeňské činohry Adam Doležal, hlavní roli ztvární Apolena Veldová, pro niž postava Vivian představuje mimořádnou hereckou výzvu.

21.10.2025

Komedie Hra, která se zvrtla v režii Hany Mikoláškové poprvé na jevišti Městského divadla Zlín

Ochotnický spolek ze Všeminy zachraňuje ze všech sil katastrofickou premiéru své adaptace detektivky Vražda na Havershamském panství. Nic neprobíhá tak, jak si režisér, herci ani ostatní členové souboru představovali. Co všechno se může ještě stát? Hru, která se zvrtla zlínské publikum poprvé uvidí v sobotu 25. října 2025.

21.10.2025

Balet Národního divadla Brno otevře novou sezonu premiérou inscenace Kafka

Balet Národního divadla Brno otevře novou sezonu premiérou baletu Kafka. Taneční formou tak vzdá hold tomuto literárnímu géniovi, jehož sté výročí úmrtí jsme si v loňském roce připomínali. Kafkovská témata jsou v moderní společnosti stále aktuální, což dokládá i to, že se k nim umělci stále opakovaně vrací. Jako současný balet jej pro NdB zpracovává choreografka Markéta Pimek Habalová.