31.08.2023 11:26

Vztah a napětí mezi jednotlivcem a kolektivem zkoumá nová inscenace Sbor v podání studentů Ateliéru fyzického divadla JAMU

„Narábame s rytmom, ktorý je prítomný v celom našom bytí, je obsiahnutý vo všetkých aspektoch našich životov, v prírode, práci, vzťahoch.“ (Andrej Kalinka, režie)

Absolventský ročník studentů Ateliéru fyzického divadla (AFD) JAMU má před sebou aktuálně premiéru inscenace s názvem Sbor, kterou brněnskému publiku představí v Divadle na Orlí již v úterý 5. září.

Inscenace vnikla pod taktovkou slovenské autorské dvojice s názvem Med a Prach, kterou tvoří Andrej Kalinka (libreto, režie, autor hudby) a Milan Kozánek (asistent režie, dramaturgie, choreografie). Duo, které se mnohdy pohybuje na hranici uměleckých žánrů a slibuje důraz na symbiózu vyjadřovacích prostředků.

Autoři připravili scénickou kompozici inspirovanou antickým chórem. Z historie divadla víme, že se z chóru (sboru) herci postupně vyčleňovali, jeho úloha se napříč časem postupně umenšovala, aby po 2 500 letech přestal existovat úplně. A to nejen ve své divadelní formě, ale též ve smyslu struktury společnosti.

Inscenace zkoumá vztah mezi kolektivem a jednotlivcem – zásadní téma současného světa. Sleduje znovuutváření sboru a začlenění jedince nazpět do jeho řad. „Všichni se vyčlenili. Sbor přestal existovat. Každý má jiný zájem, cíl, pohled na svět. Zůstala jen masa. A později, po opravdu dlouhé době, se sbor znovu formuje. Jednotlivec v něm opět hledá své místo a spolu s ostatními jedinci se opět může ptát (slovem, rytmem, pohybem, objektem), kým je a jaké místo ve sboru má" uvažuje nad tematickým těžištěm inscenace režisér Andrej Kalinka.

Kalinka s Kozánkem měli možnost zrealizovat svoji tvůrčí vizi ve spolupráci s odlišně zaměřenými studenty ateliéru, kteří mají rozličné zájmy, cíle, specializace a danosti. Najdou se mezi nimi začínající autoři, režiséři, herci, tanečníci nebo terapeuti. Jde-li o složení účinkujících, „není to homogenní skupina herců nebo hudebníků. A právě to z nich dělá ideální sbor, malý vzorek společnosti“ potvrzuje Kalinka.

„Samotná práca so študentami bola pre mňa naplňujúca, pretože počas celého tvorivého procesu k práci pristupovali veľmi zodpovedne a profesionálne. Boli otvorený hľadať a objavovať nove možnosti s ktorými napríklad nemali ešte žiadnu fyzickú, praktickú skúsenosť. Niekedy to bolo až neočakávane prekvapujúce ako sa posúvali v ich umeleckom vývoji, komentuje proces společné tvorby choreograf a dramaturg Kozánek.

Z hlediska rozvoje svých individuálních tvůrčích schopností si zkušenost pochvalují i účinkující studenti. „Díky práci s Med a Prach posouvám své hranice nejen co se týče učení se nových atributů (hra s paličkami a různé druhy rytmů, polyfonní zpěv, rychlomluva, vědomé i nevědomé provádění několika fyzických úkonů zároveň atd.), ale též ve vnímání divadla a jeho hranic, které jsou trochu jako apeiron, nekonečné. Co si však též odnáším, je zkušenost, která se se mnou ponese nejspíše ještě velmi dlouho a už teď mě nutí dělat divadlo jinak, než jak jsem ho dělal doteď, přibližuje student AFD, Matěj Pour.

Co tedy očekávat od tvůrčího přístupu a poetiky dvojice Med a Prach? Ta vychází „z pravidel harmonie a hudební kompozice, která se vyvíjela a pěstovala od starověku, a z rytmické struktury lidského těla odpozorované a ověřené asijskými lékařskými postupy. V představení Sbor Kalinka a Kozánek kultivují a zkoumají tato pravidla a skutečnosti společně se studenty: představení je postaveno na rytmických, harmonických a organických strukturách, které strukturují životy jednotlivců a lidských společenství. Jde o trpělivě skládané dílo, které utváří vztah mezi přírodou, světem a člověkem“, přibližuje Pierre Nadaud, vedoucí Ateliéru fyzického divadla.

Na výsledný divadelní tvar se můžete přijít podívat premiérově do Divadla na Orlí již 5. září a následně 6. září od 19:00.

Tvůrčí tým i s kompletním obsazením naleznete TADY.

 

Autor článku: Radoslav Pospíchal, foto ze zkoušek: Adéla Šperková