12.11.2023 20:57

Zemřel Miroslav Kůra

Ve věku 99 let zemřel v sobotu 11. listopadu choreograf a tanečník Miroslav Kůra.

Miroslav Kůra, patřil mezi nejvýznamnější tanečníky a choreografy českého a slovenského divadla.

V roce 1940 se stal členem baletního souboru Státního divadla v Brně a roku 1945 byl jmenován sólistou. Spolupracoval s I. V. Psotou. V letech 1941–1942 působil v německém divadle v Katowicích a v následujícím roce v Norimberku v rámci totálního nasazení. Po válce během vojenské prezenční služby v letech 1946–1948 vystupoval ve Slovenském národním divadle v Bratislavě. Předním sólistou baletního souboru Národního divadla v Praze se stal roku 1949. Významný český choreograf Saša Machov pro něj vytvořil mnoho pozoruhodných choreografií. S přestávkami působil Kůra tři desetiletí v Národním divadle, kde excelentně tančil Prince v Šípkové Růžence, Romea v Romeovi a Julii, Sólo v České suitě, Černého myslivce ve Viktorce nebo Prince v Labutím jezeře. V ND byl v letech 1974 až 1978 i šéfem baletu a léta choreografem.

Úspěchy Miroslava Kůty jako tanečníka i choreografa na scéně Národního divadla byly ceněny jak diváky, tak kritikou.

 „Miroslav Kůra patří mezi nejvýznamnější tanečníky v celé dosavadní historii českého baletu. V době své vrcholné výkonnosti patřil ke světové interpretační špičce. V roce 1992 obdržel od slavného amerického vydavatelství The Marquis (MacMillan Directory Division) čestné uznání za jeho tvůrčí činnost, úspěšné baletní inscenace a za přispění k celosvětové choreografii. V tvorbě ho ovlivnil hlavně Saša Machov, který akcentoval dramatickou složku interpretace, psychologickou věrnost a výrazovou propracovanost rolí. Miroslav Kůra k tomu ještě připojil vlastní talent a jedinečnou tvůrčí osobnost. Nikdy neměl vymezený svůj obor. Vedle klasických rolí, v jejichž náročných variacích uplatňoval kultivovanou a virtuózní techniku, ztělesňoval úspěšně také charakterní role s osobitými hereckými konturami i vynikajícím způsobem interpretoval komediální postavy. Všechny jeho role měly vzácnou přesvědčivost, pravdivost, lidský a estetický rozměr.“
PhDr. Jiří Pilka, český muzikolog a hudební publicista

 „Vystoupil v titulní roli… To je vlastně řečeno nepřesně, protože jsme byli svědky úchvatné metamorfózy, kdy interpret „zmizí“ v představované postavě, kdy se zmocní její nejvnitřnější podstaty, kdy každé sebemenší gesto, každý sebemenší pohyb je nejen důkazem svrchovaného mistrovství, ale
i žhavé vnitřní účasti, jejichž společným výsledkem je výkon vzrušující, svrchovaný, dokonalý.“
Vladimír Vašut, taneční dramaturg, libretista, kritik a publicista

Mezi nejvýznamnější umělecká ocenění Miroslava Kůry patří Medaile d´Or, cena Vincenta Escudero (1969) – Španělsko za nejlepší inscenaci Labutího jezera, Grand Prix, d´Italia of RAI (1972) – Itálie, za televizní inscenaci Romeo a Julie (choreografie), Choreography Prize (1978) – Japonsko, za choreografii k baletu The Birds, State Prize of The World Doctor Society (1986) – Itálie za představení Louskáček, Cena Thálie (1995) – za celoživotní dílo.

Čest jeho památce!

 

Autor článku: převzato z: https://www.narodni-divadlo.cz/

Zemřel Miroslav Kůra

Zprávy

07.11.2025

Ministerstvo kultury uspořádalo první seminář pro umělkyně a umělce zapsané v novém registru

V Nostickém paláci proběhla první ze série akcí, které Ministerstvo kultury a Národní institut pro kulturu pořádá pro umělkyně a umělce zapsané v nově zřízeném registru. Registr ministerstvo provozuje od letošního července a prvního semináře v Nostickém paláci se zúčastnilo přibližně padesát umělkyň a umělců. Tématem setkání byly pracovněprávní aspekty umělecké činnosti a aktuální možnosti podpory prostřednictvím individuálních tvůrčích a studijních stipendií.

06.11.2025

Výbor pro kulturu pražského magistrátu vyzval radu města, aby umožnila ředitelům městských divadel zvýšit platy hercům a dalším zaměstnancům

Výbor pro kulturu pražského magistrátu vyzval radu, aby umožnila ředitelům městských divadel zvýšit platy hercům a dalším zaměstnancům tím, že zvýší limity na platy. Podle ředitele Asociace profesionálních divadel Zdeňka Pánka mají herci v divadlech, která jsou příspěvkovými organizacemi Prahy, nižší platy než třeba herci v regionálních divadlech v Jihlavě, Ústí nad Labem a Uherském Hradišti.

04.11.2025

Pozvánka na konferenci a kulatý stůl: Jak můžeme společně zlepšit pracovní podmínky v kultuře?

Srdečně zveme na konferenci a kulatý stůl, který se uskuteční 27.–28. listopadu 2025 v Praze. Setkání propojí různé aktéry, které zajímá otázka: Jak můžeme společně zlepšit pracovní podmínky v kulturním sektoru – napříč veřejnou správou, občanskou společností a uměleckou sférou, na místní, regionální i národní úrovni?