01.02.2022 13:09

Divadlo Na Fidlovačce uvede premiéru inscenace Absolvent v režii Natálie Deákové

Paralely současného světa s obdobím 60. let, kdy se odehrává děj filmu Absolvent, vidí režisérka divadelní adaptace slavného snímku Natália Deáková. Jevištní podobu příběhu absolventa prestižní univerzity, který se přes vztah se starší ženou vzpouzí konvencím, připravuje v pražském Divadle Na Fidlovačce. Premiéru divadlo plánuje na 12. února. Předlohou je stejnojmenný román Charlese Webba a oscarový film z roku 1967, v němž se titulní rolí proslavil Dustin Hoffman.

Vypráví příběh Benjamina, absolventa univerzity, který se vrací domů. Rodiče pozvali na oslavu jeho úspěšně zakončeného studia své přátele. Syn ale nehodlá slavit příchod maloměstské idyly, budování kariéry a na oko ideálního manželství. Touží prožít něco opravdového, a tak oslavu sabotuje. Jeho rebelství zaujme paní Robinsonovou, manželku přítele Benjaminova otce, a rozhodne se Benjamina svést. Situace se ještě zkomplikuje, když se Benjamin zamiluje do Elaine, dcery paní Robinsonové.

V hlavních rolích se jako paní Robinsonová představí Jitka Schneiderová a jako Benjamin Daniel Krejčík. Elaine hraje Martina Jindrová, manžela paní Robinsonové Václav Vašák a Benjaminovy rodiče Daniel Rous a Dana Černá.

„Viděla jsem, jako asi většina z nás, film v pubertě, což si myslím, že je zásadní okamžik, kdy by člověk ten film měl vidět," řekla dnes Deáková novinářům. Až s nabídkou na divadelní inscenaci se ale prý seznámila s knihou napsanou v roce 1963.

„Ta byla v mnohém pro mě zásadní, zjistila jsem, že v roce 1963 vznikla poměrně revoluční kniha, která vyjadřovala pocit celé jedné generace, nejen dospívajících. V knize je ještě více než ve filmu znát silná generační výpověď, vzdor nejen vůči otcům, ale vůči celé generaci otců. Byla jaderná krize, segregace, Vietnam a vznikl velký proud odporu vůči patriarchálnímu systému," popsala východiska přípravy inscenace.

Doplnila, že každá generace, která ten film vidí, ho vnímá jako kultovní a iniciační, právě proto, že definuje tyto pocity. „Stejně tak tomu může být dneska, protože zažíváme něco podobného, podobnou společenskou reformu, vzepření se nějakému patriarchálnímu systému a znovunastolení společenského nastavení, jak vnímat to, co je správné a to, co není," uvedla.

Tuto reformu podle ní reprezentuje hnutí švédské klimatické aktivistky Grety Thunbergové, hnutí Black Lives Matter (Na černošských životech záleží), které protestuje proti policejní brutalitě a rasové nerovnosti, nebo tuzemská iniciativa Nemusíš to vydržet, která vznikla v prostředí vysokých uměleckých škol jako vyjádření odporu vůči sexualizovanému chování v tomto prostředí.

http://www.fidlovacka.cz/

Autor článku: ČTK: hrm, rdo

Divadlo Na Fidlovačce uvede premiéru inscenace Absolvent v režii Natálie Deákové

Inscenace

18.09.2025

Mozartův Idomeneo v režii Calixta Bieita ve Státní opeře

Opera Wolfganga Amadea Mozarta Idomeneo je považována za možná nejrevolučnější z jeho oper, zároveň jde o dílo nejosobnější – konflikt mezi patriarchální společností a láskou mladých lidí odráží snahu mladého Mozarta odpoutat se od svého otce. V nové inscenaci ji uvede Státní opera v režii Calixta Bieita a v hudebním nastudování Konrada Junghänela. Premiéry se konají 25. a 28. září 2025.

18.09.2025

Divadlo Radost uvede premiéru pohádky O Čertovi, která je inspirována stejnojmennou knihou Pavla Čecha

Divadlo Radost uvede premiéru nové inscenace „O Čertovi“, která je inspirována stejnojmennou knihou Pavla Čecha. Premiéra se uskuteční v pátek 3. října 2025 v 18:00 na Malé scéně Divadla Radost.
Před samotnou premiérou zveme diváky na vernisáž výstavy Pavla Čecha, která proběhne od 17:00 ve foyer divadla. Výstava nabídne originální ilustrace z knihy O Čertovi, ale také další ukázky umělcovy tvorby

18.09.2025

Jihočeské divadlo nabídne v této sezoně šestnáct premiér

Jihočeské divadlo navazuje na mimořádně úspěšnou letní sezonu, během níž Otáčivé hlediště v Českém Krumlově nabídlo pestrý program napříč žánry. Premiéra rodinné inscenace Herkules z produkce Malého divadla obohatila repertoár o nový titul, Händelův Mesiáš se rozloučil slavnostní derniérou, činoherní scéna potvrdila svou oblibu u publika sérií vyprodaných večerů a na své si přišli i milovníci klasického baletu.