01.06.2022 13:17

Skončil festival Divadelní svět Brno 2022. Po dvou covidových letech proběhl v plné formě a úspěšně

„Festival, který to nevzdal“ – i tak by se dal nazvat festival, který proběhl od 24. do 29. května v Brně. Mezinárodní divadelní přehlídka, jedna ze tří největších u nás, která byla před dvěma lety z důvodu protipandemických restrikcí zrušena a loni proběhla ze stejných důvodů ve výrazně okleštěné formě, se letos vrátila v plné parádě. Organizátoři připravili akci, na níž se během 6 dní vystřídalo 50 souborů od nás i ze zahraničí. A co je nejdůležitější – Brňané svůj festival neopustili a přehlídku špičkových divadel ocenili nadprůměrnou návštěvností, která se může směle rovnat s čísly z předpandemických dob.

13. ročníku festivalu DSB předcházel prolog v podobě dvou představení a premiéry koprodukčního dokumentu o režisérce Evě Tálské, uzavřen bude krátkým červnovým epilogem. Jako v minulých ročnících, i letos bylo hlavním organizátorem Národní divadlo Brno, které festival tradičně pořádalo společně s dalšími brněnskými divadly – Městským divadlem Brno, Divadlem Husa na provázku, Divadelní fakultou JAMU, Divadlem Polárka a Divadlem Radost.

Dramaturgie festivalu letos obrátila pozornost k fenoménu diváka. Místo zastřešujícího tématu byl tento ročník věnován společnému hledání, co všechno je a může být divadlo. Motto: „Divadlo je…“ (spolu se třemi významnými tečkami) tak bylo větou, která diváky doprovázela na každém kroku po cestě festivalem.

Festival v 6 dnech nabídl 59 představení 50 souborů z České republiky i ze zahraničí, konkrétně z Izraele, Francie, Polska, Maďarska, Běloruska, Brazílie, Portugalska a Slovinska. 37 představení bylo zcela vyprodáno, stejně jako doprovodný program pro děti. Celkově festival navštívilo 6 676 platících diváků.

Mezi vrcholy festivalu patřil izraelský soubor Kibbutz Contemporary Dance Company se svým představením Azyl, které přehlídku hned první den otevíralo. „Lepší začátek festivalu jsme si nemohli přát,“ shrnul ředitel DSB Brno Martin Glaser mnohaminutový potlesk, kterým vyprodané Mahenovo divadlo děkovalo tanečníkům.

Dalším úspěchem festivalu byla prestižní polská inscenace Střípky ženy divadla TR Warszawa v režii „mistra hyperrealismu“ Kornéla Mundruczó. „Mimořádné představení a velká lekce jedinečného herectví,“ to byla jedna z reakcí nadšených diváků na inscenaci, která zahajovala tematickou linii „ženský element“. V této lince silně rezonovala i další představení – Tři sestry Slováckého divadla Uherské Hradiště, výjimečná Maryša (mlčí) divadelního gangu Depresivní děti touží po penězích či Vassa Železnovová v podání pražského Národního divadla. One-woman show Sádlo Ridiny Ahmedové zase dokázala široké žánrové rozkročení festivalu.

Tradičně k nejoblíbenějším patří na festivalu taneční a pohybová linka. Kromě izraelského souboru vzbudil tradičně velkou pozornost Cirk La Putyka a jeho show Runners, Proměna tanečníků z DEKKADANCERS či Ostrov! fyzického divadla Burki&com.

V programu festivalu DSB zůstala antická linka, ve které letos exceloval zahraniční host, maďarské divadlo KV Társulat – Trafó se svou Médeou, či Antigona (Fuck You, Daddy!) z Činoherního studia Ústí nad Labem.

Nejen děti naprosto okouzlili francouzští loutkáři Les Antliaclastes s magickými inscenacemi Ambra a Valčík elfů. Dětské lince dominoval Nilas a tisícihlavé stádo Loutek bez hranic, Krabat ze Studia ALTA, O jako Otesánek studentů DAMU – KALD a Komodo Divadla Lampion.

Doprovodný program nabídnul řadu diskusí, lektorských úvodů, ale i netradičních formátů, jako např. Debatu pro loutky Divadla DISK z DAMU či performativní přednášku Alice Koubové a Miřenky Čechové Strachy. Nutno dodat, že letošní festival měl i svou online podobu, na které se spolupodílela streamovací platforma Dramox.

Hlavní program 13. ročníku festivalu DSB skončil, ale festival čeká ještě jeho epilog. Zatím neuzavřená tak zůstává linka site-specific, kam patří projekt Santini spolku JEDL. Protože bylo představení v barokním kostele ve Křtinách ihned vyprodané, festival DSB pružně zorganizoval další, které se odehraje 12. června v klášteře v Rajhradu. V epilogu festivalu se 22. června odehraje také koprodukční projekt Divadla Feste nazvaný Hilsner a ti druzí. Tím se definitivně uzavře letošní ročník festivalu Divadelní svět Brno.

https://divadelnisvet.cz/

Autor článku: Zuzana Žáková Klimplová

Skončil festival Divadelní svět Brno 2022.  Po dvou covidových letech proběhl v plné formě a úspěšně

Festivaly

09.09.2025

Letošní ročník festivalu …příští vlna/next wave… představí inscenace, které se věnují enviromentálním a politickým tématům či zobrazují rodinný život a pohled mladé generace na budoucnost

Pražská část festivalu …příští vlna/next wave… se uskuteční ve dnech 20.–29. 9. 2025. Letošní 32. ročník setkání divadelní, taneční, hudební, literární, výtvarné a jiné alternativy představí inscenace, které se věnují enviromentálním a politickým tématům či zobrazují rodinný život a pohled mladé generace na budoucnost.

09.09.2025

Festival Radosti – mezinárodní přehlídka divadelní tvorby pro děti a mládež v brněnském Divadle Radost

Ve dnech 20.–26. října 2025 proběhne v brněnském Divadle Radost třetí ročník Festivalu Radosti mezinárodní přehlídky divadelní tvorby pro děti a mládež. Festival nabídne pestrý výběr inscenací z Česka, Slovinska, Polska, Itálie a Maďarska, které pracují s různorodými formami – od loutkového divadla přes výtvarně pojatá představení až po autorské projekty na pomezí žánrů.

08.09.2025

Vltava jako místo k setkání. Festival Poznej Vltavu spojuje kulturu, techniku, přírodu a město Prahu prostřednictvím její řeky

O sváteční neděli 28. září ožijí pražské břehy Vltavy prvním ročníkem multižánrového festivalu Poznej Vltavu, který představí řeku v celé její šíři a nabídne jedinečný zážitek pro návštěvníky všech generací. Festival vznikl jako oslava Mezinárodního dne řek a jeho cílem je ukázat, jak zásadní roli hraje Vltava v životě města – od technické infrastruktury přes přírodní prostředí až po kulturu a volný čas.