26.10.2022 09:58

Do Alfreda ve dvoře zavítá britský konceptuální umělec Tim Spooner

Britský konceptuální umělec, performer, scénograf a loutkář Tim Spooner vytvořil od roku 2010 řadu pozoruhodných inscenací, ve kterých animuje materiál pomocí magnetů, elektřiny a chemických reakcí. Do Prahy nyní přijíždí s durativní verzí performance Poison Maracas, ve které hraje s loutkou Pinokia koupenou v pražském obchodě se suvenýry. V průběhu večera mohou diváci volně vcházet a vycházet z prostoru performance.

Poison Maracas pokračuje Tim Spooner ve zkoumání všeho okrajového, zpětnovazebních smyček a snah o zmizení. Toto malé loutkové představení je experimentem o zaměřování příčin a následků mezi jednotlivými souřadnicemi, kterými jsou konečky prstů, lopatky, prsty na nohou, stěna, podlaha.

"Dílo vzniklo jako náhlá myšlenka při procházce ulicemi v centru Prahy, kde jsou stovky obchodů pro turisty s marionetami, z nichž mnohé zobrazují Pinocchia. Bylo cosi ohromujícího na jeho podobě reprodukované v tolika podobných, ale trochu odlišných verzích a různých velikostech, hromadně zavěšených a lehce se pohupujících na nitích. Přemýšlel jsem o notorické známosti jeho zobrazení, o nejslavnější loutce, o tragické a svérázné postavě, o jeho úsměvu a o loutkách jako o nádherných předmětech i laciných hračkách. Moji dva Pinocchiové jsou stínové verze. Jsou tu proto, aby se na ně člověk díval a zároveň se na ně nedíval. Stále jsou to Pinocchiové, ale část jejich pinocchiovství byla vyčerpána nebo odstraněna. Jsou to obrazy, ale jsou to také jen fantómy, rozměry nějakých jiných vzdálených pohybů. Název odkazuje k něčemu zábavnému a nebezpečnému a klamnému, co zaměstnává obě ruce. Nejednoznačné možnosti rukou. Myslím, že ruce jsou nejzajímavější části těla - orgány, které jsou nejvíce schopné násilí, rozkoše a loutkářství." - Tim Spooner.

Tim Spooner ve své práci kombinuje performance, malbu a sochařství, které obohacuje o nové silné přísady a příchutě, většinou značně podivné. Zajímá se především o nepředvídatelnost, jeho projekty jsou často cvičením ve vyvažování kontroly a jejího nedostatku při nakládání se všemi použitými materiály. Jeho práce byly hojně prezentovány v divadlech a galeriích ve Velké Británii, Evropě a Asii. Naposledy byla v londýnské galerii Commonage vystavena samostatná výstava obrazů a pohyblivých soch A Wave in A Cave. Žije a pracuje v Londýně.

POISON MARACAS

Autor článku: a foto převzato z webu www.alfredvedvore.cz

Do Alfreda ve dvoře zavítá britský konceptuální umělec Tim Spooner

Zahraniční divadlo

16.12.2025

Amerika oceňuje českého umělce: Jakub Hrůša se stal Dirigentem roku 2026

Český dirigent Jakub Hrůša byl vyhlášen „Dirigentem roku“ v prestižním mezinárodním žebříčku amerického časopisu Musical America. Tímto oceněním se zařadil mezi nejvýznamnější osobnosti světové dirigentské historie napříč kontinenty.

16.12.2025

Nové vedení britského Národního divadla představí v cyklu NT Live moderní a vtipnou verzi Hamleta

V britském Národním divadle začala nové éra. Vůbec poprvé v jeho čele stanula žena, k tomu i první osoba asijského původu Indhu Rubasingham. Rodačka ze Sheffieldu se srílanskými kořeny tento podzim převzala pozici umělecké ředitelky National Theatre po Rufusu Norrisovi a své vedení začala novými verzemi klasik. Nejdříve Eurípidových Bachnatek ve vlastní režii a poté odvážnou současnou verzí Hamleta v režii svého zástupce Roberta Hastieho.

09.12.2025

Dramox uvádí v Londýně zcela vyprodaného Louskáčka z Anglického národního baletu

Vánočnější divadlo snad ani být nemůže! Louskáček v letošním provedení Anglického národního baletu je inscenací, která sklízí ovace napříč světovými médii. Je považována za nejkrásnější současnou verzi slavného baletu. Zatímco v českých divadlech už je Louskáček beznadějně vyprodaný, na Dramoxu jej diváci uvidí od 9. prosince a v zároveň jako čerstvou novinku z letošního roku.