03.11.2022 11:02

Kulturní centrum CO.LABS se výrazně zaměří na ženy – tvůrkyně v České republice i v zahraničí

CO.LABS je instituce, která si klade za cíl podporu tvůrkyň, tvůrců a tvorby jako takové. V kontextu našeho současného kulturního prostoru a tristního postavení žen – umělkyň na vedoucích pozicích, ať už v rámci kulturních institucí či ve vedení tvůrčích týmů – se vedení zóny CO.LABS rozhodlo věnovat divadelní sezonu kontinuální podpoře umělkyň, resp. žen v umění. Cílem je poskytnou prostor pro prezentaci a představení tvorby a práce umělkyň, aby mohly odprezentovat, kde tvoří a za jakých podmínek, čemu se ve své tvorbě a práci věnují.
Účelem je dostat umělkyně do širšího povědomí odborné i široké veřejnosti – cílovou skupinou diváků. Cílem je rovněž otevření debaty na téma nerovného přístupu k umělkyním/umělcům na základě stereotypizace a genderových předsudků a především snaha o medializování tohoto tématu v řadách odborné i široké veřejnosti, vytvoření platformy pro sdílení a snaha o nalezení forem kooperace a rovného přístupu.

„Rozhodnutí klást v sezoně 22/23 fokus na ženy v umění přišlo na základě debat, které v zóně CO.LABS probíhaly už delší dobu. Stačilo si udělat průzkum mezi brněnskými divadly (bavíme se především o zřizované sféře). Zaměřili jsme se na podíl žen a mužů (primárně profese režie a dramaturgie) ve vedoucích pozicích – t. j. ředitelé/ředitelky, umělečtí šéfové/umělecké šéfky, kmenoví režiséři/kmenové režisérky, dramaturgové/dramaturgyně, dále jsme udělali průzkum v poměru režií inscenací, které v předešlých dvou sezonách režírovali muži a které naopak ženy, přičemž výsledky byly opravdu děsivé (jen pro příklad se pohybujeme v poměrovém spektru čísel jako 7:1, 8:2, 5:1, 4:1 atd. počet mužů režisérů k ženám režisérkám) a to se pohybujeme v horizontu pouze jedné z mnoha profesí,“ říká režisérka a dramaturgyně zóny CO.LABS Alexandra Bolfová.

Kulturní centrum CO.LABS se proto rozhodlo zaměřit sezonu 2022/2023 především na podporu žen – umělkyň a tomuto fokusu přizpůsobilo svoji komplexní dramaturgickou skladbu. V průběhu sezony 2022/2023 bude uvedeno několik autorských inscenačních projektů z řad českých i zahraničních režisérek, choreografek, dramaturgyň, performerek a dalších uměleckých profesí v nichž v převážné míře budou figurovat právě ženy umělkyně.

V září proběhly koprodukční premiéry dvou inscenačních projektů. Prvním projektem sezony byla performativní esej s názvem katalyzátor_stability, ta vznikla v mezinárodní koprodukci s platformou AVERZE_, Venuše ve Švehlovce, P*AKT a Innenhof – pojednává o tématu interrupčních zákonů. Druhý projekt I AM IMPORTANT vznikl v koprodukci s kolektivem LIDI a reflektuje genderovou nerovnost a postavení ženy v současné společnosti.
Právě vznikající monodrama s pracovním názvem IF je vlastní produkcí zóny CO.LABS, bude uvedeno premiérou 28. listopadu 2022 a tématem je postavení žen v umění v kontextu stereotypizace žen umělkyň na základě jejich fyziologie, a dotkne se rovněž tématu bagatelizace duševního zdraví.
10. února 2023 proběhne konference zaměřená na problematiku žen v umění s názvem w♀men in art.
V únoru dojde také k uvedení mezinárodního projektu performerky Alice Minar s názvem WOODS WON’T VAPORIZE, který vzniká rovněž v koprodukci se zónou nezávislého umění CO.LABS.
Podpora žen v umění se odrazí rovněž v další činnosti kulturního centra CO.LABS, kam patří workshopy, rezidenční pobyty, studentská projektová soutěž, hudební a výtvarná linie a další formáty a žánry.

Ženy ve společnosti nejen v oblasti umění čelí neustále různým formám útlaku, genderové diskriminace, degradaci na objekt, sexismu. V oblasti umění mají tyto tendence své kořeny již ve vzdělávacích institucích, ze kterých se plynule přenáší do profesionálních institucí a stávají se součástí nepsaného divadelního kánonu. Odmítáme být toho součástí, odmítáme jakýmkoliv způsobem tyto tendence živit a podporovat je. Chceme otevřít diskusi o tom, jak společně budovat bezpečné a otevřené prostředí bez rozdílů a s rovnými příležitostmi pro všechny.

CO.LABS

Autor článku: Barbora Feníková; Foto: Petr Novák

Kulturní centrum CO.LABS se výrazně zaměří na ženy – tvůrkyně v České republice i v zahraničí

Zprávy

29.10.2025

Národní divadlo moravskoslezské zahajuje zkušební provoz modernizovaných jevištních technologií v Divadle Antonína Dvořáka

Po čtyřech měsících intenzívních prací zahajuje Národní divadlo moravskoslezské zkušební provoz modernizovaných jevištních technologií v Divadle Antonína Dvořáka. Zátěžová zkouška 29. října proběhla skvěle a už 1. listopadu se v divadle chystáme hrát. Zatím ve zkušebním režimu – naplánováno je 15 představení v měsíci (opery, balet i činoherní inscenace). Diváci se mohou těšit na plnohodnotné zážitky z inscenací, zkušební režim by poznat neměli, zaregistrují ale jistě například mnohem tišší provoz, a tedy téměř nehlučný pohyb kulis.

29.10.2025

Book Me letos v AVU Veletržní: Knižní výstava se potkává s vizuálním uměním v instalaci Objects of Language

Nakladatelství AMU zve na další ročník prodejní výstavy odborné literatury Book Me, která letos ve dnech od 30. října do 2. listopadu 2025 obsadí prostory AVU Veletržní (Veletržní 61, Praha 7). Book Me každoročně přináší výběr takřka tří stovek aktuálních knižních titulů od desítek tuzemských i zahraničních nakladatelů v unikátní expozici.

29.10.2025

Nejvyšší soud zamítl dovolání bývalého ředitele Slezského divadla Kománka

Nejvyšší soud zamítl dovolání Aleše Kománka, kterého opavská radnice v roce 2023 odvolala z funkce ředitele Slezského divadla. Kománek žalobou zpochybnil jak odvolání z funkce ředitele, tak výpověď z pracovního poměru. Neuspěl ani u Okresního soudu v Opavě, ani u Krajského soudu v Ostravě.