26.01.2023 10:18

Divadlo Radost připravilo inscenaci pro děti od 1 do 3 let

Iniciační divadelní zážitek pro všechny smysly dětí od 1 do 3 let. Interaktivní scénická báseň vytvořená na míru nejmladším divákům. Co to je les? Do jakých barev je oděný? Jakými zvuky les zní? Jakými vůněmi je prosycený? Jak se nás les dotýká? A jak jej na dotek cítíme my? Jaký vzduch v lese dýcháme? Co nám křupe pod nohama, když jdeme lesem? Jak v lese plyne čas? Pusťte děti do lesa! Pusťte se do lesa s nimi!

Hrací prostor této miminí inscenace je společný pro diváky i herce. Představení je zakončeno hernou pro děti, které si s sebou mohou přinést svá plyšová zvířátka, aby fantazii zažili s nimi!

CO ŘEKL O INSCENACI A ZKOUŠENÍ REŽISÉR BRAŇO MAZÚCH?

Kořeny divadla pro nejmenší / divadla pro batolata, se táhnou do 80. let minulého století, kdy se první představení tohoto typu objevilo na scéně boloňského divadla La Baracca. Od té doby zažívá toto divadlo rozkvět, který s přelomem tisíciletí výrazně zasáhnul také českou divadelní scénu. S empatickým ohledem na nejmenšího diváka staví toto divadlo na vizuálním jazyku, minimu slov, klidné atmosféře, citlivém a vnímavém hereckém projevu a snaží se přinášet dětem podněty pro všechny smysly. V naší inscenaci jsme se rovněž rozhodli dbát o tyto kvality a otevřít nejmenším divákům prostor pro hru, rozvíjení představivosti, aktivní zkoumání světa a pro spontánní interakci v kultivovaném a kultivujícím prostředí bývalého Muzea loutek. Lesní fantazie má dvě části. Během první, zhruba třicetiminutové, dvojice herců “rozanimovává”, jinými slovy oživuje objekty tvořící divadelní architekturu lesa, aby v druhé části, rovněž cca půhodinové, mohly děti v rámci tzv. herny samy objevovat život neživých scénických objektů a zažívat divadelní les ve vší jeho pestrosti. V přímém sousedství rušného Cejlu (páteřní ulice širšího centra Brna) tak vytváříme bezpečný sdílený kulturní prostor pro zpomalení, rozjímání, meditaci a hru.

Braňo Mazúch, Tereza Havlová, Adam Páník
Miminí divadlo: Lesní fantazie
Pusťte děti do lesa! Pusťte se do lesa s nimi!

Režie: Braňo Mazúch
Scénografie a kostýmy: Tereza Havlová
Hudba a hudební nástroje: Adam Páník
Dramaturgie: Alena Kastnerová
Inspice: Jana Černá

Premiéra: 27. ledna 2023 v prostoru Lodi

Hrají: Eva Koupová, František Herz, Matěj Tauš

REALIZÁTOŘI INSCENACE

Braňo Mazúch, režisér inscenace
Absolvent Režie a dramaturgie alternativního a loutkového divadla na KALD DAMU v Praze. Od svého absolutoria v roce 1997 pracoval v mnoha divadlech v Česku i v zahraničí. Hned po ukončení studia působil v Západočeském divadle v Chebu, kde byl několik sezón kmenovým režisérem a následně i uměleckým šéfem. Spolupracoval ale taky s Klicperovým divadlem v Hradci Králové, s Městským divadlem Kladno, v Praze potom s Divadlem Ponec, se Švandovým divadlem či s Novou scénou Národního divadla. Působil i v Polsku (Lubuski Teatr v Zelené Hoře, Teatr Lalki i Aktora ve Walbrzychu, Wroclawski Teatr Lalek, Bialostocki Teatr Lalek a také školní scéna Katedry loutkového divadla PWST ve Vratislavi) a na Slovensku (Divadlo Alexadra Duchnoviča v Prešově, Štátne divadlo v Košicích a Bábkové divadlo v Košicích). Ve své tvorbě kombinuje postupy a výrazové prostředky činoherního, loutkového, výtvarného a fyzického divadla. Od roku 2019 vede Katedru alternativního a loutkového divadla na DAMU v Praze.

Tereza Havlová, scénografka a tvůrkyně kostýmů
Absolventka Zahradní a krajinářské architektury na Mendelově univerzitě v Brně a Scénografie alternativního a loutkového divadla na KALD DAMU v Praze. Blízkost k přírodě a přírodním materiálům využívá i u divadelní tvorby. Zajímá se o tradiční i nové techniky a využití recyklovaných a recyklovatelných materiálů v divadle. Je otevřená mnoha formám divadla, ale nejraději pracuje na loutkových inscenacích, nejen pro děti. Spolu s Adamem Páníkem jsou zakladateli uskupení Musaši Entertainment Company, které ve svých inscenacích využívá metody a postupy DIY divadla a loutkového divadla.

Adam Páník, autor hudby a hudebních nástrojů
Absolvent Herectví alternativního a loutkového divadla na KALD DAMU v Praze, kam nastoupil po gymnáziu a vyučení v oboru uměleckého řezbářství a restaurování. Nejčastěji pracuje na autorských inscenacích, kde se pozice herce, scénografa, režiséra nebo dramaturga prolínají či zcela překrývají. Kromě tvorby divadelní se zabývá i tvorbou zvukovou a hudební. Jako autor hudby spolupracoval na několika loutkových inscenacích. Je členem různých hudebních uskupení, ale působí i sólově a věnuje se rovněž výrobě hudebních nástrojů.

https://divadlo-radost.cz/

Autor článku: Vítězslav Charvát

Divadlo Radost připravilo inscenaci pro děti od 1 do 3 let

Inscenace

22.12.2025

Symfonický orchestr Českého rozhlasu vstoupí do nového roku s vroucností italských melodií

Vstup do jubilejního roku, na který připadá 100. výročí vzniku Symfonického orchestru Českého rozhlasu, bude v jeho podání radostný a hřejivý. Přesně takovou atmosféru dokáží vykouzlit nejslavnější italské písně a árie v podání hráčů SOČRu, tenoristy Daniela Matouška a jeho mladých kolegů Barbory Kubíkové a Ahmada Hedara. Název programu ´O sole mio mj. odkazuje na CD, které jmenovaní interpreti společně připravili pod taktovkou Jana Kučery.

17.12.2025

Poslední premiérou šumperského divadla v tomto roce je adaptace filmové komedie Pane, vy jste vdova!

Divadlo Šumperk uvede v sobotu poslední premiéru letošního roku, kterou je divadelní adaptace filmové komedie se sci-fi prvky Pane, vy jste vdova! Komedii scénáristů Miloše Macourka a Václava Vorlíčka připravil pro šumperské divadlo režisér Jiří Liška, jehož tvorba byla dosud známa především zdejším dětem a to díky inscenacím Rychlebské pohádky a Hrnečku, vař!

17.12.2025

Dido a Aeneas v Národním divadle: barokní opera jako intimní drama mysli

Opera Národního divadla uvede v sezoně 2025/2026 ve Stavovském divadle novou inscenaci barokní opery Dido a Aeneas Henryho Purcella – jednoho ze základních kamenů operní historie a díla mimořádné emocionální síly. Hudebního nastudování se ujme barokní specialista Michael Hofstetter, režie je v rukou Alice Nellis. Na inscenaci spolupracuje také Collegium Vocale 1704.