31.01.2023 10:22

Vyšlo další číslo časopisu Theatralia

Druhá polovina roku byla pro autor(k)y a redaktor(k)y Theatralia 2/2022 velmi rušná. Ale po velkém úsilí je tu pro vás netradiční číslo věnované vztahu těla a archivu!

Číslo redigovali hostující editoři z Univerzity Palackého v Olomouci Martin Bernátek a Jitka Pavlišová. Sami editoři do čísla přispěli, Jitka Pavlišová rozhovorem s německou taneční a divadelní vědkyní Susanne Foellmer, Martin Bernátek recenzí knihy The Routledge Handbook of Reenactment Studies.

V čísle přetiskujeme studii Susanne Foellmer, která koresponduje s tématem čísla.

Kromě toho v čísle najdete tři anglicky psané studie v recenzované sekci Yorick věnované interpretaci (1) odkazu Güntera Bruse perspektivou Trauma Studies od Tomáše Kubarta, (2) “mrtvému tělu” Sarah Kane v archivu současné polské divadelní performance od Doroty Sosnowské a (3) tělesnosti a body shamingu v kontextu populární podcastové scény od Andrey Hanáčkové.

Mezi anglicky psanými příspěvky je recenze dvou filmů v Berlíně žijící srbské režisérky Marty Popivody (Yugoslavia, How Ideology Moved Our CollectiveBody; Landscape of Resistance) od Dáši Čiripové nebo recenze knihy Marcely A. Fuentes Performance Constellations od Lukáše Kubiny.

Přečíst si můžete zprávu o páté konferenci EASTAP, která se konala v květnu 2022 v Miláně, od Terezy Turzíkové.

Poněkud netradiční je i rubrika Archiv: obsahuje memoárový text divadelní režisérky, historičky a herecké pedagožky Jane Woollard, koncipovaný jako osobní reflexi pěvecké praxe její matky, a také zprávu Hanny Veselovské a Viktora Rubana o rekonstrukci pedagogických a tvůrčích metod Nijinské, kterou v roce 2021 provedla kyjevská skupina umělců a badatelů pod Rubanovým vedením.

Českojazyčnou část čísla zastupuje studie o rondokubismu v české meziválečné scénografii v díle Vlastislava Hofmanna, Ladislava Machoně, Václava Špály nebo Františka Kysely autora Vojtěcha Poláčka, doprovázená bohatými ilustracemi.

Třemi knižními recenzemi přispěli Jitka Ciampi Matulová (německá monografie o Emilu Pirchanovi), Ondřej Sládek (monografie Česká problémová dramatika šedesátých let 20. století) a Aleš Kolařík (antologie Neoficiální drama z komunistické totality).

Dva články se věnují novému českému překladu Hamleta Williama Shakespeara od Filipa Krajníka, autorkami jsou Šárka Havlíčková Kysová a Hana Pavlisová.

Theatralia 2/2022 můžete číst na adrese: https://www.phil.muni.cz/journals/index.php/theatralia/index. Výtisk můžete zakoupit prostřednictvím Muni Shopu nebo přímo na Katedře divadelních studií (Gorkého 57/7, 602 00 Brno, budova G).

 

Autor článku: Převzato z: https://www.facebook.com/profile.php?id=100064233571255

Vyšlo další číslo časopisu Theatralia

Zprávy

09.09.2025

Nová výstava v Českém muzeu hudby je věnována operní pěvkyni Soně Červené

Nová výstava v Českém muzeu hudby je věnována jedné z nejvýznamnějších osobností české i světové hudební scény, operní pěvkyni Soně Červené, u příležitosti stého výročí jejího narození. Tento výstavní projekt nabízí jedinečný pohled na život a tvorbu umělkyně, která svou mimořádnou barvou hlasu, širokým hlasovým rozsahem a nezaměnitelným charismatem ovlivnila pěvecké umění po celém světě.

08.09.2025

Nová publikace NIK se věnuje scénografce Janě Prekové

Národní institut pro kulturu (NIK) vydává monografii představující významnou českou scénickou a kostýmní výtvarnici, vizuální umělkyni, pedagožku a kurátorku Janu Prekovou, jejíž tvorba reprezentuje experimentální a inovativní přístup na poli české scénografie v uplynulých více než čtyřiceti letech. Kniha obsahuje bohatý obrazový materiál, návrhy, kresby, pracovní skici a množství fotografií.

08.09.2025

Pražští radní odvolali z funkce ředitele Studia Ypsilon Karla Františka Tománka

Pražští radní odvolali k dnešnímu dni ředitele Studia Ypsilon Karla Františka Tománka. Ve funkci byl od 1. března, plánoval propojení divadla a Divadelní fakulty Akademie múzických umění (DAMU). Řízením městské příspěvkové organizace radní pověřili zástupkyni ředitele a vedoucí ekonomku Blanku Pechovou. Tománkovi vytýkají především chyby v hospodaření a nenaplnění klíčové části jeho koncepce.