11.03.2023 22:10

Mezi městem a krajem pokračují jednání o Severočeském divadle opery a baletu

Jednání o osudu Severočeského divadla opery a baletu v Ústí nad Labem, které patří napůl městu a napůl Ústeckému kraji, pokračují. Kraj se přiklání k řešení, aby jediným vlastníkem bylo město. Podle vedení města by bylo ideální to, aby si divadlo ponechalo Ústí, a muzeum, městskou příspěvkovou organizaci, převzal kraj. Ředitel divadla Miloš Formáček má za to, že je divadlo finančně podhodnocené a odráží se to podle něj na mzdách a na programu. Řekl to ČTK.

Divadlo patří od roku 2012 městu i kraji, které kvůli němu založily společnou firmu. Město do ní tehdy vložilo pozemky a historickou budovu. Kraj divadlo zpočátku financoval sám, pak už napůl s městem. Smlouva o společném financování vyprší na jaře. Kraj ještě pro letošní rok uvolnil ze svého rozpočtu na provoz 33 milionů korun.

„Působíme mimo rozsah regionu a hodně i vystupujeme v zahraničí," řekl Formáček a dodal, že význam divadla je i mezinárodní. Podle něj je důležité, aby divadlo zůstalo zachováno a bude záležet na domluvě zastupitelstev. Návštěvnost divadla v uplynulých měsících byla vynikající, uvedl ředitel. Podle něj například v prosinci přišlo na představení i jiné kulturní akce asi 8000 návštěvníků. „Je to všechno otázka vůle a otázka možností financování," míní Formáček.

Divadlo ročně dostává 66 milionů korun. Ředitel podotkl, že to je asi polovina toho, co dostávají podobná divadla v ostatních krajích a městech. Podle Formáčka se to odráží na počtu premiér i na provozu. „Máme tady dublování funkcí a není na to, abychom tu práci ohodnotili třeba mimořádnou odměnou," řekl ředitel. Často se proto stává, že umělci jdou raději vyučovat na hudební školy, kde mají i víc než 30.000 korun. Oproti tomu v ústeckém divadlu mají plat mnohdy nižší než 20.000 korun, řekl ředitel. „Žijeme na hranici minimální mzdy, což způsobuje odliv pracovních sil," upozornil.

Letos divadlo chystá například premiéru baletu Popelka s hudbou Johanna Strausse a také muzikál Divotvorný hrnec. Divadlo připravuje také pohádku O kouzelné flétně či Broučky. Konat se bude i řada koncertů. Inscenace jsou finančně náročné. Instituce by podle ředitele potřebovala například na výrobu některých muzikálů miliony korun, musí však vyjít s desítkami tisíc.

Autor článku: ČTK: trs, hj

Mezi městem a krajem pokračují jednání o Severočeském divadle opery a baletu

Zprávy

09.09.2025

Nová výstava v Českém muzeu hudby je věnována operní pěvkyni Soně Červené

Nová výstava v Českém muzeu hudby je věnována jedné z nejvýznamnějších osobností české i světové hudební scény, operní pěvkyni Soně Červené, u příležitosti stého výročí jejího narození. Tento výstavní projekt nabízí jedinečný pohled na život a tvorbu umělkyně, která svou mimořádnou barvou hlasu, širokým hlasovým rozsahem a nezaměnitelným charismatem ovlivnila pěvecké umění po celém světě.

08.09.2025

Nová publikace NIK se věnuje scénografce Janě Prekové

Národní institut pro kulturu (NIK) vydává monografii představující významnou českou scénickou a kostýmní výtvarnici, vizuální umělkyni, pedagožku a kurátorku Janu Prekovou, jejíž tvorba reprezentuje experimentální a inovativní přístup na poli české scénografie v uplynulých více než čtyřiceti letech. Kniha obsahuje bohatý obrazový materiál, návrhy, kresby, pracovní skici a množství fotografií.

08.09.2025

Pražští radní odvolali z funkce ředitele Studia Ypsilon Karla Františka Tománka

Pražští radní odvolali k dnešnímu dni ředitele Studia Ypsilon Karla Františka Tománka. Ve funkci byl od 1. března, plánoval propojení divadla a Divadelní fakulty Akademie múzických umění (DAMU). Řízením městské příspěvkové organizace radní pověřili zástupkyni ředitele a vedoucí ekonomku Blanku Pechovou. Tománkovi vytýkají především chyby v hospodaření a nenaplnění klíčové části jeho koncepce.