16.03.2023 10:59

Východočeské divadlo chystá premiéru dramatizace reportážní prózy Válka nemá ženskou tvář

Východočeské divadlo už třináct let uvádí cyklus scénických čtení INprojekty (Malé inscenační projekty světových novinek), jenž je určený především – ale nejen – mladému divákovi. Jeho jednotlivé díly představují současné dramatické texty, které se přímo dotýkají aktuálních problémů světa, v němž žijeme.

Posledním INprojektem stávající divadelní sezóny bude dramatizace reportážní prózy Válka nemá ženskou tvář bělorusko-ukrajinské investigativní novinářky a důsledné kritičky Lukašenkova diktátorského režimu Světlany Alexijevičové. „Autorka tento »román hlasů«, jak bývá specifický literární žánr Alexijevičové označován, sestavila z výpovědí stovek žen, které se zúčastnily Velké vlastenecké války. Zprvu cenzurovaná kniha s výrazným protiválečným apelem vyšla poprvé v polovině 80. let minulého století, na začátku třetího tisíciletí ji dnes už mezinárodně uznávaná držitelka Nobelovy ceny za literaturu přepracovala a doplnila o dosud neuveřejněné výpovědi,“říká dramaturgyně cyklu Anna Zindulková Hlaváčková.

Dramatizaci původně nedivadelního textu připravily herečka Východočeského divadla Kristýna Hulcová a absolventka oboru režie na Katedře alternativního a loutkového divadla pražské DAMU Eliška Říhová, která se následně ujala i režie. Proč kývla na spolupráci s Východočeským divadlem, zdůvodňuje slovy: „Válka nemá ženskou tvář je knihou plnou silných obrazů. Například: člověk si veze na trakaři kus ruky, kterou našel v masovém hrobě, velitel kuchařce prostřílí hrnce, nebo ženy, které si na spaní nasazují náušnice. Myslím, že to vše by mohlo být základem plnohodnotné inscenace. Přišlo mi klíčové, že jsou to rozhovory s ženami, a ne válečná či historická analýza. Právě proto, že Alexijevičová poskytuje naprosto neotřelý pohled na válku, považuji za důležité přenést dojem z té knihy do divadla.“

V připravovaném divadelním útvaru na pomezí instalace, scénického čtení a inscenace budou účinkovat dámy Ludmila Mecerodová, Kristýna Hulcová a Karolína Šafránková, které překvapivě doplní i jeden mladý muž – hostující Štěpán Pospíšil. „Ženy, které v knize promlouvají, dost často mluví o tom, že ve válce žily mužský život nebo že si přály, aby se staly muži. Ve chvíli, kdy budeme mít k dispozici i mužský hlas, můžeme téma obsáhnout daleko hlouběji a zároveň se od žen dostat k člověku jako takovému – k člověku ve válce,“ vysvětluje režisérka Eliška Říhová.

Součástí premiéry, která se uskuteční v pondělí 20. března na Malé scéně ve dvoře, opět bude závěrečná diskuse s tvůrčím i hereckým týmem a překladatelem, novinářem a komentátorem ČRo Liborem Dvořákem.

https://www.vcd.cz/

Autor článku: Radek Smetana

Východočeské divadlo chystá premiéru dramatizace reportážní prózy Válka nemá ženskou tvář

Inscenace

22.12.2025

Symfonický orchestr Českého rozhlasu vstoupí do nového roku s vroucností italských melodií

Vstup do jubilejního roku, na který připadá 100. výročí vzniku Symfonického orchestru Českého rozhlasu, bude v jeho podání radostný a hřejivý. Přesně takovou atmosféru dokáží vykouzlit nejslavnější italské písně a árie v podání hráčů SOČRu, tenoristy Daniela Matouška a jeho mladých kolegů Barbory Kubíkové a Ahmada Hedara. Název programu ´O sole mio mj. odkazuje na CD, které jmenovaní interpreti společně připravili pod taktovkou Jana Kučery.

17.12.2025

Poslední premiérou šumperského divadla v tomto roce je adaptace filmové komedie Pane, vy jste vdova!

Divadlo Šumperk uvede v sobotu poslední premiéru letošního roku, kterou je divadelní adaptace filmové komedie se sci-fi prvky Pane, vy jste vdova! Komedii scénáristů Miloše Macourka a Václava Vorlíčka připravil pro šumperské divadlo režisér Jiří Liška, jehož tvorba byla dosud známa především zdejším dětem a to díky inscenacím Rychlebské pohádky a Hrnečku, vař!

17.12.2025

Dido a Aeneas v Národním divadle: barokní opera jako intimní drama mysli

Opera Národního divadla uvede v sezoně 2025/2026 ve Stavovském divadle novou inscenaci barokní opery Dido a Aeneas Henryho Purcella – jednoho ze základních kamenů operní historie a díla mimořádné emocionální síly. Hudebního nastudování se ujme barokní specialista Michael Hofstetter, režie je v rukou Alice Nellis. Na inscenaci spolupracuje také Collegium Vocale 1704.