09.05.2023 14:55

Největší světový festival scénografie začíná za měsíc

Vernisáž hlavních výstav Pražského Quadriennale scénografie a divadelního prostoru se uskuteční ve středu 7. června od 18.00 v Holešovické tržnici – hlavním dějišti 15. ročníku PQ. Výstava zemí a regionů a Studentská výstava budou ten den otevřené a přístupné zdarma až do půlnoci. Českými zástupci v hlavních výstavách PQ jsou vizuální umělec David Možný s instalací Limbo Hardware a projekt Obálkové divadlo autorského týmu studentů pražské DAMU. V halách 11, 13 a 17 a na hlavním náměstí Holešovické tržnice se představí dalších více než 90 výstavních projektů z téměř 60 zemí a regionů celého světa.

Zahájení PQ – 7. června v 18.00

Vernisáž Výstavy zemí a regionů a Studentské výstavy Pražského Quadriennale 2023 začne v 18.00. Po úvodní performance českého umělce Jana Mocka budou obě hlavní výstavy přístupné do středeční půlnoci zdarma. V průběhu zahajovacího večera vystoupí v sále divadla Jatka78 také kanadský audiovizuální umělec s japonskými kořeny Jesse Kanda. Vystoupení proběhne ve spolupráci s promotérským uskupením Jednota a po předcházející rezervaci je rovněž přístupné zdarma. Rezervace jsou otevřené od 9. května na GoOut.net.

Před Kandou vystoupí berlínský projekt Hydropsyche – dvojice Jon Eirik Boska a Petra Hermanová spolu tvořila už ve Fiordmoss, jejich aktuální hudební cesty vedou směrem čisté syntezátorové magie.

Česko ve Výstavě zemí a regionů

Českým zástupcem ve Výstavě zemí a regionů, která je od založení PQ v roce 1967 pilířem akce, bude David Možný s interaktivní instalací Limbo Hardware. Název mé instalace Limbo Hardware odkazuje k předpeklí či v širším smyslu k jakémusi stavu vydělení z konvenčních struktur světa. Výjimečnému a hraničnímu stavu, který se v uplynulých letech stal do jisté míry součástí naší kolektivní zkušenosti. Například během pandemie COVID-19, která nás uzavřela každého zvlášť do malého segmentu dřívějšího životního prostoru. Tematizuji a relativizuji v ní tedy význam prostoru a vzdálenosti, ve své práci se ale zabývám i problematickým vztahem mezi "skutečným" a "virtuálním", který jako by stále více ovlivňoval podobu našeho každodenního života,” přibližuje svou výstavu Možný.

Dílo klade důraz na přímou, smyslovou zkušenost a až fyzické působení prostoru na diváka. Kontrastní práce s objekty a materiály nalezenými v zákoutích Brna v řemeslně precizní instalaci utváří znepokojivou reflexi atomizovaného světa, skládajícího se z nepřeberného množství paralelních pravd a realit. Prostor, který se přímo před divákem rozbíhá do několika alternativních světů, otevírá otázku po soudržnosti kulis, ve kterých se odehrávají naše životy.

Francie ve Výstavě zemí a regionů nabídne pozoruhodné prostorové dílo s názvem GUT CITY PUNCH. Site-specific instalace v hale 17, vytvořená z písku, se bude zamýšlet nad procesy urbanizace ve vztahu k půdě, na níž a v níž se odehrávají. Instalace kombinuje snahu o maximalistický vizuální zážitek s minimálním ekologickým dopadem.

Jako svůj výchozí bod využívá urbanismus i kyperská výstava Diváci ve městě duchů, která umožní návštěvníkům nahlédnout do historie tamního konfliktu prostřednictvím materiálních paměťových stop. Inspirací je město Famagusta, které je už čtyřicet šest let uzavřené, nepřístupné a opuštěné. Materiální fragmenty z Famagusty, videoarchivy ze současnosti i z doby před tureckou invazí na Kypr v roce 1974, experimentální sochařské makety inspirované urbanistickou strukturou a performativní postupy propojující Famagustu s Prahou a návštěvníky PQ23.

V kontrastu s pocity tísně a odcizení, patrnými v české a kyperské výstavě, evokuje práce tvůrčího týmu z Rumunska naopak pocity blízkosti. Interaktivní instalace Most zpochybní hranice našeho chápání společného bytí. Pomocí různých multimediálních technologií vyzývá Most diváky, aby si šli naproti, znovu objevili hloubku očního kontaktu a zamysleli se nad tím, jak se naše energie vzájemně ovlivňují. Audiovizuální zkušenost z cesty přes „most“ tvoří samotný návštěvník; pohybem generuje zvukový, prostorový i vizuální obsah a stává se tak dirigentem situací uvnitř instalace.

Pro české zastoupení ve Studentské výstavě, která bude hostit umělecké instalace a projekty více než čtyřiceti zemí a regionů, vybrala odborná komise studenty pražské DAMU s projektem Obálkové divadlo. Koncept dopisového divadla pracuje se zapojením diváka skrze tvorbu inscenací, které se vejdou do standardní obálky formátu C5. Expozice má podobu poštovní přepážky, u které je možné si “svoje” dopisové divadlo zakoupit, upravit a odeslat adresátovi. Klíčová je spolupráce tvůrce s divákem, který má přímý vliv na konečnou scénografickou podobu díla.

Významnou událostí pro české divadelníky a tvůrčí kolektivy je projekt PQ+, pořádaný platformou PerformCzech Institutu umění – Divadelního ústavu. Mezinárodnímu odbornému publiku složenému z kurátorů a kulturních publicistů představí performance, instalace a výstavy mapující současné práce v oboru scénografie a designu z dílen divadelních kolektivů sídlících v České republice. Kurátorský výběr projektů zahrnuje mezioborovou a digitální tvorbu, fyzické divadlo a tanec, loutkové divadlo a inscenace pro mladé publikum, operu a performance založené na textu, audiowalking a současný cirkus. Během celého trvání PQ se v rámci projektu představí zhruba 50 tvůrců nebo kolektivů napříč republikou.

Od 9. května je v prodeji mimo 1, 3 a 11denních Festival Passů i jednodenní vstupenka na výstavy Pražského Quadriennale. Zahrnuje vstup na Výstavu zemí a regionů, Studentskou výstavu v Holešovické tržnici, a Fragmenty II, Výstavu divadelního prostoru, PQ Performance, výstavu [UN]Common Design Project PQ Studia a výstavu knih přihlášených do Ceny za nejlepší publikaci ve Veletržním paláci Národní galerie Praha.

Vstupenka neumožňuje vstup na PQ Talks, přístup do Digitálního archivu a Industry guide a neuděluje slevu na představení PQ Studio Stage.

Program Pražského Quadriennale najdete na webových stránkách pq.cz. Jednodenní, třídenní a jedenáctidenní festivalové pasy, stejně jako vstupenky, jsou dostupné na platformě GoOut.net.

Autor článku: Míša Sikorová, foto: Johana Bártová - Obálkové divadlo

Největší světový festival scénografie začíná za měsíc

Festivaly

13.11.2025

Festival Případ pro sociálku otevírá témata hromadění i provinilého potěšení

Divadlo Venuše ve Švehlovce pořádá od 24. listopadu do 2. prosince 11. ročník festivalu Případ pro sociálku, který se dlouhodobě věnuje sociálnímu umění a jeho schopnosti otevírat palčivá společenská témata. Letošní ročník se zabývá fenoménem hromadění – materiálních věcí, vztahů, vzpomínek i zvyků – a provinilým potěšením, jež označujeme jako guilty pleasure.

13.11.2025

Národní festival Smetanova Litomyšl otevřel vánoční předprodej vstupenek na šest projektů 68. ročníku

Národní festival Smetanova Litomyšl otevřel vánoční předprodej vstupenek na šest projektů 68. ročníku, který ponese podtitul NATURA. V pestré nabídce se představí vynikající interpreti světové i domácí scény: tenorista Paul Appleby, dirigenti Nicholas Kraemer a Petr Popelka, klavírista Seong-Jin Cho i sólisté Metropolitní opery v New Yorku a milánské La Scaly.

13.11.2025

V neděli skončil 35. ročník Přeletu nad loutkářským hnízdem

V neděli 9. listopadu 2025 skončil jubilejní 35. ročník prestižní přehlídky loutkového divadla pro děti, dospělé a profesionály*ky Přelet nad loutkářským hnízdem. Uzavřela ho inscenace Light in the Darkness souboru Tantehorse v Paláci Akropolis. Během čtyř intenzivních dní v kulturních prostorách Alfred ve dvoře, Divadlo Minor, Divadlo v Dlouhé a Paláce Akropolis mělo diváctvo možnost setkat se s 25ti soubory a tvůrčími uskupeními.