15.05.2023 12:25

Novou divadelní sezónu 2023/24 odstartuje spolek JEDL už jako stálý host Městských divadel pražských

Po dvou letech opouští divadelní spolek JEDL prostory Studia Švandova divadla a míří na větší scénu pražského divadla Rokoko. Autorské uskupení herecké dvojice Lucie Trmíkové a Davida Prachaře s režisérem Janem Nebeským se poprvé představí divákům v nových prostorách v září tohoto roku.

Novou divadelní sezónu 2023/24 odstartuje spolek už jako stálý host Městských divadel pražských. „JEDLu bude letos dvanáct let. Za dobu naší existence jsme si vytvořili stálé publikum, přibývá i nové a sklepní prostor Švandova divadla se už pro nás ukázal kapacitně nedostačující. Například lístky na naše nejnovější představení Ženy, držte huby! se po spuštění prodeje vyprodají během pár dní na dva tři měsíce dopředu, a na spoustu diváků se tak vůbec nedostane. Proto je pro nás stěhování do divadla, které nabídne až 200 míst k sezení oproti 60, logickým krokem,“ říká zakladatelka a herečka spolku JEDL Lucie Trmíková.

Příchod spolku JEDL do Rokoka uvítal i umělecký šéf Městských divadel pražských, režisér Michal Dočekal: „Já mám samozřejmě velkou radost, že se JEDL stane rezidenčním souborem Městských divadel pražských zejména kvůli vysoké kvalitě jejich představení, ale i proto, že s Lucií Trmíkovou a Janem Nebeským mne pojí dávné profesní i lidské přátelství. S Lucií jsme společně začínali ve Spolku Kašpar, s Janem a Lucií jsme následně společně strávili osm – pro mne zásadních – let v divadle Komedie.“

O nastávající spolupráci a očekávání se rozpovídala i Lucie Trmíková: „Jsem moc ráda, že se JEDL od nové sezóny zabydlí pod střechou Městských divadel pražských. Jejich přístupu k tvůrčí práci si moc vážím a těším se na společný dialog, který budeme kolem divadla vést. Vnímám ze strany vedení MDP výrazné pochopení pro tvůrce z nezávislého sektoru, to je výjimečné. A těším se na divadelní sál, který je velmi specifický, dalo by se říct i v něčem bizarní, a to mě velmi láká. Hostovala jsem tu před velmi dávnou dobou, těsně po revoluci.“

Spolek JEDL patří mezi nezávislé autorské profesionální soubory. Je pro něj zásadní spolupráce tvůrců a performerů z různých oblastí umění, jako je divadlo, tanec, hudba a výtvarné umění. Výsledné scénické tvary tak v sobě spojují prvky různých žánrů a vytvářejí zcela originální a osobitý kontext v rámci současného českého divadla. Zkraje letošního roku uvedl spolek úspěšnou inscenaci Ženy, držte huby! o nenapravitelné ženě Růženě Vackové, kterou také 18. září zahájí své působení v Rokoku.

https://www.divadlojedl.cz/

 

Autor článku: Adéla Brabcová, foto: Opera Ibsen / Přízraky

Novou divadelní sezónu 2023/24 odstartuje spolek JEDL už jako stálý host Městských divadel pražských

Zprávy

09.09.2025

Nová výstava v Českém muzeu hudby je věnována operní pěvkyni Soně Červené

Nová výstava v Českém muzeu hudby je věnována jedné z nejvýznamnějších osobností české i světové hudební scény, operní pěvkyni Soně Červené, u příležitosti stého výročí jejího narození. Tento výstavní projekt nabízí jedinečný pohled na život a tvorbu umělkyně, která svou mimořádnou barvou hlasu, širokým hlasovým rozsahem a nezaměnitelným charismatem ovlivnila pěvecké umění po celém světě.

08.09.2025

Nová publikace NIK se věnuje scénografce Janě Prekové

Národní institut pro kulturu (NIK) vydává monografii představující významnou českou scénickou a kostýmní výtvarnici, vizuální umělkyni, pedagožku a kurátorku Janu Prekovou, jejíž tvorba reprezentuje experimentální a inovativní přístup na poli české scénografie v uplynulých více než čtyřiceti letech. Kniha obsahuje bohatý obrazový materiál, návrhy, kresby, pracovní skici a množství fotografií.

08.09.2025

Pražští radní odvolali z funkce ředitele Studia Ypsilon Karla Františka Tománka

Pražští radní odvolali k dnešnímu dni ředitele Studia Ypsilon Karla Františka Tománka. Ve funkci byl od 1. března, plánoval propojení divadla a Divadelní fakulty Akademie múzických umění (DAMU). Řízením městské příspěvkové organizace radní pověřili zástupkyni ředitele a vedoucí ekonomku Blanku Pechovou. Tománkovi vytýkají především chyby v hospodaření a nenaplnění klíčové části jeho koncepce.