25.05.2023 12:56

Činoherní studio uzavře 51. sezónu premiérou razantní interpretace Peera Gynta

Peera Gynta, dramatickou báseň ve verších o pěti dějstvích, kterou Henrik Ibsen napsal v roce 1867 v Itálii a původně neuvažoval o jejím scénickém uvedení, představí Činoherní studio jako čtvrtou a finální premiéru své 51. sezóny. Režie se ujal Michal Hába a do titulní role spolu s dramaturgyní Terezou Marečkovou obsadili hostujícího Kryštofa Bartoše. V první premiéře se Peer Gynt zahraje na jevišti Činoherního studia v pátek 2. června, v druhé pak pod širým nebem v atriu Muzea města Ústí nad Labem v úterý 6. června.

„Peer Gynt chce uznání, chce být úspěšný, slavný a bohatý, aby to všem ukázal. Je to i dost o dospíváníí, iniciační záležitost. Chce být i svébytný, ale je nakonec zcela průměrný. Chce být hlavně sám sebou a ve výsledku je jenom sám pro sebe, a to mu stačí – což jsou doslova slova Henrika Ibsena, anebo jeho postavy Feláka z Dovre,“ vykresluje režisér Michal Hába hlavní postavu Ibsenova textu. A doplňuje: „Jenže Gynt tak úplně nedospěje, promarní svůj život, tu sebeimaginaci používá na vytváření vlastního sebeobrazu, který ale nikdy nepromění, protože nikdy nepřevezme žádnou zodpovědnost.“

„Peer Gynt je určitě drama, které si klade hlubší existenciální otázky. Jak mám žít? A musím brát nějaké ohledy? Na koho? Dá se věřit v peníze? Jakou mám v životě zodpovědnost? Kdo a proč mě má rád? Jaký jsem hluboko uvnitř?“ vysvětlila v rozhovoru s dramaturgyní Terezou Marečkovou nordistka Karolína Stehlíková a dodala: „Peer chce být císař, chce mít všechno a nejlépe hned. A nemá žádné zábrany. Svému prospěchu je ochoten obětovat téměř všechno. Také se neumí moc dobře rozhodovat. A když se do něčeho zamotá, místo aby se k tomu postavil čelem, vezme nohy na ramena.“

Režisér Michal Hába do titulní role Peera Selbsta Gynta obsadil Kryštofa Bartoše, divadelního, televizního a filmového herce, s nímž už spolupracoval na inscenaci Jako lvi aneb Sestup a vzestup pana B divadelního kolektivu Lachende Bestien, jehož je Hába uměleckým vedoucím. Hába se v Peeru Gyntovi opřel i o další kolegy, se kterými ho pojí divadelní minulost. Autorkou scény a kostýmů je Adriana Černá, scénickou hudbu, která inscenaci posouvá až ke koncertu, složil Jindřich Čížek. Za svého asistenta si Michal Hába vybral Marka Davida.

V hereckém obsazení pak divák vedle Kryštofa Bartoše najde členy hereckého ansámblu Činoherního studia Andreu Bereckovou, Annette Nesvadbovou, Jana Huška, Jana Plouhara a hostujícího Jindřicha Čížka, který kromě drobných rolí figuruje jako scénický dýdžej.

https://cinoherak.cz/inscenace/pg/

 

Autor článku: Petr Kuneš

Činoherní studio uzavře 51. sezónu premiérou razantní interpretace Peera Gynta

Inscenace

22.12.2025

Symfonický orchestr Českého rozhlasu vstoupí do nového roku s vroucností italských melodií

Vstup do jubilejního roku, na který připadá 100. výročí vzniku Symfonického orchestru Českého rozhlasu, bude v jeho podání radostný a hřejivý. Přesně takovou atmosféru dokáží vykouzlit nejslavnější italské písně a árie v podání hráčů SOČRu, tenoristy Daniela Matouška a jeho mladých kolegů Barbory Kubíkové a Ahmada Hedara. Název programu ´O sole mio mj. odkazuje na CD, které jmenovaní interpreti společně připravili pod taktovkou Jana Kučery.

17.12.2025

Poslední premiérou šumperského divadla v tomto roce je adaptace filmové komedie Pane, vy jste vdova!

Divadlo Šumperk uvede v sobotu poslední premiéru letošního roku, kterou je divadelní adaptace filmové komedie se sci-fi prvky Pane, vy jste vdova! Komedii scénáristů Miloše Macourka a Václava Vorlíčka připravil pro šumperské divadlo režisér Jiří Liška, jehož tvorba byla dosud známa především zdejším dětem a to díky inscenacím Rychlebské pohádky a Hrnečku, vař!

17.12.2025

Dido a Aeneas v Národním divadle: barokní opera jako intimní drama mysli

Opera Národního divadla uvede v sezoně 2025/2026 ve Stavovském divadle novou inscenaci barokní opery Dido a Aeneas Henryho Purcella – jednoho ze základních kamenů operní historie a díla mimořádné emocionální síly. Hudebního nastudování se ujme barokní specialista Michael Hofstetter, režie je v rukou Alice Nellis. Na inscenaci spolupracuje také Collegium Vocale 1704.