13.06.2023 14:32

Do Východočeského divadla Pardubice se po sedmdesáti letech navrací Maryša

Se stávající divadelní sezónou se rozloučíme premiérou MARYŠI bratří Mrštíků. Vrcholné drama českého realismu pro náš soubor upravila režisérka Kasha Jandáčková, která text na jevišti Městského divadla také inscenovala. Premiérové publikum uvidí poslední novinku sezóny 2022/23 o víkendu 17. a 18. června.

„Ke klenotu české národní dramatiky, který se pravidelně a velmi často objevuje na českých jevištích ve zcela odlišných zpracováních, vedla poměrně klikatá dramaturgická cestička. S výběrem titulu jsme s Kashou začaly u jiné české klasiky – Stroupežnického Našich furiantů, od kterých jsme se posunuly k české literatuře 70. let minulého století, a to konkrétně k románu Ladislava Fukse Myši Natálie Mooshabrové, do jehož dramatizace se Kasha chtěla pustit. Tento titul byl zařazen do dramaturgického plánu, nicméně i z jeho nastudování nakonec sešlo, tentokrát z hlediska autorských práv. Velkým obloukem jsme se následně opět vrátily k české klasice konce 19. století a k uvedení zvolily právě Maryšu bratří Mrštíků,“ prozrazuje dramaturgyně hry Anna Zindulková Hlaváčková.

Maryša, na českých jevištích poprvé uvedená před bezmála 130 lety, je dodnes považována za jeden z vrcholů českého národního dramatu. Příběh násilím provdané vesnické dívky vzbuzuje i dnes silné emoce a zcela současné otázky – Co všechno si lze koupit, nebo naopak prodat? Jaká je cena lidského života? A co když je to s tou Maryšou všechno ještě trochu jinak, než se na první pohled zdá?

„Maryša je opravdu velice dobře napsaná hra. Napínavý příběh, postavy, se kterými se dá ztotožnit, práce se žánry, nepředvídatelnost… Ale v dnešní době se jen těžko dá stavět na reálné okolnosti sňatku z donucení. Naopak důvody, proč je Maryša ke sňatku nucena a jakým způsobem, to už zajímavé je. Všudypřítomná manipulace a vnímání lidí jako zboží je určitě téma, vůči kterému stojí za to se vymezit,“ říká režisérka Kasha Jandáčková.

V titulní roli se představí dvě herečky – nováček v souboru Eliška Jechová a zkušená Martina Sikorová„Hlavní postavu jsem se rozhodla rozdvojit, abych podpořila dvojí realitu člověka, kterému byl silou radikálně změněn život. Maryša je jiná před svatbou a jiná po ní. Tím, že k sňatku svolila, definitivně opustila sama sebe. A poslední zbytek svého já z ní manžel vymlátil. Obě její části se ale na jevišti často setkávají. Ať už jako zlá předtucha, nebo jako připomínka toho, co by se chtělo vrátit zpátky,“ vysvětluje Kasha Jandáčková.

Sobotní premiérový večer doprovodní ve foyer vernisáž výstavy obrazů výtvarníka Milana Hencla.

https://www.vcd.cz/inscenace/marysa

 

Autor článku: Radek Smetana

Do Východočeského divadla Pardubice se po sedmdesáti letech navrací Maryša

Inscenace

13.06.2025

MÁ VLTAVA – baletní představení předních evropských sólistů v režii bratří Bubeníčků přesně za měsíc roztančí zámecký areál ve Veltrusech

Mimořádné open-air představení MÁ VLTAVA, které propojuje klasickou hudbu Bedřicha Smetany a současný tanec, přiváží do zámeckého areálu ve Veltrusech světově uznávaný choreograf a tanečník Jiří Bubeníček. Představení vzniklo ve spolupráci s předními sólisty významných evropských baletních scén.

13.06.2025

Händelova opera Julius Caesar v Egyptě v autentické podobě pouze pětkrát v Ostravě

Operní opus Georga Friedricha Händela (1686–1759) o Caesarově tažení do Egypta a jeho vztahu s královnou Kleopatrou ovládne ostravské Divadlo Antonína Dvořáka na konci sezóny. Premiéra opery Julius Caesar v Egyptě bude 19. června a po pouhých pěti představeních v Ostravě jsou v plánu ještě tři na festivalu ve Znojmě.

13.06.2025

Divadlo Husa na provázku se v příští sezoně zaměří na téma strachu

Dramatický debut oceňovaného prozaika Petra Šestáka, adaptace strhujícího historického románu nositele Nobelovy ceny I. B. Singera, komorní ponor do vnitřního světa a prožívání zvířat i objektové divadlo pro děti z dílny seniorského Studia 60+. Sezona 2025/26 v brněnském Divadle Husa na provázku ponese heslo Neboj, neboj! a nabídne řadu možností pohlédnout do tváře osobním i kolektivním strachům dneška.