09.10.2023 11:49

A studio Rubín v premiérové inscenaci ukáže různé tváře samoty

Jedna slyší víc než ostatní. Druhá si chce dát hodně dlouhý spánek a třetí se chce soustředit jen na jednu věc a tu dělat na stošedesát procent. Tři postavy, které spojuje jejich samota, se v nové autorské inscenaci A studia Rubín a performativní platformy Averze_ představí už 6. října. Režisérka Alexandra Bolfová spolu s dramaturgyní Dagmar Fričovou přizvaly ke spolupráci nedávné absolventky a absolventy Divadelní fakulty JAMU.

„Téma letošní sezony je Ticho. To přináší prostor slyšet a v konečném důsledku i vidět věci jinak, jelikož se můžeme lépe soustředit a nenaskakovat do vyjetých kolejí vnímání. Ticho může mít různé důvody. Například, aby někdo nebyl slyšet. Myslím si, že dlouho nebyl, i v české divadelní kultuře, slyšet hlas žen tvůrkyň. Proto tato ,tichá' sezona patří ženám režisérkám, jejichž inscenační hlas by měl určitě zaznít. První z nich, Alexandra Bolfová, tvoří inscenaci o lidech, pro které je ticho a samota výraznou součástí jejich života. Nezbytností a článkem, bez kterého by jejich počínání nebo osobnost pozbyla smyslu. Přesto se nejedná o žádné podivíny. A současně jejich život nemusí být neutuchající meditační pohodou. Je to inscenace o jinakosti a odvaze,“ popisuje inscenaci To ticho, když přijdeš domu umělecká šéfka A studia Rubín a dramaturgyně inscenace Dagmar Fričová.

Pro celý projekt je klíčová osobnost režisérky Alexandry Bolfové, která se snaží v rámci své režie kontinuálně rozvíjet možnosti žánru tzv. nové činohry. Největší důraz klade na autorský přístup všech inscenačních složek, a to s výrazným přesahem jak v rovině sociálních a politických témat, tak formální, kdy posouvá činohru směrem k hraničním divadelním formám.

Bolfová pracuje především s prvky civilního herectví a mírou autenticity v hereckém projevu. I proto scénář inscenace vzniká na základě rozhovorů se samotnými herci, členy tvůrčího týmu a jejich vztahu k tomuto tématu. Inspirací ale byly také reálné osoby nebo literární postavy, pro které samota i ticho hrály významnou roli. Inscenace nabourává stereotypní vnímání, že lidé žijící sami jsou nutně neschopní tvořit bližší a hlubší (mezilidské) vazby.

To ticho, když přijdeš domu je o lidech, kteří se z nějakého důvodu rozhodli být sami. Samota je pro některé z postav nutností, pro jiné luxusem, pro další možností kumulovat energii, odloupat ze sebe všechny vrstvy cizích požadavků. „V inscenaci se snažíme akcentovat různé důvody, proč je naprosto v pořádku žít sám. Máme čtyři charaktery, které se z různých podnětů rozhodly žít samy. Na scéně vstupují do dialogu, který jim zpochybňuje budovaný pohled na samotu,“ komentuje režisérka Bolfová.

Tímto inscenačním projektem A studio Rubín naplňuje nejen svůj cíl v podobě autorské inscenace, ale také realizuje svou snahu podporovat začínající tvůrce. Tvůrčí tým je totiž až na výjimku dramaturgyně Dagmar Fričové, složen z nedávných absolventek a absolventů Divadelní fakulty JAMU. Tři postavy samotářů ztvární Klára Bulantová, Karolína Vaňková a Karel Vondrášek. Autorkou scénografie a kostýmů je Anna Tichá a hudbu skládá Tomáš Mohr.

To ticho, když přijdeš domu bude v premiéře uvedeno 6. října. První repríza bude následovat hned 7. října. Inscenace vzniká v koprodukci s performativní platformou Averze_.

A studio Rubín

 

Autor článku: Pavla Umlaufová; Foto: Patrik Borecký

A studio Rubín v premiérové inscenaci ukáže různé tváře samoty

Inscenace

13.06.2025

MÁ VLTAVA – baletní představení předních evropských sólistů v režii bratří Bubeníčků přesně za měsíc roztančí zámecký areál ve Veltrusech

Mimořádné open-air představení MÁ VLTAVA, které propojuje klasickou hudbu Bedřicha Smetany a současný tanec, přiváží do zámeckého areálu ve Veltrusech světově uznávaný choreograf a tanečník Jiří Bubeníček. Představení vzniklo ve spolupráci s předními sólisty významných evropských baletních scén.

13.06.2025

Händelova opera Julius Caesar v Egyptě v autentické podobě pouze pětkrát v Ostravě

Operní opus Georga Friedricha Händela (1686–1759) o Caesarově tažení do Egypta a jeho vztahu s královnou Kleopatrou ovládne ostravské Divadlo Antonína Dvořáka na konci sezóny. Premiéra opery Julius Caesar v Egyptě bude 19. června a po pouhých pěti představeních v Ostravě jsou v plánu ještě tři na festivalu ve Znojmě.

13.06.2025

Divadlo Husa na provázku se v příští sezoně zaměří na téma strachu

Dramatický debut oceňovaného prozaika Petra Šestáka, adaptace strhujícího historického románu nositele Nobelovy ceny I. B. Singera, komorní ponor do vnitřního světa a prožívání zvířat i objektové divadlo pro děti z dílny seniorského Studia 60+. Sezona 2025/26 v brněnském Divadle Husa na provázku ponese heslo Neboj, neboj! a nabídne řadu možností pohlédnout do tváře osobním i kolektivním strachům dneška.