21.11.2023 19:49

Divadlo 3+kk uvede třikrát site-specific projekt Franz Kafka žije!

Jak probíhají rozhovory v atmosféře napjatých rodinných vztahů? V rodině, ve které jsou silně zakořeněné mocenské struktury, které vládne pevnou rukou mužská hlava rodiny a vybočení z předem určeného vzorce chování není žádoucí? Jak pravděpodobné je, že spory řešené na rodinných sešlostech před sto lety, jim vládnou i dnes?

Autorskou inscenaci o kafkovských tématech uvede brněnské nezávislé Divadlo 3+kk osmého prosince v rámci site-specific projektu s názvem Franz Kafka žije! ve Franz Kafka Špitále, v režii bývalého uměleckého šéfa Divadla 3+kk a držitele Ceny Divadelních novin za sezonu 2020/2021 Adama Steinbauera. Veškeré postavy v inscenaci ztvární Denisa Cupáková a Tomáš Žilinský, kteří se společně se Steinbauerem a dramaturgem inscenace a současným uměleckým šéfem Divadla 3+kk Liborem Brzobohatým spolupodíleli také na tvorbě scénáře. Projekt bude mít pouze dvě reprízy – a to 9. a 10. prosince.

Jestli Kafka patří do své doby anebo byl ve svém myšlení a názorových urgencích aktuálnější než si myslíme, budou mít diváci možnost zhodnotit přímo ve Franz Kafka Špitále, v budově bývalé Dělnické úrazové pojišťovny, v jejíž pražské pobočce Kafka svého času působil. Dnes Špitál nabízí zážitkové ubytování – v nemocničních pokojích, zaseknutých v dobách minulého režimu, se o hosty starají lidé se zdravotním postižením.

Franz Kafka Špitál Divadlu 3+kk na tři dny zapůjčí své prostory. Ty se tak stanou živou galerií. Projekt je koncipován ze dvou částí – umělecké instalace a divadelní inscenace.

První částí projektu bude site-specific instalace Umělec v hladovění. Její autorkou je divadelní lektorka Andrea Steinbauer, která se v koncepci inspirovala stejnojmennou Kafkovou povídkou. Instalace bude reagovat na podmínky, v nichž fungují pracovníci v kultuře. „V doprovodném programu jsem chtěla poukázat na to, že jedno z témat – důstojné pracovní podmínky –, které si inscenační tým zvolil, není aktuální pouze pro nezávislé divadelníky v Brně, ale prolíná se celým spektrem lidí, kteří pracují v kulturní oblasti. Diváci mohou v naší otevřené galerii nahlédnout do několika pomyslných klecí, v nichž jsme vlastně – my, pracovníci v kultuře – všichni dobrovolně ,” říká Andrea Steinbauer.
Samotná inscenace s názvem Žranice je situována v jednom ze dvou kulturních sálů Špitálu. Její děj se odehrává v průběhu rodinné večeře, během které vyplouvají na povrch rodinná traumata. Diváci se u rodinného stolu ocitnou spolu s herci. Součástí ceny lístku je veganská večeře, která je podávána v průběhu představení a obstará ji veganské sociální družstvo Tři ocásci.

Steinbauer pracuje s prvky černé grotesky, které kombinuje s civilním hereckým projevem a stylizovanými pohybovými sekvencemi. „Zásadním se pro nás stalo téma rodinných tabu, nedořešených konfliktů, poškozených vztahů a neschopnosti o nich komunikovat. Ve velké míře vycházíme z Kafkova Dopisu otci, který je plný popisů různých situací odehrávajících se u rodinného stolu. Ty situace obsahují celou řadu aktuálních témat a generačních sporů, které vlastně nějakým způsobem řeší i má generace – nebo její určitá část. Je to generační spor, ke kterému jsme byli často schopni najít analogie i ve vlastních rodinných historiích a zkušenostech,” říká o inscenaci Steinbauer.

Scénář autorské inscenace dále čerpá jak z osobních zážitků tvůrců inscenace, tak z Kafkových deníkových zápisků, povídek a korespondence. Osobní výpovědi tvůrců jsou hledáním kafkovských témat v současném světě a jejich osobních životech. „Když jsme se probírali Kafkovou tvorbou, jeho životem a tématy, které v těchto zcela odlišných světech – světě literatury a vlastní imaginace, a tom skutečném – pojmenovává, postupně jsme zjišťovali, že mnohé popisované a prožívané společenské jevy a problémy jsou i sto let po Kafkově smrti stále živé. A že nás pálí podobně jako jeho. Sdíleli jsme vlastní zkušenosti s tím, jak mohou být rodinné vztahy svazující a zraňující, stejně jako společenské nároky na jednotlivce podle toho, s jakým pohlavím se narodili. A docházeli jsme k tomu, že mezi (přes sto let přetrvávajícími) nedůstojnými podmínkami v některých profesích (např. kultuře), pohrdáním muži, kteří nejsou dost „mužní”, sexualizací žen, a časté snaze budovat společenské i rodinné vztahy na kontrole a nadvládě, je nějaká souvislost. A že k ní dnes má co říct jak Franz Kafka, tak my.” říká Libor Brzobohatý.

Projekt bude mít pouze tři uvedení, a to:
8. prosince PREMIÉRA,
9. prosince REPRÍZA,
10. prosince DERNIÉRA.
Vždy od 18:30 (instalace) a 19:30 (představení) ve Franz Kafka Špitále na brněnském Kolišti.

Více informací naleznete na bit.ly/kafka-zije-event

 

Autor článku: Barbora Zelinová

Divadlo 3+kk uvede třikrát site-specific projekt Franz Kafka žije!

Inscenace

13.06.2025

MÁ VLTAVA – baletní představení předních evropských sólistů v režii bratří Bubeníčků přesně za měsíc roztančí zámecký areál ve Veltrusech

Mimořádné open-air představení MÁ VLTAVA, které propojuje klasickou hudbu Bedřicha Smetany a současný tanec, přiváží do zámeckého areálu ve Veltrusech světově uznávaný choreograf a tanečník Jiří Bubeníček. Představení vzniklo ve spolupráci s předními sólisty významných evropských baletních scén.

13.06.2025

Händelova opera Julius Caesar v Egyptě v autentické podobě pouze pětkrát v Ostravě

Operní opus Georga Friedricha Händela (1686–1759) o Caesarově tažení do Egypta a jeho vztahu s královnou Kleopatrou ovládne ostravské Divadlo Antonína Dvořáka na konci sezóny. Premiéra opery Julius Caesar v Egyptě bude 19. června a po pouhých pěti představeních v Ostravě jsou v plánu ještě tři na festivalu ve Znojmě.

13.06.2025

Divadlo Husa na provázku se v příští sezoně zaměří na téma strachu

Dramatický debut oceňovaného prozaika Petra Šestáka, adaptace strhujícího historického románu nositele Nobelovy ceny I. B. Singera, komorní ponor do vnitřního světa a prožívání zvířat i objektové divadlo pro děti z dílny seniorského Studia 60+. Sezona 2025/26 v brněnském Divadle Husa na provázku ponese heslo Neboj, neboj! a nabídne řadu možností pohlédnout do tváře osobním i kolektivním strachům dneška.