02.02.2024 14:46

Činohra Národního divadla Brno se v nové inscenaci (R)Evoluce zabývá úskalími rozvoje technologií a umělé inteligence

Izraelská režisérka Yael Ronen a herec, scénárista Dimitrij Schaad společně napsali dystopický kabaret (R)Evoluce. V důvěrně známých situacích, které jsou jak vystřižené z našich životů, jen posunuté o 20 let do budoucnosti, s notnou dávkou černého humoru ukazují úskalí rozvoje technologií a umělé inteligence. V nejstarším divadle ve střední Evropě, v Redutě, bude mít (R)Evoluce českou premiéru 9. února 2024.

Režisér Lukáš Brutovský se již v Národním divadle Brno etabloval úspěšnou inscenací Doktorka a divácky oblíbenou komedií o divadle Bez roucha. Tentokrát s dramaturgyní Barbarou Gregorovou zinscenovali hru (R)Evoluce, kterou společně v roce 2020 napsali Yael Ronen a Dimitij Schaad. Prvně zmiňovaná umělkyně se stala kmenovou režisérkou berlínského Gorki Theatru, kde realizuje svou specifickou metodu tvorby divadelních her. Pomocí ní, přes osobní příběhy, vypráví dějiny velkých konfliktů a krizí. Základem této metody je vybrat herecký tým, který do inscenace vnese osobní dimenzi svých zážitků a životních zkušeností.

Postupem doby se vyvinula spolupráce s hercem (a později i respektovaným filmovým scénáristou) Dimitrijem Schaadem, kterou naplno zúročili v roce 2020 při napsání (R)Evoluce. Tato hra už není vázaná na konkrétní soubor a je plně přenositelná. Ronen a Schaad se v ní společně vydávají na dystopicko-groteskní divadelní výpravu do blízké budoucnosti a ptají se na důsledky neuvážené technizace a vykořisťování naší planety. Jako nejdůležitější zdroj inspirace jim slouží kniha 21 lekcí pro 21. století izraelského historika Yuvala Noaha Harariho, která se zabývá vlivem nových technologií na kvalitu našeho života a ukazuje, jak nás svět automaticky generovaných algoritmů postupně připravuje o možnost svobodného rozhodování.

Komika ve hře nevzniká při střetu s roboty a ve futuristických kulisách. Vzniká z běžných situací, kdy si například otec rodiny René, nemůže dopřát kvůli dodržování zdravého životního stylu noční jídlo, jelikož mu v tom brání chytrá lednička. Ta navíc mluví hlasem jeho matky, tedy jediným hlasem, který umělá inteligence vyhodnotila jako hlas, který poslechne.

Umělá inteligence hru definovala takto: „Je to příběh o lidech, kteří se snaží najít své místo v rychle se měnícím světě, kde tradiční hodnoty a způsob života jsou neustále vyzývány k adaptaci nebo zániku. Celkově tato hra nabízí komplexní pohled na současný svět a jeho výzvy, přičemž klade důraz na to, jak se lidstvo musí vyrovnávat s důsledky svých vynálezů a rozhodnutí.“

„Zásadní v (R)Evoluci je smysl pro humor a ironii, na které je celý text postaven. Díky tomu se dá o těchto komplexních tématech současnosti ((jak to AI označil/a) přemýšlet s nadhledem. A to je na té hře fascinující. Velmi oceňuji, že nás ani diváky nepodceňuje“, vyzdvihuje kvality textu dramaturgyně Barbara Gregorová.

O role v (R)Evoluci se podělilo šest herců. Přičemž rovnou čtyři z nich čeká kromě role hlavní i role umělé inteligence Alecto, kterou si lze představit jako mnohonásobně vylepšenou verzi nám dobře známé Siri.

Nedílnou součástí kabaretů, kterým (R)Evoluce bezesporu je, bývají i písně. Lukáš Brutovský sestavil z herců kapelu The (R)Evolution, ve které aktéři krom zpěvu hrají i na minisyntetizátory. K patrně největšímu hitu Beránek vznikl i videoklip.

K vybraným reprízám Národní divadlo Brno naplánovalo i zajímavé diskuze s osobnostmi, které mají k problematice umělé inteligence a jejího vlivu na člověka a společnost co říci:

25.2. 19 hod.: Všechno, co jste chtěli vědět o AI, ale báli jste se jí zeptat
Debata po představení s Josefem Šlerkou, sémiotikem a odborníkem na nová média.

6.4. 21 hod.: Nové technologie v medicíně: revoluce či evoluce?
Debata po představení s lékařským etikem Josefem Kuře a bioetičkou Renatou Veselskou a jejich studenty.

Ve hře (R)Evoluce též jedna z postav vyjadřuje názor, že divadelní hry již bude psát na základě tužby diváků a s použitím algoritmů umělá inteligence. S tím ale nesouhlasí překladatelka hry Barbora Schnelle: Od umění ale očekávám něco zcela jiného – chci, aby mě naopak vytrhlo z bubliny, z mé komfortní zóny, v níž se pohybuji, nemám zájem na tom ocitnout se na divadle v nějaké komnatě ozvěn, ale naopak chci, aby mi divadlo kladlo otázky, na které jsem dosud nebyla nucená odpovídat.“

O tom, že divadlo je stálé živé umění a klade s humorem otázky na blízkou budoucnost, se diváci mohou přesvědčit v divadle Reduta. (R)Evoluce tam bude mít premiéru 9. února v 19:00.

 

Autor článku: Petr Tlustý, foto: (c) Bára Bachanová

Činohra Národního divadla Brno se v nové inscenaci (R)Evoluce zabývá úskalími rozvoje technologií a umělé inteligence

Inscenace

13.06.2025

MÁ VLTAVA – baletní představení předních evropských sólistů v režii bratří Bubeníčků přesně za měsíc roztančí zámecký areál ve Veltrusech

Mimořádné open-air představení MÁ VLTAVA, které propojuje klasickou hudbu Bedřicha Smetany a současný tanec, přiváží do zámeckého areálu ve Veltrusech světově uznávaný choreograf a tanečník Jiří Bubeníček. Představení vzniklo ve spolupráci s předními sólisty významných evropských baletních scén.

13.06.2025

Händelova opera Julius Caesar v Egyptě v autentické podobě pouze pětkrát v Ostravě

Operní opus Georga Friedricha Händela (1686–1759) o Caesarově tažení do Egypta a jeho vztahu s královnou Kleopatrou ovládne ostravské Divadlo Antonína Dvořáka na konci sezóny. Premiéra opery Julius Caesar v Egyptě bude 19. června a po pouhých pěti představeních v Ostravě jsou v plánu ještě tři na festivalu ve Znojmě.

13.06.2025

Divadlo Husa na provázku se v příští sezoně zaměří na téma strachu

Dramatický debut oceňovaného prozaika Petra Šestáka, adaptace strhujícího historického románu nositele Nobelovy ceny I. B. Singera, komorní ponor do vnitřního světa a prožívání zvířat i objektové divadlo pro děti z dílny seniorského Studia 60+. Sezona 2025/26 v brněnském Divadle Husa na provázku ponese heslo Neboj, neboj! a nabídne řadu možností pohlédnout do tváře osobním i kolektivním strachům dneška.