19.03.2024 13:24

Praha vypíše v dubnu tendr na opravu Divadla na Vinohradech

Největšími problémy pražského Divadla na Vinohradech jsou nefunkční technologie pod jevištěm nebo chybějící sklady. Proměnou při plánované generální opravě divadla projde provaziště, osvětlovací technika a vznikne komorní scéna, která nahradí nevyhovující zkušebnu. Vymění se elektroinstalace, vzduchotechnika a opravena bude také fasáda. ČTK to řekli ředitel divadla Tomáš Töpfer, šéf techniků Lukáš Mathé a náměstek pražského primátora Jiří Pospíšil (TOP 09). Praha vypíše v dubnu tendr na opravu, která vyjde předběžně na 2,76 miliardy korun.

„Největší problém je, že nemáme skladovací prostory. Denně sem vozíme kamion. Když bude sklad v divadle, tak vyjede hned na jeviště, takže to máte s jedinou manipulací. Navíc odpadne doprava kamiony," řekl Mathé.

Kamion zastaví za budovou, technici nanosí kulisy do chodby a uličkou mezi nimi pak vynášejí do kamionu ty z odehraného představení. Dekorace tak může stěhování poškodit. Některé, jako židle, gauč či figuríny jsou kvůli chybějícímu skladu na schodištích a chodbách.

Za divadlem vznikne v podzemí komorní scéna pro 150 až 200 diváků se zázemím a sklady. Sloužit bude také jako zkušebna. Současná je malá. „Má úplně jiný rozměr než jeviště. To, co se v ní nazkouší, se musí přezkoušet, protože zjistí, že tady byl herec jeden od druhého dva metry a najednou na jevišti je to pět metrů. Po rekonstrukci bude zkušebna v rozměrech jeviště," řekl Mathé.

Druhým zásadním problémem je nefunkční technika pod jevištěm z roku 1927. Podlaha jeviště má 25 obdélníků, které mají jezdit nahoru a dolů. Tím se mění při představení terén, dělají se schodiště či takzvaná šikma. „Před sedmi lety se zastavil provoz jevištní technologie. Je to sice krásná věc, ale nefunguje, je zaaretovaná, nesmí se používat, a dokonce je životu nebezpečná. Tím pádem tu nemůžeme dělat moderní divadlo 21. století," řekl Töpfer.

Změní se také orchestřiště, které bude variabilnější. Zvětší se osvětlovací i zvuková kabina a zvýší se počet reflektorů, které se budou ovládat automaticky. Technici nebudou muset lézt po rampách a natáčet každý reflektor zvlášť.

Proměna čeká provaziště. Divadelníci nyní vytahují a spouštějí kulisy ručně, každou dekoraci musí vyvážit závažím, než ji vytáhnou. Pokud má hmotnost například 300 kilogramů, technik musí doplnit v provazišti stejně těžké závaží, aby ji vytáhl. Elektrické zařízení to zvládne samo.

„Divák změnu za moderní stroj nepozná. Nicméně na elektrických tazích si naťukáte 5,5 metru, zmáčknete a ono to najede. Je to komfortnější. Když chcete jet s pěti kulisami, musíte mít pět lidí, kteří se sesynchronizují," řekl Mathé. Ručně budou divadelníci nadále tahat pouze oponu.

Lidé, kteří jsou dnes v divadle zaměstnáni, o práci nepřijdou. „Dekorace se stejně musí nosit, spojovat, sestavovat a večer obsluhovat. Fyzická práce zůstane, jen se zefektivní," řekl Mathé.

Kompletně se má opravit historická budova včetně fasády. Uvnitř dělníci vymění nefunkční klimatizaci a zastaralou vzduchotechniku, ve špatném stavu jsou elektrické rozvody, vzniknou výtahy a sklady. V sále přibudou místa pro vozíčkáře.

V dubnu by měl magistrát vyhlásit tendr na zhotovitele. „Oprava jako taková by mohla začít na počátku příštího roku, kdy by se takříkajíc koplo do země," řekl Pospíšil. Ve své budově divadlo odehraje ještě část sezony 2024 a 2025.

Kam se divadlo po dobu oprav nastěhuje, ještě není jasné. „Doufám, že se nám v řádu týdnů podaří najít prozatímní místo," řekl Pospíšil. Jednou z variant je objekt na Výstavišti v Bubenči, který zamýšlí město koupit. Podle Pospíšila by po odchodu Divadla na Vinohradech prostory připadly některému z jiných divadel.

Secesní budova na náměstí Míru vznikala v letech 1905 až 1907 podle návrhu architekta Aloise Čenského. Divadlo bylo otevřeno 24. listopadu 1907 a prvním představením byla hra Jaroslava Vrchlického Godiva.

 

Autor článku: Aleš Berný, rot

Praha vypíše v dubnu tendr na opravu Divadla na Vinohradech

Zprávy

09.09.2025

Nová výstava v Českém muzeu hudby je věnována operní pěvkyni Soně Červené

Nová výstava v Českém muzeu hudby je věnována jedné z nejvýznamnějších osobností české i světové hudební scény, operní pěvkyni Soně Červené, u příležitosti stého výročí jejího narození. Tento výstavní projekt nabízí jedinečný pohled na život a tvorbu umělkyně, která svou mimořádnou barvou hlasu, širokým hlasovým rozsahem a nezaměnitelným charismatem ovlivnila pěvecké umění po celém světě.

08.09.2025

Nová publikace NIK se věnuje scénografce Janě Prekové

Národní institut pro kulturu (NIK) vydává monografii představující významnou českou scénickou a kostýmní výtvarnici, vizuální umělkyni, pedagožku a kurátorku Janu Prekovou, jejíž tvorba reprezentuje experimentální a inovativní přístup na poli české scénografie v uplynulých více než čtyřiceti letech. Kniha obsahuje bohatý obrazový materiál, návrhy, kresby, pracovní skici a množství fotografií.

08.09.2025

Pražští radní odvolali z funkce ředitele Studia Ypsilon Karla Františka Tománka

Pražští radní odvolali k dnešnímu dni ředitele Studia Ypsilon Karla Františka Tománka. Ve funkci byl od 1. března, plánoval propojení divadla a Divadelní fakulty Akademie múzických umění (DAMU). Řízením městské příspěvkové organizace radní pověřili zástupkyni ředitele a vedoucí ekonomku Blanku Pechovou. Tománkovi vytýkají především chyby v hospodaření a nenaplnění klíčové části jeho koncepce.