21.03.2024 12:26

Tristan a Isolda podruhé v Rudolfinu

V loňském roce rozehráli rozhlasoví symfonikové tříletý projekt s Wagnerovou operou Tristan a Isolda. Ve třech letech se posluchači dočkají vždy jednoho dějství. To druhé Symfonický orchestr Českého rozhlasu chystá na pondělí 25. března. S šéfdirigentem Petrem Popelkou vystoupí v titulních rolích tenorista Bryan Register a sopranistka Ricarda Merbeth. Celou událost bude možné živě poslouchat ve vysílání Českého rozhlasu Vltava a ze záznamu na stanici Český rozhlas D-dur.

K opeře Tristana a Isolda se Richard Wagner inspiroval středověkým francouzským rytířským eposem, vycházejícím z keltské pověsti. Látku sám skladatel přebásnil do nadčasové platnosti. K mimořádné umělecké atmosféře díla přispěly zcela jistě i intenzivní citové prožitky, milostná aféra s manželkou jeho mecenáše, nadanou literátkou Mathildou Wesendonckovou. Dle vlastních slov prožíval s touto ušlechtilou, inteligentní a krásnou ženou „blaženou rozkoš ze souznění duší, opojení z nejvyššího štěstí a nejkrásnější touhy a potěšení z povznášejícího a inspirujícího přátelství a nejčistší lásky… Lásky nenaplněné.“ A právě v nadčasový symbol takového citu přetvořil i dávný příběh o osudovém nápoji lásky.

Revoluční dílo ve své době způsobilo převrat a navždy změnilo chápání opery jako hudební i divadelní formy. Ve středověkém příběhu o mocné, leč zapovězené lásce bretonského šlechtice a irské princezny Richard Wagner rozvinul své pojetí opery jako komplexního díla, kde všechny složky slouží co nejsilnějšímu vyznění celku. Současně naplno rozvinul svůj novátorský harmonický jazyk, který ovlivnil hudbu na další desítky lety. V druhém jednání se s Tristanem a Isoldou setkáváme pod rouškou noci ve slavném milostném duetu, v němž si naplno vyznají své city. Celé dějství pak směřuje k dramatickému závěru, kdy Tristan klesne zraněn po zradě svého přítele Melota.

Richard Wagner (1813–1883): Tristan a Isolda, II. jednání opery

Petr Popelka dirigent
Bryan Register Tristan, tenor
Ricarda Merbeth Isolda, soprán
Gihoon Kim Melot, baryton
Magnus Piontek král Marke, bas
Ester Pavlů Brangäne, mezzosoprán

DVOŘÁKOVA SÍŇ RUDOLFINA, PONDĚLÍ 23. BŘEZNA / 19.30 HODIN
Přímý přenos koncertu vysílá ČRo Vltava
Záznam nabízí ČRo D-dur / středa 27. března / 20.00 hodin

 

Autor článku: Eliška Kratěnová, foto: Ricarda Merbeth, 2015 (c) Mirko Joerg Kellner

Tristan a Isolda podruhé v Rudolfinu

Inscenace

13.06.2025

MÁ VLTAVA – baletní představení předních evropských sólistů v režii bratří Bubeníčků přesně za měsíc roztančí zámecký areál ve Veltrusech

Mimořádné open-air představení MÁ VLTAVA, které propojuje klasickou hudbu Bedřicha Smetany a současný tanec, přiváží do zámeckého areálu ve Veltrusech světově uznávaný choreograf a tanečník Jiří Bubeníček. Představení vzniklo ve spolupráci s předními sólisty významných evropských baletních scén.

13.06.2025

Händelova opera Julius Caesar v Egyptě v autentické podobě pouze pětkrát v Ostravě

Operní opus Georga Friedricha Händela (1686–1759) o Caesarově tažení do Egypta a jeho vztahu s královnou Kleopatrou ovládne ostravské Divadlo Antonína Dvořáka na konci sezóny. Premiéra opery Julius Caesar v Egyptě bude 19. června a po pouhých pěti představeních v Ostravě jsou v plánu ještě tři na festivalu ve Znojmě.

13.06.2025

Divadlo Husa na provázku se v příští sezoně zaměří na téma strachu

Dramatický debut oceňovaného prozaika Petra Šestáka, adaptace strhujícího historického románu nositele Nobelovy ceny I. B. Singera, komorní ponor do vnitřního světa a prožívání zvířat i objektové divadlo pro děti z dílny seniorského Studia 60+. Sezona 2025/26 v brněnském Divadle Husa na provázku ponese heslo Neboj, neboj! a nabídne řadu možností pohlédnout do tváře osobním i kolektivním strachům dneška.