29.04.2024 10:40

Poselství k Mezinárodnímu dni tance 29. dubna 2024

Mezinárodní den tance se slaví z iniciativy Mezinárodního divadelního ústavu (ITI / International Theatre Institute) od roku 1982. Připadá každoročně na 29. dubna, kdy si připomínáme den narození francouzského tanečníka, baletního mistra a reformátora Jeana-Georgese Noverra. Autorkou letošního poselství je argentinská tanečnice Marianela Núñez.

Na jedné vzpomínce historii nepostavíte. A historie divadla, stejně jako historie každého z nás, je zároveň také historií všech ostatních, historií toho jak umění, jako je tanec, putovalo a rozvíjelo se v různých částech světa.
Zdi budovy The Royal Ballet ukrývají a střeží fotografie, které mapují ušlou cestu, historie se hlásí ke svým nositelům a
tanec v Argentině díky každému z nich vzkvétá.
Instituce se často rády kloní k anonymitě, bez tváří, beze jmen, nechtějí čelit ozvěnám minulosti.
Ale právě díky ITI-UNESCO a jimi podporovaným a zastřešovaným organizacím, jako je v Argentině například
Argentinská taneční rada, se daří vytvářet prostředí, které brání lidem zapomenout.
Jsem odhodlaná společně s vámi bojovat proti zapomnění a znovu oživit historii mistrů, umělců a choreografů, kteří obohatili svět tance, a zaslouží si, aby jim naslouchaly i budoucí generace. Ať jsme si všichni vědomi toho, že nejsme jen diváci, ale jsme dědicové tradice stvořené uměním, důstojností a obětavostí, která vyživuje naši cestu posláním a láskou ke kráse. Přestože je středobodem naší pozornosti budoucnost a přítomnost, bez pevných základů v minulosti, bez úrodnosti naší země, nemůže strom tance vzkvétat. Kořeny jsou tradice a zároveň… živiny.
Překlad Lenka Bočková

Marianela Núñez se narodila 23. března 1982 v argentinském San Martín. Po studiu na Instituto Superios de Arte del Teatro Colón se vyprofilovala jako přední osobnost baletního světa. V roce 1997 přijala angažmá v londýnském The Royal Ballet, kde se posléze prosadila jako primabalerína. Publikum po celém světě uchvátila nezapomenutelnými výkony v Labutím jezeře, Šípkové Růžence, Romeovi a Julii a Gisele.
Je držitelkou prestižních mezinárodních ocenění jako jsou Premio Benois de la Danse nebo Laurence Olivier Award.
Získala také národní ceny, například Premio María Ruanova udělované Argentinskou taneční radou a v roce 2010 Premio Konex za nejlepší tanečnici desetiletí.
Za své výkony sklidila řadu uznání kritiky. Její ztvárnění Růženky bylo považováno za nejlepší v The Royal Ballet od roku 1946 díky její schopnosti zaujmout publikum výjimečnými výrazovými prostředky a technickou dokonalostí.
Disponuje nejen technickými dovednostmi, ale také hlubokou noblesou a oddaností tanci a budoucím generacím. Její hlavní povahové rysy, kterými jsou velkorysost a nesobeckost, z ní činí vzor hodný následování ve světě baletu i mimo něj.

 

Autor článku: IDU

Poselství k Mezinárodnímu dni tance 29. dubna 2024

Zprávy

09.09.2025

Nová výstava v Českém muzeu hudby je věnována operní pěvkyni Soně Červené

Nová výstava v Českém muzeu hudby je věnována jedné z nejvýznamnějších osobností české i světové hudební scény, operní pěvkyni Soně Červené, u příležitosti stého výročí jejího narození. Tento výstavní projekt nabízí jedinečný pohled na život a tvorbu umělkyně, která svou mimořádnou barvou hlasu, širokým hlasovým rozsahem a nezaměnitelným charismatem ovlivnila pěvecké umění po celém světě.

08.09.2025

Nová publikace NIK se věnuje scénografce Janě Prekové

Národní institut pro kulturu (NIK) vydává monografii představující významnou českou scénickou a kostýmní výtvarnici, vizuální umělkyni, pedagožku a kurátorku Janu Prekovou, jejíž tvorba reprezentuje experimentální a inovativní přístup na poli české scénografie v uplynulých více než čtyřiceti letech. Kniha obsahuje bohatý obrazový materiál, návrhy, kresby, pracovní skici a množství fotografií.

08.09.2025

Pražští radní odvolali z funkce ředitele Studia Ypsilon Karla Františka Tománka

Pražští radní odvolali k dnešnímu dni ředitele Studia Ypsilon Karla Františka Tománka. Ve funkci byl od 1. března, plánoval propojení divadla a Divadelní fakulty Akademie múzických umění (DAMU). Řízením městské příspěvkové organizace radní pověřili zástupkyni ředitele a vedoucí ekonomku Blanku Pechovou. Tománkovi vytýkají především chyby v hospodaření a nenaplnění klíčové části jeho koncepce.