05.09.2024 11:55

Pozvánka na výstavu: Vladimír Kristin – scénograf v zeleném plášti

VLADIMÍR KRISTIN – SCÉNOGRAF V ZELENÉM PLÁŠTI
(25. 7. 1894 Moravská Ostrava – 13. 11. 1970 Ostrava)

S novou sezónou dostane nové jméno slavnostní sál v Divadle Jiřího Myrona – tentokráte padla volba na VLADIMÍRA KRISTINA. Profesí malíř a výtvarník, který bral lekce i u slavného Oskara Kokoschky ve Vídni, byl jedním z prvních scénických výtvarníků Národního divadla moravskoslezského a jako první vnášel do ostravské scénografie progresivní podněty a moderní trendy. Jeho doménou byla malba, maloval především Ostravu a Ostravsko, ale vedle malby, grafiky a ilustrace se věnoval v určitém období rovněž divadlu. Dnes jsme ve slavnostním sále instalovali výstavu věnovanou životu a dílu tohoto umělce. V sále bude k vidění po celou sezónu.

Od dětství byl Vladimír Kristin obklopen kulturou, jeho otec byl pravidelným návštěvníkem představení tehdy ještě Národního domu (dnešní Divadlo Jiřího Myrona) a stálým kulturním recenzentem Ostravského deníku. Díky hudebnímu nadání a mamince, jež byla dlouholetou členkou pěveckého sboru Lumír, se mladý Vladimír nejdříve nadchl pro studium hry na klavír a varhany, nakonec si ale za své životní poslání zvolil malbu.

Studia malířství mu přerušila první světová válka, musel narukovat a dostal se do zajetí. S návratem do civilního života v roce 1921 mu pomohl poválečný starosta Ostravy Jan Prokeš. Kristinova díla na něj zapůsobila natolik, že se postaral o to, aby město o tak nadějného umělce nepřišlo. Po propuštění z armády se Kristin společně se svým přítelem sochařem Augustinem Handzelem pustil nejen do zařizování ateliéru v nově otevřených prostorách Domu umění, ale především do organizování ostravského uměleckého života.

Patřil k místním bonvivánům: Bodrý šprýmař, oddaný fanoušek fotbalového klubu SK Slezská a vášnivý křížovkář byl vždy perfektně upraven a připraven k filozofující debatě za obláčkem cigaretového dýmu v legendární kavárně Praha, kde měl tento ostravský elegán vyhrazeno i své čestné místo. Maloval a tvořil zásadně v zeleném pracovním plášti.

Už ve 20. letech 20. století vytvořil Kristin mistrovské obrazové kompozice, založil Moravskoslezské sdružení výtvarných umělců (vůbec první řádně ustanovený výtvarný spolek v Ostravě!) a v té době také podlehl kouzlu divadelní múzy. Postupně se podepsal pod celou řadu scénických návrhů poté, co se potkal s operním režisérem Karlem Küglerem a vytvořil pro něho scénu k Mozartově opeře Kouzelná flétna (1924). Začala mnohaletá a velmi intenzívní spolupráce, jejímž výsledkem byly desítky scénických návrhů pro inscenace oper.

Zásadní bylo také jeho umělecké spojení s činoherním režisérem Oldřichem Stiborem, pro kterého Kristin mimo jiné navrhl scénu ke kontroverzní inscenaci Sokové strojů (1929). Uvedení protikapitalistické hry Ernsta Tollera vyústilo na stránkách dobového tisku v politický boj, jaký Národní divadlo moravskoslezské do té doby nezažilo. Uvedení hry o proletářích budilo rozruch, Stibor si navíc ke statování přizval nezaměstnané dělníky a členy ochotnických souborů z ostravských Jednot proletářské tělovýchovy. Kristinova scéna, jíž v jednom obraze dominovala šibenice se třemi oběšenci, kontroverznost díla zcela umocnila. I přes nepříznivé přijetí inscenace odbornou i laickou veřejností se ale jednalo o působivé a na ostravské poměry nebývale velkolepé řešení jevištního prostoru s množstvím precizních detailů a symbolických významů, což i s ohledem na tehdejší finanční možnosti divadla znamenalo ojedinělý počin. Nejen touto realizací dal Vladimír Kristin ostravské scénografii nový směr. Zavrhl popisný realismus a začal vytvářet scény, které umožňovaly umělečtější vyznění jevištních děl, čímž burcovaly divákovu fantazii.

Mnohaletou praxí načerpané poznatky o divadelních zákonitostech pak využil i v nově vznikajícím poválečném Divadle mladých, kde ne příliš zkušenému souboru nadšenců ochotně pomohl s prvními inscenacemi.

Upravený text z časopisu Národního divadla moravskoslezského, autorka Tereza Osmančíková

Děkujeme Ostravskému muzeu, Galerii výtvarného umění v Ostravě a Slezskému zemskému muzeu za poskytnutí výtvarných podkladů pro výstavu.

Slavnostní sál v DJM nese každou sezónu jméno jedné z výrazných osobností našeho divadla – například po Josefu Kobrovi nebo slavné činoherečce Táně Hodanové. Konají se v něm společenská setkání, koncerty, akce Ateliéru při NDM apod.

 

Autor článku: Šárka Swiderová

Pozvánka na výstavu: Vladimír Kristin – scénograf v zeleném plášti

Zprávy

21.08.2025

Divadlo pod Palmovkou bude hostit během nadcházející sezóny šest výstav

Novou kurátorku Danu Malou vedení divadla vybralo v červnu v dvoukolovém výběrovém řízení. Výstavní prostor v divadelním foyer bude hostit během nadcházející sezóny celkem šest výstav uznávaných českých výtvarníků i nadějných talentů napříč různými výtvarnými styly. Na závěr sezóny představí pokračování mezinárodně úspěšného projektu se společenským přesahem.

21.08.2025

Imaginárium Divadla bratří Formanů má svou knihu, zachycuje duši výstavního světa plného fantazie

Nakladatelství Kavka vydává knihu Imaginárium Divadla bratří Formanů a jejich přátel, která mapuje mimořádný interaktivní výstavní projekt spojující divadlo, výtvarné umění a řemeslnou tvorbu. Publikace přibližuje nejen vizuální stránku Imaginária, ale i příběhy lidí, kteří jej tvoří a detailně mapuje také vznik a vývoj Divadla bratří Formanů. Díky svému zpracování přenáší čtenáře do světa tohoto kulturního fenoménu i ve chvílích, kdy zrovna nestojí před jeho branami.

20.08.2025

Západočeské divadlo v Chebu má získat přístavbu, která nahradí současné Studio D

Cheb chce vybudovat přístavbu k divadlu, která nahradí současné Studio D na protější straně ulice. Studio D je už pro potřeby malé scény nevyhovující. Přístavba k zadní stěně velké divadelní budovy bude stát asi 50 až 60 milionů korun. Přesnější odhad bude mít město po dokončení projektové dokumentace.