Novinky z Divadla pod Palmovkou
Vedení Divadla pod Palmovkou chce tvořit podmínky pro vznik mimořádných hereckých výkonů. Scéna, která od 2. prosince 1949 působila jako Městské obecní divadlo v Praze-Libni, poté nesla název Divadlo S. K. Neumanna a od roku 1990 Divadlo pod Palmovkou, nabízí moderně pojatou klasiku Williama Shakespeara i současnou dramatiku Tomáše Dianišky. Novátorská a originální témata pak diváci naleznou ve Studio Palmoffka ve čtvrtém patře divadla. V rozhovoru s ČTK to řekli ředitel divadla Michal Lang a dramaturg Ladislav Stýblo.
Po roční pauze v Divadle pod Palmovkou na příští rok opět připravují festival Palm Off Fest, na kterém se setkávají divadla zejména ze střední Evropy. „Palm Off Fest se soustředí na sociálně-politická témata. Další ročník bude v polovině října 2025, dramaturgie už je hotová. Přináší nám to mezinárodní kontakty, díky Palm Off Festu u nás režíroval (polský divadelník) Jan Klata a další. Na festivalu také spolupracujeme se scénografy a choreografy, kteří pracují na evropských scénách. Inspirují nás a my to potom předkládáme divákovi na našem jevišti," uvedl ředitel Lang.
Ředitelem Divadla pod Palmovkou byl Lang jmenován 1. září 2013, krátce po ničivých povodních v Praze. Rekonstrukce divadla nakonec trvala déle než dva roky, během kterých soubor ve značně provizorních a náročných podmínkách připravil devět nových inscenací a odehrál řadu představení na pražských i mimopražských divadelních zájezdech. Pod heslem „Palmovka přežila" se divadelní život do opravené domovské budovy naplno vrátil v září 2015. „Zkoušeli jsme v jiných sálech, každý den se hrálo jinde, bylo to extrémně náročné pro techniku," vzpomínal dramaturg Stýblo.
Podle Stýbla je uměleckou ambicí vedení Divadla pod Palmovkou snaha oslovit diváky, kteří hledají něco jiného, než nacházejí v televizi nebo na jiných scénách. První premiérou nové sezony byl na Palmovce 20. září rapový muzikál Noc zlomených nehtů od Tomáše Dianišky, Lenky Veverkové a Jana Hanzlíka. Rapované texty pro inscenaci napsal Kato, vlastním jménem Adam Svatoš, který v polovině 90. let spoluzaložil rapovou skupinu Chaozz a nyní má vlastní projekt Prago Union. Představení, které Lang charakterizuje jako komiksovou grotesku s rapovými písněmi, bývá vyprodané.
„Je to gangsterka s velkými kontrasty, drsné věci jsou podané s nadsázkou. V publiku se scházejí lidé z různých sociálních skupin, není to představení jen pro rappery," podotkl Lang.
Divadlo pod Palmovkou nyní připravuje uvedení nové inscenace, černé komedie U Kočičí bažiny dramatičky Mariny Carrové, která společně s Martinem McDonaghem definovala pojem současného irského dramatu. Premiéra bude 7. prosince. Jde o svéráznou variaci na Eurípidovu tragédii Médea s Terezou Dočkalovou, dvojnásobnou držitelkou Ceny Thálie, v hlavní roli ženy nucené bojovat proti omezené roli, která je jí přisouzena společností, partnery či rodinou. „Pro mě je to hra o svobodě. Zachycuje současnou ženskou zkušenost nahlíženou různými pohledy. Autorka se ptá, jak by to vypadalo, kdyby ženy odvrhly společensky danou roli," konstatoval dramaturg Stýblo.