05.12.2024 10:40

V ostravském Studiu G ožije v podání herečky Lenky Kucharské Sedláčkové monodrama Liský hlas

Jedno z nejznámějších světových monodramat, Lidský hlas Jeana Cocteaua, ožije v podání ostravské herečky Lenky Kucharské Sedláčkové. Inscenace, kterou režíruje uznávaný Janusz Klimsza, vzniká v těchto dnech.  Premiéra se uskuteční 15. prosince ve Studiu G.

„Teprve když jsem sama prošla obdobím chorobné závislosti na partnerovi a následným osvobozením, pochopila jsem skutečnou hloubku této hry," říká Lenka Sedláčková, která ke ztvárnění náročné role dozrávala více než dvacet let. „Není náhoda, že se k této roli vracím právě teď. Text si mě našel v pravý čas."

Monodrama zachycuje poslední telefonický rozhovor ženy s bývalým milencem. Hra, která vznikla již v roce 1930 a dobyla nejen činoherní, ale také operní jeviště po celém světě, patří mezi nejznámější interpretační výzvy, protože si žádá mimořádné herecké zkušenosti. „Herečka musí během představení projít celou škálou emocí - od popírání reality přes zoufalství až po smíření. Není prostor pro oddech, není možnost opřít se o reakce partnera na jevišti," vysvětluje režisér Janusz Klimsza.

Lenka Kucharská Sedláčková, známá ostravskému publiku z Divadla Petra Bezruče a Divadla loutek, vnáší do inscenace autentickou životní zkušenost. „Věřím, že právě osobní prožitek podobné situace mi umožní zprostředkovat divákům skutečnou hloubku tohoto příběhu," dodává herečka.

Inscenace si klade za cíl otevřít společenskou diskusi o závažném tématu toxických vztahů a emocionální závislosti. „V době sociálních sítí a zdánlivě neomezených možností seznamování paradoxně přibývá lidí uvězněných v destruktivních vztazích," vysvětluje režisér Janusz Klimsza. „Manipulace a emocionální závislost jsou často skryté pod povrchem zdánlivě fungujících vztahů. Čím více se o těchto tématech mluví, tím větší šanci mají lidé v podobné situaci rozpoznat varovné signály a vyhledat pomoc," dodává Lenka Kucharská Sedláčková. Tvůrci věří, že právě divadlo může být bezpečným prostorem pro reflexi těchto citlivých témat a odrazovým můstkem pro ty, kteří podobnou situací procházejí. Také proto ve spolupráci s Ostravskou univerzitou iniciovali vznik nového českého překladu, za nímž stojí studentky OU, který bude na jeviště uveden úplně poprvé.

Inscenace vzniká v koprodukce se Studiem G a za finanční podpory statutárního města Ostravy a městského obvodu Moravská Ostrava a Přívoz.

 

Autor článku: Jana Pašková

V ostravském Studiu G ožije v podání herečky Lenky Kucharské Sedláčkové monodrama Liský hlas

Inscenace

03.11.2025

Vzkříšení z Dejvického divadla jde do derniéry. Ve stejný čas se přesune na obrazovky diváků Dramox.cz

Úspěšnou inscenaci Dejvického divadla Vzkříšení po devíti letech čeká poslední uvedení na jevišti. V okamžik derniéry 14. listopadu v 19:30 se tak jedna z výrazných inscenací posledních let přesune na obrazovky diváků Dramoxu. Díky tomu budou sledovat skvělé výkony dejvického ansámblu i diváci, kteří se na něj do Dejvického divadla nedostali.

03.11.2025

Národní divadlo moravskoslezské uvede komedii autorů Alistaira Beatona a Dietmara Jacobse Kardinální chyba

Komedii KARDINÁLNÍ CHYBA z pera dvojice autorů Alistair Beaton (1947) – Dietmar Jacobs (1967) uvede činohra Národního divadla moravskoslezského v komorním Divadle „12“ v české premiéře 8. listopadu. Děj zavádí diváky do malé německé diecéze, kam má po 700 letech přijet na návštěvu papež, a jak se ukáže, svatý otec si nevybral místního biskupa jako hostitele náhodou. Jenže pod dokonalou fasádou je problém (asi ne jenom jeden), který je třeba za každou cenu utajit…

03.11.2025

Kapela MusEquality zve do Emauzského kláštera Tanec mezi námi. Koncert propojí hudební interpretaci s tanečními vstupy 

Kapela MusEquality zve 20. listopadu od 19.00 do Emauzského kláštera na koncert Tanec mezi námi, který představí klasická díla inspirovaná lidovou kulturou. Program odkazuje na dialog dvou uměleckých světů – klasické hudby a lidového umění, které jsou navzdory své odlišnosti neoddělitelně propojené. Koncert propojí hudební interpretaci s tanečními vstupy vycházejícími z historického, lidového i současného tance, čímž nabídne nový pohled na způsob, jak hudbu vnímat a prožívat.