17.12.2024 08:49

Melodramy Ariadna na Naxu a Medea pozvou diváky přímo na jeviště

Divadlo J. K. Tyla připomene při příležitosti Roku české hudby i dílo Jiřího Antonína Bendy, světově uznávaného skladatele a klasika scénického melodramu, a to uvedením jeho dvou děl Ariadna na NaxuMedea. Diváci si tento hudebně-dramatický žánr spojující herecký přednes s hudbou mohou vychutnat pouze 20. prosince z bezprostřední blízkosti, budou totiž usazeni přímo na jevišti Velkého divadla.

„Velice si vážím toho, že v závěru letošního Roku české hudby představí plzeňské divadlo dílo Jiřího Antonína Bendy, které je na tuzemské scéně uváděno jen velmi zřídka. Jeho melodramy unikátně propojují hudbu s mluveným slovem, čímž tento český skladatel výrazně přispěl k vývoji tohoto hudebně dramatického žánru,“ uvedla Eliška Bartáková, radní města Plzně pro oblast kultury a památkové péče.

Jako první zazní v koncertním provedení Ariadna na Naxu z roku 1775, druhá část večera bude patřit scénickému nastudování jedné z nejlepších Bendových skladeb Medee z téhož roku, jež je inspirovaná mytologickým příběhem řecké heroiny. „Melodramy jsou pro mě krásnou hereckou příležitostí v komplikovaném žánru,“ říká šéfka činohry Apolena Veldová. „Slovo a hudba se propojují, tím pádem má divák dvojnásobný zážitek. A právě vzájemné obohacování je důležitým faktorem našich životů, což platí i v umění. A v melodramu zvláště.“ Komorní orchestr povede šéf opery Jiří Petrdlík, v náročných partech se představí Monika Švábová, Apolena Veldová, Kamila Šmejkalová, Jan Maléř, Matyáš Greif a žáci z Divadelní dramatické dílny Šimon Vopat a Jan Sherin.

Český skladatel Jiří Antonín Benda navázal na myšlenku Jeana-Jacquesa Rousseaua vytvořit dílo, ve kterém se mluvené slovo a instrumentální hudba budou střídavě podílet na vytvoření dramatického celku. Tuto myšlenku prakticky i umělecky uvedl v život, a proto je považován za zakladatele oboru melodramu. V jeho době kralovala italská opera a všechny složky se podřizovaly hudbě, Benda ale usiloval o větší realismus.

 

Autor článku: Martina Drbušková, foto: Irena Štěrbová

Melodramy Ariadna na Naxu a Medea pozvou diváky přímo na jeviště

Inscenace

13.06.2025

MÁ VLTAVA – baletní představení předních evropských sólistů v režii bratří Bubeníčků přesně za měsíc roztančí zámecký areál ve Veltrusech

Mimořádné open-air představení MÁ VLTAVA, které propojuje klasickou hudbu Bedřicha Smetany a současný tanec, přiváží do zámeckého areálu ve Veltrusech světově uznávaný choreograf a tanečník Jiří Bubeníček. Představení vzniklo ve spolupráci s předními sólisty významných evropských baletních scén.

13.06.2025

Händelova opera Julius Caesar v Egyptě v autentické podobě pouze pětkrát v Ostravě

Operní opus Georga Friedricha Händela (1686–1759) o Caesarově tažení do Egypta a jeho vztahu s královnou Kleopatrou ovládne ostravské Divadlo Antonína Dvořáka na konci sezóny. Premiéra opery Julius Caesar v Egyptě bude 19. června a po pouhých pěti představeních v Ostravě jsou v plánu ještě tři na festivalu ve Znojmě.

13.06.2025

Divadlo Husa na provázku se v příští sezoně zaměří na téma strachu

Dramatický debut oceňovaného prozaika Petra Šestáka, adaptace strhujícího historického románu nositele Nobelovy ceny I. B. Singera, komorní ponor do vnitřního světa a prožívání zvířat i objektové divadlo pro děti z dílny seniorského Studia 60+. Sezona 2025/26 v brněnském Divadle Husa na provázku ponese heslo Neboj, neboj! a nabídne řadu možností pohlédnout do tváře osobním i kolektivním strachům dneška.