14.04.2025 08:58

Naposledy na jevišti: Kytice Pražského komorního baletu s hvězdným Dominikem Vodičkou

Šest let, tisíce nadšených diváků a desítky vyprodaných představení – úspěšná cesta baletní adaptace Erbenovy Kytice se chýlí ke konci. Pražský komorní balet uvede derniéru této výjimečné inscenace 25. května 2025 v 19 hodin v Divadle na Vinohradech. V hlavní roli se po čtyřleté pauze naposledy představí Dominik Vodička, laureát Ceny Thálie za rok 2019.

Baletní zpracování Erbenovy Kytice v choreografii Petra Zusky na původní hudbu Ondřeje Brouska si od své premiéry v květnu 2019 získalo obdiv diváků i kritiky a představení se zařadilo mezi nejvýznamnější tituly v repertoáru souboru.

„Erbenova sbírka veršovaných balad Kytice patří k pokladům české poezie a literatury. Je to souhrn obrazů a příběhů, které jsou povětšinou prodchnuty náladami a situacemi lyrickými, melancholickými, ale i temnými a děsivými," říká choreograf Petr Zuska. A dodává: „Mé taneční divadlo se opírá především o symboliku Erbenovy sbírky balad, kde hlavní téma tvoří archetypální trojice Vina – Trest – Vykoupení. Je inspirováno sedmi, respektive deseti konkrétními básněmi sbírky, nejde však o jejich divadelní převyprávění. Někdy se jedná jen o malou esenci, jindy zase o drobnou úpravu dotyčné dějové linie, za účelem vzájemného prolínání a symbolických návazností mezi baladami."

Inscenace získala několik prestižních ocenění. Vedle Ceny Thálie pro Dominika Vodičku obdržel Petr Zuska cenu za nejlepší choreografii, Ondřej Brousek čestné uznání za původní hudbu a Jan Dušek čestné uznání za výtvarné řešení v rámci celostátní přehlídky Balet 2019.

Dominik Vodička, který se po čtyřech letech vrací na divadelní jeviště právě kvůli derniéře Kytice, uvádí: „Po čtyřech letech mimo divadelní taneční scénu se vracím k titulu, který ve mně zanechal hlubokou stopu. Poslední dobou se věnuji úplně jinému stylu tance a návrat ke Kytici je pro mě nejen fyzicky náročný, ale hlavně vnitřně silný. Když přišla nabídka, jestli bych se chtěl znovu ujmout této role, na chvíli jsem oněměl. Moje první reakce byla rezolutní – ne, teď to nejde, tohle už mám za sebou. Ale pak mi došlo, že jsem si vlastně nikdy neřekl, že Kytice byla moje poslední. A v tu chvíli se to ve mně zlomilo. Uvědomil jsem si, že taková příležitost uzavřít jednu z nejdůležitějších kapitol mé profesní cesty si zaslouží zvážit. Spolupráce s Petrem Zuskou byla pro mě zásadní. Jeho důvěra, když mě obsadil do hlavní role v roce 2019, mě nesmírně posunula. Byl to mimořádný rok – nejen kvůli Kytici, ale i díky StarDance, kde jsem s Veronikou Khek Kubařovou nakonec stál ve finále a zažili jsme společně vítězství. Právě tehdy se začala formovat etapa, která mě přivedla až k tomu, kým jsem dnes. Návrat ke Kytici vnímám jako uzavření jedné éry – nejen konkrétní role, ale i části mého působení na divadelních prknech. Beru to jako příležitost poděkovat, ohlédnout se a s pokorou uzavřít cestu, která pro mě měla obrovský význam. Ne proto, že bych chtěl definitivně končit. Ale proto, že některé kapitoly si zaslouží svůj vlastní, silný a pravdivý závěr."

„Dominik Vodička byl u zrodu Kytice a jeho návrat po letech vnímáme jako symbolické a důstojné završení cesty této výjimečné inscenace. Kytice se zařadila mezi nejvýraznější tituly našeho repertoáru, získala řadu ocenění a oslovila tisíce diváků. Věřím, že nás 25. května čeká mimořádný večer – plný emocí a silných uměleckých momentů,“ uzavírá Ladislava Dunovská Jandová, ředitelka Pražského komorního baletu.

Vstupenky na představení jsou v prodeji v pokladně a na webu Divadla na Vinohradech.


KYTICE

Scénář, choreografie a režie: Petr Zuska
Dramaturgie: Tomáš Vondrovic
Hudba: Ondřej Brousek
Scéna: Jan Dušek
Kostýmy: Pavel Knolle
Světelný design: Daniel Tesař
Asistenti choreografie: Igor Vejsada, Linda Svidró
Účinkují: Tanečníci Pražského komorního baletu, studenti Konzervatoře Taneční centrum Praha a děti Baletní přípravky Národního divadla

V hlavní roli: Dominik Vodička

Pražský komorní balet je největší český nezávislý soubor, který vznikl v roce 1964 a v tehdejším Československu patřil k prvním představitelům současných proudů v moderním tanci. Soubor založil a dvě desítky let pak vedl choreograf Pavel Šmok, jeden z tuzemských protagonistů moderního tance. Experimentální studio Balet Praha (později jen Balet Praha) založili v roce 1964 právě Pavel Šmok spolu s Lubošem Ogounem a Vladimírem Vašutem. Na tento projekt v roce 1975 navázal Pražský komorní balet. Za téměř šest dekád existence se soubor stal významným nezávislým a obecně respektovaným reprezentantem českého tanečního umění doma i v zahraničí a získal řadu ocenění. Pražský komorní balet dál hrdě nese dědictví Pavla Šmoka a připravuje premiéry, které přinášejí radost publiku v Praze i po celé České republice.

 

Autor článku: Johana Mravcová

Naposledy na jevišti: Kytice Pražského komorního baletu s hvězdným Dominikem Vodičkou

Inscenace

11.11.2025

Norma – belcantová legenda s Marigonou Qerkezi a novým hudebním ředitelem Státní opery Hermannem Bäumerem

Opera Národního divadla a Státní opery uvede v Praze 18. a 23. listopadu 2025 koncertní provedení Belliniho opery Norma, jednoho z největších děl italského belcanta a vrcholného sopránového repertoáru. Titulní roli ztvární Marigona Qerkezi, která patří k nejvýraznějším hlasům současné evropské operní scény. Pražské publikum ji uslyší poprvé na jevišti Státní opery. Hudebního nastudování se ujme nový hudební ředitel Státní opery Hermann Bäumer.

11.11.2025

Nová tanečně-pohybová inscenace VLADIMÍR: Vladimír Kloubek, tanečník a choreograf se v příběhu ohlíží za svou cestou i odkazem

Nová tanečně-pohybová inscenace VLADIMÍR nabízí osobní pohled do nitra umělce, který se ohlíží za svým životem i tvorbou. Zkoumá hranici mezi realitou a vzpomínkou – obrazem, který si o sobě vytváříme. Vrací se ke konkrétním životním situacím, k okamžikům samoty, radosti i přílišných očekávání. Hledá rovnováhu se světem, s druhými i sám se sebou.

11.11.2025

Premiéra v ARŠE+: autorská inscenace Adama Draguna ALEX na pomezí dokumentu a performance

Více než dva roky svého života věnoval režisér a autor Adam Dragun práci na performanci ALEX, která bude mít premiéru na scéně ARCHY+ v centru Prahy 17. 11., repríza následuje 17. 12. a 22. 2. 2026. Začalo to nenápadně: v srpnu 2023 mu přišla zpráva od člověka, se kterým si nikdy předtím nepsal. Byl to jeho známý, zaměstnanec prestižní slovenské divadelní instituce, který se ocitl v hluboké krizi – přestal věřit ve smysl své práce i života.