Španělský temperament v Janáčkově divadle: Balet Národního divadla Brno uvede po třiceti letech klasický titul Don Quijote
Téměř po třiceti letech se na jeviště Janáčkova divadla vrací Don Quijote, jeden z nejslavnějších baletních titulů pozdně romantické éry. A na naši největší scénu jej uvede jedna z nejvýznamnějších osobností současného baletního světa, umělecký šéf baletu Pařížské opery José Martínez. Premiéra této živoucí klasiky, která slibuje výjimečný umělecký zážitek, se uskuteční již 25. dubna 2025. Slavnostní uvedení ozdobí dvě mezinárodní hvězdy – v hlavních rolích Kitri a Basila vystoupí první sólisté Holandského národního baletu Anna Tsygankova a Giorgi Potskhishvili.
I když balet svým názvem silně odkazuje ke své předloze, od literárního originálu se značně odklání. Hlavní dějová linie v baletu se soustředí na milostný trojúhelník mezi Kitri, krásnou dcerou hostinského, jejím milencem Basilem a Donem Quijotem, který se v příběhu objevuje spíše jako romantický a idealistický svědek jejich lásky.
Inscenaci Don Quijote vytvořil José Carlos Martínez původně v roce 2015 pro Španělský národní taneční soubor (Compañía Nacional de Danza). Jeho choreografie tehdy sklidila mimořádný úspěch díky svěžímu a dynamickému pojetí, které citlivě balancuje mezi úctou ke klasické tradici a moderním výrazem. Martínezova verze vyniká nejen technickou brilancí, ale především schopností přenést na jeviště autentického ducha španělské kultury s její vášnivostí, hrdostí a temperamentem.
„Svým způsobem mohu říci, že jsem se snažil vytvořit Dona Quijota, o jakém by snil Marius Petipa. S pravými španělskými tanci a tím, že jsem baletu dodal novou dynamiku. Za tímto účelem jsem vynechal scénu v krčmě, protože jsem ji nepovažoval za podstatnou pro děj, a dal jsem větší hloubku rolím Dona Quijota a Dulciney. Myslím, že tato verze je španělštější než mnohé jiné, a do tohoto vyprávění, v němž jsou hlavními postavami Kitri a Basilio, jsem vnesl další rozměr, milostný příběh mezi Donem Quijotem a Dulcineou, kteří ztělesňují ideální lásku“, uvádí José Carlos Martínez.
Brněnská inscenace staví na této úspěšné choreografii a dále ji rozvíjí ve spolupráci s mezinárodním týmem. Unikátní vizuální podobu získává díky scéně a kostýmům talentovaného Iñaki Cobose Guerrera, který pro brněnskou verzi vytvořil originální výtvarné řešení. Jeho návrhy citlivě evokují barevný svět Španělska – od vyprahlých plání Kastilie přes typické španělské městečko až po fantaskní sny Dona Quijota. Kostýmy kombinují tradiční španělské prvky s klasickou baletní estetikou a podtrhují jak virtuozitu tanečníků, tak charaktery jednotlivých postav.
„Balet Don Quijote se tradičně odehrává v barcelonském přístavu, ale pro brněnskou inscenaci jsem zvolil jiné prostředí. Děj jsem zasadil do oblasti La Mancha, kde se odehrává i původní román. Tento španělský region ve vnitrozemí je charakteristický hliněnými domy a větrným mlýny – těmi slavnými ,obry‘, s nimiž náš hrdina sváděl boj,“ přibližuje výtvarník Iñaki Cobos.
Celá výprava vychází z důkladného studia Cervantesova románu a kulturního kontextu Španělska zlatého věku. Divák je tak vtažen do vizuálně okouzlujícího světa, který věrně odráží ducha literární předlohy i španělskou atmosféru. Guerrerova scénografie navíc umožňuje plynulé přechody mezi jednotlivými obrazy a podporuje dynamický spád děje, který patří k hlavním kvalitám Martínezovy choreografie.
A nesmíme zapomenout ani na Minkusovu hudbu, která je pro tento balet klíčová. Její rytmus, energické tempo a bohatá orchestrální paleta dokonale podporují taneční virtuozitu a energii, která je pro tento balet charakteristická. Je silně ovlivněná španělskými rytmy a melodikou, která evokuje atmosféru slunné Andalusie, kde se příběh odehrává.
Premiéru baletu Don Quijote ozdobí výjimeční hosté – první sólistka Holandského národního baletu Anna Tsygankova a její partner Giorgi Potskhishvili. Tsygankova, ověnčená mezinárodními cenami, ztvární temperamentní Kitri, zatímco gruzínský tanečník Potskhishvili vdechne život postavě holiče Basila, který usiluje o ruku Kitri navzdory odporu jejího otce, jenž pro ni má jiné plány. Oba umělci přinášejí na jeviště nejen technickou brilanci, ale i mimořádný dramatický talent, který jim vynesl uznání na světových scénách včetně Covent Garden či Pařížské opery.