23.04.2025 09:47

Třetí premiérou letošní sezóny v Městském divadle v Mostě bude francouzská komedie Jméno

Třetí premiérou letošní sezóny v Městském divadle v Mostě bude francouzská komedie Jméno v režii Milana Schejbala.

Matthieu Delaporte, Alexandre de la Patellière / JMÉNO
Vynikající francouzská komedie o tom, že dát svému dítěti kontroverzní jméno, může nabourat dosud harmonické přátelské i rodinné vztahy a odhalit nečekaná tajemství.

Co všechno zaviní jediné slovo? Jméno pro dítě, které se ještě nenarodilo způsobí směšně bláznivou a také drsnou přestřelku názorů. A když kostlivci vylezou ze skříní, reaguje někdo hystericky, někomu nezbývá než se s krutou pravdou smířit a někdo se královsky baví! Francouzská konverzační komedie Jméno je bezpochyby jedním z nejlepších komediálních textů posledních let. Nejen proto, že se jedná o dílo žánrově velmi přesně a chytře vystavěné, ale také pro jeho přirozený myšlenkový a emocionální přesah.

Čtyřicátník Vincent se poprvé stane otcem. Nyní je na večeři u své sestry Elizabeth a jejího manžela Pierra a hovor se pochopitelně stáčí k jeho synovi, který se má zanedlouho narodit. V zásadě normální rodinné setkání se však dočista promění ve chvíli, kdy Vincent oznámí, že svému synovi chce dát jméno A…

A tu sledujeme, jak se pečlivě hlídané (a namnoze skrývané) hranice civilizované konverzace rozdrolují a objevuje se cosi hlouběji usazeného. Postavy odhalují „spodní proudy“ svého uvažování, své pudy, předsudky, pochybnosti, strachy ad. A to pro diváky – obzvláště v komorním divadelním prostoru – může být neobyčejně přitažlivé; zvláště ve chvíli, kdy se do nepříliš korektní debaty „vloudí“ nepříjemné rodinné tajemství.

Je pozoruhodné, že autoři hry i v této situaci drží mimořádnou úroveň slovního humoru, ale ještě dovedou mimoděk zapříst debatu o hranicích humoru (jsou-li vůbec nějaké) nebo o sebeklamu a sebestylizaci („nejsem rasista, ale…“, „jsem liberál, ale…“).

Je dobré připomenout, že podobně dobře napsaných, vtipných, dojemných i neúprosných komedií není mnoho a jejich inscenování není snadné. Mostečtí diváci však mají štěstí, že se režie chopí zkušený režisér Milan Schejbal, jenž má k dispozici vyzrálý a skvěle sehraný soubor. Díky takové konstelaci diváci spatří divadelní mainstream co možná nejvyšší kvality.

Skvělá divadelní hra musí obsahovat to, co je pro divadlo typické – živé situace, ve kterých mohou herci jednat. Divadlo není literatura, kde se čtenář může kdykoli vrátit k předchozí větě. Na jevišti musí být vše jasné a srozumitelné na první poslech. To je jeho kouzlo i výzva.“ odpovídá režisér Milan Schejbal na otázku podle čeho se pozná skvělá hra.

A jaká je podle něj výchozí situace hry Jméno?

Výchozí situací je jméno (smích). Ale to je jen spouštěč, katalyzátor. Ve skutečnosti se rozehraje sled groteskních i hořkých momentů mezi lidmi různých charakterů – což je pro dnešní dobu víc než typické. Silným tématem je tu neschopnost komunikace, předsudky, ego – a zároveň touha po přijetí.
Co mě osobně na té hře baví nejvíc, je ten moment, kdy si divák řekne: „Ještě že tohle není o mně.“ Jenže brzy zjistí, že vlastně je.“

A podle čeho vybíral režisér herecké obsazení?
„Vycházel jsem z herců, které dobře znám – těch, kteří vládnou jazykem, mají cit pro rytmus a dokážou přesně vystihnout podtext situací. Chci, aby herci role opravdu prožili, aby je vzali za své. A to se daří – ať už jde o Vítka Herzinu, Jakuba Dostála nebo Veroniku Týcovou. Poprvé ale spolupracuji s Eliškou Navrátilovou a Tomášem Henrym Abrahamem – a z jejich práce mám radost.

Po letech, kdy jsem v Mostě režíroval především na Velké scéně a pracoval s točnou, jsem zatoužil po komornější inscenaci. A jsem velmi rád, že právě Jméno tuto příležitost přineslo“.


Tvůrčí tým:
Překlad: Petr Christov
Režie: Milan Schejbal
Dramaturgie: Pavlína Schejbalová
Scéna a kostýmy: Kateřina Baranowska

Osoby a obsazení:

ELISABETH GARAUDOVÁ - LARCHETOVÁ - Veronika TÝCOVÁ
PIERRE GARAUD - Jakub DOSTÁL
CLAUDE GATIGNOL - Tomáš Henry ABRAHAM
VINCENT LARCHET - Vít HERZINA
ANNA CARAVATIOVÁ - Eliška NAVRÁTILOVÁ


Premiéra: 25. dubna v 19:30 hodin na Velké scéně.
Nejbližší reprízy: 29. dubna a 6. května v 17:00 hodin.

 

Autor článku: Lenka Krestová, foto: Tomáš Branda

Třetí premiérou letošní sezóny v Městském divadle v Mostě bude francouzská komedie Jméno

Inscenace

13.06.2025

MÁ VLTAVA – baletní představení předních evropských sólistů v režii bratří Bubeníčků přesně za měsíc roztančí zámecký areál ve Veltrusech

Mimořádné open-air představení MÁ VLTAVA, které propojuje klasickou hudbu Bedřicha Smetany a současný tanec, přiváží do zámeckého areálu ve Veltrusech světově uznávaný choreograf a tanečník Jiří Bubeníček. Představení vzniklo ve spolupráci s předními sólisty významných evropských baletních scén.

13.06.2025

Händelova opera Julius Caesar v Egyptě v autentické podobě pouze pětkrát v Ostravě

Operní opus Georga Friedricha Händela (1686–1759) o Caesarově tažení do Egypta a jeho vztahu s královnou Kleopatrou ovládne ostravské Divadlo Antonína Dvořáka na konci sezóny. Premiéra opery Julius Caesar v Egyptě bude 19. června a po pouhých pěti představeních v Ostravě jsou v plánu ještě tři na festivalu ve Znojmě.

13.06.2025

Divadlo Husa na provázku se v příští sezoně zaměří na téma strachu

Dramatický debut oceňovaného prozaika Petra Šestáka, adaptace strhujícího historického románu nositele Nobelovy ceny I. B. Singera, komorní ponor do vnitřního světa a prožívání zvířat i objektové divadlo pro děti z dílny seniorského Studia 60+. Sezona 2025/26 v brněnském Divadle Husa na provázku ponese heslo Neboj, neboj! a nabídne řadu možností pohlédnout do tváře osobním i kolektivním strachům dneška.