19.05.2025 10:30

Hra Antigona v Novém Yorku poprvé v Národním divadle Brno

V divadle Reduta, vzniká silná a lidsky dojemná inscenace. Hra Antigona v Novém Yorku od polského dramatika Janusze Głowackého ukazuje, že i v těch nejtvrdších podmínkách si lidé mohou zachovat důstojnost, soucit a odvahu.

Tři lidé bez domova – ruský Žid Saša, Bleška z Polska a Portoričanka Anita – přežívají v zasněženém newyorském parku. Všichni tři kdysi snili o lepším životě v Americe, ale skončili na ulici. Když jejich společný přítel zemře, na Anitino naléhání se rozhodnou dopřát mu důstojný pohřeb – i když tím poruší zákon.

Janusz Głowacki (1938–2017) byl polský dramatik, prozaik a scenárista, známý svým sarkastickým humorem, sociální citlivostí a schopností vystihnout životní realitu lidí na okraji společnosti. V 80. letech emigroval do USA, kde také jeho nejslavnější divadelní hra Antigona v Novém Yorku (1992) vznikla. Ve svých textech často zpracovával témata jako bezdomovectví, ztráta identity, vykořenění a touha po důstojnosti. Jeho dílo se vyznačuje silnou ironií a hlubokým pochopením pro lidské slabosti.

Za režií stojí zkušený Janusz Klimsza, pro kterého je brněnská inscenace prvním setkáním s NdB. Głowackého text si sám nově přeložil. „Novým překladem jsme chtěli jazykově akcentovat různorodost postav. Každý je z jiné společenské vrstvy, z jiné země a má za sebou jinou životní zkušenost. Všichni jsou migranti a mají za sebou jiné kulturní zázemí,“ vysvětluje režisér.

Ke hře má osobní vztah: „Několik let jsem žil ve vyloučené ostravské čtvrti. Ti lidé byli moji sousedé. Naučil jsem se s nimi mluvit, chápal jejich pravidla. A hlavně – přestal jsem se na ně dívat černobíle. Myslím, že jim trochu rozumím.

Autenticitu inscenace podtrhují i herecké výkony. Alkoholika Blešku, který už rozprodal značný počet svých orgánů, hraje Petr Kubes: „Bleška je slaboch, schovává se před problémy do své ulity. Ale i on má ideály – chce být milován, chráněn, být pro někoho výjimečný. Proto má vztah se Sašou. Kvůli pocitu, že pro někoho něco znamená.“

Isabela Smečka, představitelka Anity, říká: „Myslím, že každý má právo být člověkem. Postavy v téhle hře sice nežijí důstojně, ale chtějí alespoň důstojně zemřít. A pokud jim umře někdo, koho milují, tak mít ho blízko i po smrti.“

Bývalého akademického malíře Sašu hraje Roman Nevěčný a Petra Bláhu uvidí diváci v roli policisty Murphyho. Scénografii vytvořil Michal Syrový, kostýmy navrhla Marcela Lysáčková, dramaturgicky na inscenaci dohlížel umělecký šéf Činohry NdB Milan Šotek.

Brněnské nastudování se opírá o jazykovou i emocionální pestrost postav. Bleška je přímočarý a cynický, Anita, která se stále nezbavila silného přízvuku, až do posledních chvil neztrácí naději, Saša nezapře intelektuála a Murphy přináší odlišný pohled – jako irsko-americký policista komentuje situaci z neúprosné perspektivy strážce pořádku.

Je možné, aby ve vyhrocené situaci mezi lidmi bez domova došlo k happyendu (když přece budou ty Vánoce) nebo bude závěr hry spíše připomínat Sofoklovu Antigonu?

Premiéra 21. května 2025 v divadle Reduta.
Vstupenky a informace: www.ndbrno.cz

 

Autor článku: Petr Tlustý, foto: (c) Bára Bachanová

Hra Antigona v Novém Yorku poprvé v Národním divadle Brno

Inscenace

13.06.2025

MÁ VLTAVA – baletní představení předních evropských sólistů v režii bratří Bubeníčků přesně za měsíc roztančí zámecký areál ve Veltrusech

Mimořádné open-air představení MÁ VLTAVA, které propojuje klasickou hudbu Bedřicha Smetany a současný tanec, přiváží do zámeckého areálu ve Veltrusech světově uznávaný choreograf a tanečník Jiří Bubeníček. Představení vzniklo ve spolupráci s předními sólisty významných evropských baletních scén.

13.06.2025

Händelova opera Julius Caesar v Egyptě v autentické podobě pouze pětkrát v Ostravě

Operní opus Georga Friedricha Händela (1686–1759) o Caesarově tažení do Egypta a jeho vztahu s královnou Kleopatrou ovládne ostravské Divadlo Antonína Dvořáka na konci sezóny. Premiéra opery Julius Caesar v Egyptě bude 19. června a po pouhých pěti představeních v Ostravě jsou v plánu ještě tři na festivalu ve Znojmě.

13.06.2025

Divadlo Husa na provázku se v příští sezoně zaměří na téma strachu

Dramatický debut oceňovaného prozaika Petra Šestáka, adaptace strhujícího historického románu nositele Nobelovy ceny I. B. Singera, komorní ponor do vnitřního světa a prožívání zvířat i objektové divadlo pro děti z dílny seniorského Studia 60+. Sezona 2025/26 v brněnském Divadle Husa na provázku ponese heslo Neboj, neboj! a nabídne řadu možností pohlédnout do tváře osobním i kolektivním strachům dneška.