28.05.2025 12:32

Poslední premiérou Janáčkovy opery Národního divadla Brno v této sezóně bude Král Roger

Na brněnském operním jevišti bude toto jedinečné dílo uvedeno poprvé a poprvé se na něm představí i mladý talentovaný režisér a čerstvý absolvent JAMU Vladimír John.

„Příběh Krále Rogera čteme jako cestu člověka, který je z vrcholu svržen na absolutní temné dno, aby mohl znovu vzlétnout, pochopit, proč se tomu tak stalo, a přijmout své nové já, které na konci odkrývá. Putuje mezi dvěma světy, které si nenaslouchají a jsou výrazně odlišné, ale zformují z něj nového uvědomělého člověka. Stává se nositelem univerzální myšlenky, kdy lidé, včetně jedinců i skupin, mohou navzdory rozdílům a jiným názorům vedle sebe existovat, pokud jsou ochotni se navzájem obohatit, aniž by omezovali svobodu druhého,“ upřesňuje Vladimír John.

Dvojí pojetí světa, jedna hranice mezi nimi – jedno ztělesňuje rozum a světlo, druhý je živelný, temný a iracionální. Jedné noci na křesťanský dvůr krále Rogera přichází charismatický pastýř, který naruší zavedený řád křesťanských hodnot a vidění světa. Přináší jeho učení radost a dobro nebo jen zkázu a chaos? Jednoznačnou odpověď opera Král Roger polského skladatele Karola Szymanowského nenabízí, on sám ji označoval jako mystérium, jehož tématem je sebepoznání člověka, jeho sexuality i spiritualita.

Inspiraci pro dílo, které mělo premiéru v roce 1924, našel skladatel při své cestě na ostrov Sicílie, místě oplývajícím památkami starověké i orientální kultury a raně křesťanského umění. Snad právě proto se stala centrem Szymanowského opery historická postava krále Rogera II., který zde ve 12. století vládl, a na jehož dvoře se prolínaly kultura a filozofie křesťanská s arabskou. Stejně tak se díky skladatelově fascinaci antikou a exotikou Orientu do jeho hudby promítají nejen prvky impresionismu, ale právě i arabské hudby.

Opera Král Roger nechává vyniknout také sbor – vedle sboru Janáčkovy opery pod vedením sbormistra Martina Buchty se představí i Dětský sbor Brno. V sólových rolích zazáří Jiří Brückler (Král Roger), Petr Nekoranec (Pastýř), nebo Veronika Rovná (Roxana). Hudebního nastudování se ujal Robert Kružík, který se od příští sezony stane novým šéfdirigentem Janáčkovy opery NdB.

Premiéra 13. června 2025 v Janáčkově divadle
Reprízy: 15. a 24. 6. 2025
Předpremiérové kukátko s tvůrci inscenace se koná 28. 5. od 18 h ve foyer Janáčkova divadla.
Vstup je zdarma. Můžete si ho také pustit přes YouTube stream

 

Autor článku: Adéla Biravská

Poslední premiérou Janáčkovy opery Národního divadla Brno v této sezóně bude Král Roger

Inscenace

03.11.2025

Vzkříšení z Dejvického divadla jde do derniéry. Ve stejný čas se přesune na obrazovky diváků Dramox.cz

Úspěšnou inscenaci Dejvického divadla Vzkříšení po devíti letech čeká poslední uvedení na jevišti. V okamžik derniéry 14. listopadu v 19:30 se tak jedna z výrazných inscenací posledních let přesune na obrazovky diváků Dramoxu. Díky tomu budou sledovat skvělé výkony dejvického ansámblu i diváci, kteří se na něj do Dejvického divadla nedostali.

03.11.2025

Národní divadlo moravskoslezské uvede komedii autorů Alistaira Beatona a Dietmara Jacobse Kardinální chyba

Komedii KARDINÁLNÍ CHYBA z pera dvojice autorů Alistair Beaton (1947) – Dietmar Jacobs (1967) uvede činohra Národního divadla moravskoslezského v komorním Divadle „12“ v české premiéře 8. listopadu. Děj zavádí diváky do malé německé diecéze, kam má po 700 letech přijet na návštěvu papež, a jak se ukáže, svatý otec si nevybral místního biskupa jako hostitele náhodou. Jenže pod dokonalou fasádou je problém (asi ne jenom jeden), který je třeba za každou cenu utajit…

03.11.2025

Kapela MusEquality zve do Emauzského kláštera Tanec mezi námi. Koncert propojí hudební interpretaci s tanečními vstupy 

Kapela MusEquality zve 20. listopadu od 19.00 do Emauzského kláštera na koncert Tanec mezi námi, který představí klasická díla inspirovaná lidovou kulturou. Program odkazuje na dialog dvou uměleckých světů – klasické hudby a lidového umění, které jsou navzdory své odlišnosti neoddělitelně propojené. Koncert propojí hudební interpretaci s tanečními vstupy vycházejícími z historického, lidového i současného tance, čímž nabídne nový pohled na způsob, jak hudbu vnímat a prožívat.