17.06.2025 15:00

Národní divadlo Brno úspěšně reprezentovalo Česko v Japonsku

Činohra Národního divadla Brno absolvovala největší zahraniční zájezd ve své historii. Inscenace Matka od Karla Čapka byla uvedena mezi 28. květnem a 5. červnem 2025 v prestižním New National Theatre Tokyo a následně ve městě Sakai u Ósaky v rámci doprovodného kulturního programu světové výstavy EXPO 2025. Celkem ji zhlédlo 2 733 diváků.

Šest vyprodaných představení v Tokiu a čtyři reprízy v Ósace potvrdily sílu nadčasového Čapkova protiválečného dramatu i vysokou kvalitu brněnského ansámblu. Všechna představení byla uvedena v češtině s japonskými a anglickými titulky. „Účinkovat právě v New National Theatre Tokyo je obrovská čest. Zájem publika a intenzita ohlasů nám ukázaly, že silné příběhy překračují jazykové i kulturní hranice,“ říká ředitel NdB Martin Glaser.

Silné téma, silná odezva
Inscenace režiséra Štěpána Pácla s Terezou Groszmannovou v titulní roli oslovila japonské publikum napříč generacemi. Reakce diváků byly bezprostřední, emotivní a vděčné – jak v Tokiu, tak i v Sakai panovala během i po představeních výjimečně koncentrovaná atmosféra.

Reflexe Matky se objevily v předních japonských médiích, mimo jiné ve Yomiuri Shimbun, jednom z největších deníků v zemi. Recenzi publikoval profesor Morihiro Niino, specialista na evropské divadlo. Věnoval se jak Čapkovu odkazu, tak režijnímu pojetí inscenace a výkonu Terezy Groszmannové, který podle něj přesně vystihl vnitřní boj postavy i její odpor vůči logice násilí. I ostatní média se věnovala mimořádně silné herecké výpovědi, současné scénografii i tomu, jak Čapkovo poselství z roku 1938 znepokojivě rezonuje se současností.

V podcastu novináře a cestovatele Tomáše Poláčka, který navštívil EXPO 2025 po třech měsících cestování stopem, Tereza Groszmannová uvedla:
„Překvapilo mě, že Japonci znají Karla Čapka často lépe než my.“
(odkaz na rozhovor)

Setkání kultur – na jevišti i mimo něj
Velkou přidanou hodnotou zájezdu byla hloubka mezikulturní výměny. V zákulisí vznikla mimořádně přirozená a otevřená spolupráce mezi českým a japonským týmem – od technického zázemí po umělecké složky. Sdílený respekt k divadlu a profesionalita obou stran vytvořily prostředí, v němž se mohlo hrát naplno.

Součástí programu byly také diskuze s diváky, setkání s odbornou veřejností a vzdělávací aktivity. Umělecký šéf činohry Milan Šotek navštívil základní školu v Sakai, kde dětem představil Karla Čapka, českou kulturu i fenomén „robota“. Některé děti se po setkání nechaly slyšet, že by chtěly být spisovateli – jako bratři Čapkovi.

Zájezd byl realizován za finanční podpory Ministerstva kultury České republiky. Partnerem projektu byla nezisková organizace Společně, o.p.s.

Na brněnský balet stály v Japonsku lidé fronty
Balet NdB na světové výstavě EXPO premiérově představil svůj nový projekt NdB 3 a sklidil ohromné ovace. Během tří dnů vystoupili tanečníci hned desetkrát, do Českého pavilonu se na ně přišlo podívat více než tři tisíce návštěvníků. Vzhledem k omezené kapacitě se na některé zájemce ani nedostalo, lidé si museli vystát frontu.

Balet NdB uvedl na světové výstavě EXPO 2025 v Ósace svůj nový projekt NdB 3, platformu pro výjimečné interprety zralého tanečního věku. Celkem sedm tanečníků se zde premiérově představilo se dvěma původními choreografiemi – Po zarostlém chodníčku od uměleckého šéfa Baletu NdB a Capriccio od japonské choreografky Megumi Nakamury. Choreografie propojují skladby Leoše Janáčka, které zazněly v podání Filharmonie Brno, s níž vystoupil také český klavírní virtuos Ivo Kahánek.

Během víkendu 6., 7. a 8. odtančili každou choreografii hned pětkrát, dohromady se tak jednalo o deset představení. Do Českého pavilonu se na ně přišlo podívat 3120 návštěvníků.

Japonské publikum bylo skvělé. Na naše představení stály fronty lidí, kteří se kvůli omezené kapacitě sálu nemohli dostat na naše vystoupení. Dokonce víme, že se po Expu šířilo, že v českém pavilonu je tanec a živá hudba, a mnoho lidí se snažilo k nám dostat. Lidé byli velmi srdeční, byl to velký zážitek, protože vznik tohoto projektu právě na EXPU je něco, co si všichni budeme pamatovat celý život“, doplňuje Mário Radačovský, umělecký šéf baletu NdB.

Projekt NdB 3 spojuje charismatické sólisty, jejichž kariéry byly spjaty s Národními divadly v Praze a Brně - Nikolou Márovou, Klaudii Radačovskou, Ivonu Jeličovou, Iliu Mironova, Martina Svobodníka, Thorisa Magongwu a Petra Hose. Tito umělci disponují bohatými zkušenostmi získanými spoluprací s významnými choreografy, výjimečným charismatem a dalšími kvalitami, které mladí tanečníci teprve nabývají. Díky využití jejich zkušeností mohou choreografové vytvářet specifická díla, která svým obsahem a interpretací přesahují běžný repertoár.

Megumi Nakamuro: Capriccio
Choreografie se skládá ze čtyř malých příběhů, komplexně ovšem pojednává o lásce a poezii, ale také o válečném konfliktu, v němž zbytečně umírají lidé. Dílo má být rekviem pro ty, kteří nás opustili a útěšnou písní pro ty, kteří zůstali.
Rozhovor s choreografkou: https://youtu.be/-8ENxKMb1Io

Mário Radačovský: Po zarostlém chodníčku
V choreografickém zpracování Janáčkova díla Po zarostlém chodníčku Mário Radačovský úmyslně akcentuje téma všudypřítomné pomíjivosti. Prostřednictvím subtilních mikropříběhů sedmi tanečníků zkoumá neúprosné plynutí vyměřeného času a osudovost, která může v jediném okamžiku proměnit přítomnost skrze smrt ve věčnost. Janáčkova hudba svou nadčasovou podstatou a zdánlivou jednoduchostí vytváří dokonalou platformu pro choreografickou linii, jež v sobě nese hluboké poselství naděje - každý konec je současně příslibem nového začátku.
Rozhovor s uměleckým šéfem Baletu NdB: https://www.youtube.com/watch?v=mHqk6gKR26s&t=10s

Vystoupení v Českém národním pavilonu byla realizována za finanční podpory Kanceláře generálního komisaře pro EXPO 2025.

"Propojení tanečního umění s hudbou Leoše Janáčka v podání baletních mistrů Národního divadla Brno a živého hudebního doprovodu sólistů Filharmonie Brno zcela opanovalo český pavilon a nabídlo japonským i zahraničním návštěvníkům velmi emotivní umělecký zážitek. Zcela zaplněná vystoupení a nadšené reakce diváků jen potvrzují, že živá česká kultura je vyhledávaným lákadlem letošní světové výstavy EXPO," říká programový ředitel české účasti na EXPO 2025 Přemysl Pela.

Jsme moc rádi, že jsme společně s našimi partnery jako je skupina CTP nebo Lesy ČR přispěli k tomu, že se Národní divadlo Brno mohlo prezentovat nejen v Ósace na EXPO 2025, ale i na dalších místech v Japonsku. Snažíme se dávat maximální prostor projektům s mezinárodním přesahem a otevírat dveře dále do Japonska i regionu Indo-Pacifiku. Ostatně to je smyslem světových výstav a naší účasti na této akci. Z naprosto nadšených reakcí odborné veřejnosti, organizátorů světové výstavy i návštěvníků víme, že představení Národního divadla Brna přineslo japonským i mezinárodním návštěvníkům naprosto strhující zážitek a je hodnoceno jako absolutní světová špička. To ostatně pomáhá šířit dobré jméno Českého národního pavilonu i Česka,“ komentuje úspěchy NdB v Japonsku generální komisař české účasti EXPO 2025 Ondřej Soška.

 NdB

Autor článku: Zuzana Žáková Klimplová; Foto: Světlana Mašková