17.06.2025 15:10

Divadlo Petra Bezruče – Divadlo roku 2024 míří do Prahy

Ostravské Divadlo Petra Bezruče, držitel ocenění Divadlo roku v rámci Cen divadelní kritiky, míří na konci června do Prahy. V divadle Archa+ představí výběr toho nejlepšího ze své aktuální tvorby. Třídenní přehlídka proběhne od 27. do 29. června a nabídne silné současné výpovědi, výrazné režijní přístupy i herecké výkony.

27.  června  Pozdě příchozí (režie Jan Holec)
Česká premiéra současné kanadské hry o vině, šikaně a bezmoci rodičů. Rok po sebevraždě šestnáctiletého Adama pozvou jeho rodiče – Vanda (Alexandra Palatínusová) a Filip (Ondřej Brett) – na večeři Patrika (Hynek Tajovský), chlapce, který jejich syna šikanoval, a jeho rodiče – Tamaru (Markéta Haroková) a Viktora (Lukáš Melník). Večer, který měl být snahou o smíření, se rychle mění v bolestnou konfrontaci. Inscenace klade otázku: kdo nese odpovědnost? Autor Jordan Tannahill rozkrývá tenkou hranici mezi empatií a obviňováním, mezi rodičovskou láskou a selháním. „Je to nejodpovědnější sociální role, kterou můžeme zastávat, a zároveň je často ve srážce s našimi dalšími rolemi. Tento vnitřní konflikt bychom chtěli rozeznít a lidem otevřít eventuální východiska,“ říká režisér Jan Holec.

28. června Krysař (režie a adaptace Daniela Špinar)
Poetická, temná a silně obrazová inscenace slavné novely Viktora Dyka. Krysař (Marián Chalány) přichází do města, aby ho zbavil krys – a nakonec i samotných lidí. Téma cizince, outsidera, který je přijímán jen do chvíle, kdy začne ohrožovat zaběhnutý řád, je podáno skrze silný výtvarný koncept a práci se zvukem. Režisérka Daniela Špinar se zaměřuje na lásku jako slabost i sílu, na jinakost jako výzvu i hrozbu. „Příběh krysaře v sobě nosím už dlouho. Je to kritika společnosti, kde krysy jsou metaforou pro lidskou společnost. Zároveň mě zajímá i samotná postava Krysaře – poutníka a vyděděnce, kterého společnost potřebuje, ale zároveň odmítá,“ uvádí Daniela Špinar o své interpretaci. „Baví mě i motiv lásky jako jisté slabosti. Jakmile se Krysař zamiluje do Agnes, ztrácí svou sílu a stává se zranitelným. Prožívá zcela nový pocit, který je opojný a zároveň děsivý,“ pokračuje režisérka.

29. června Nepřítel lidu (režie a adaptace Jan Holec)
Moderní Henrik Ibsen v arénovém prostoru a s ostrým společenským přesahem. Lékař Tomáš Stockmann (Lukáš Melník) zjistí, že městské prameny, na nichž stojí prosperita města, jsou zamořené. Rozhodne se říct pravdu – a ocitá se v izolaci. Hra o ekologii, odvaze, manipulaci i ceně osobního přesvědčení. Inscenace zkoumá, kdo je skutečným nepřítelem lidu – hlasatel pravdy, nebo mlčící většina. „Tomáš Stockmann je člověk, kterého pohltila tíseň ze stavu světa. Vytváříme svět nejasných hodnot, ve kterém je pravda relativizována až na metaetické úrovni. A tím ztrácíme přehled o měřítku pravdivosti a nepravdivosti. Proto je důležité umění, jenž může přinášet obraz ideálu,“ zmiňuje režisér Jan Holec.

Divadlo Petra Bezruče přiváží do Prahy výběr inscenací, které reflektují klíčová společenská témata – duševní zdraví, šikanu, ekologii, lásku, vinu i odpovědnost. Výrazný autorský rukopis, silná vizualita a angažovanost řadí Bezruče mezi nejzajímavější činoherní scény současnosti.

DPB

Autor článku: Marcela Bednaříková; Foto: Martin Špelda