20.08.2025 08:34

Divadelní Flora zve do Centralu na podzimní profil A studia Rubín

Od 9. do 19. května hostila Olomouc poosmadvacáté multižánrovou Divadelní Floru, jejíž ročníkové motto Rovnost zastřešilo rekordní množství zahraničních produkcí. Přehlídka, kterou ozdobila osobní účast řady divadelních person evropského formátu, nabídla přes pět desítek událostí a vyvrcholila čtyřdenní prezentací slovenského politického divadla.

Poté, co organizátoři DF pozvali na jaře na sedm tisícovek návštěvníků z České republiky i blízkého zahraničí na činoherní, operní či taneční inscenace, performance, workshopy, koncerty a široké portfolio diskuzních formátů, lákají především olomoucké publikum do tamního CENTRALU na podzimní festivalový epilog.

Akce, realizovaná – stejně jako loni – v partnerské spolupráci s Muzeem umění Olomouc, představí na jeho komorní scéně aktuální tvorbu A studia Rubín, které v CENTRALU nabídne trojlístek titulů v režii Barbary Herz, Ondřeje Štefaňáka a Lucie Ferenzové. V rámci Epilogu 28DF uvede festival spolu s MUO postupně inscenace Istanbulská úmluva (pondělí 15. 9.), Fakani (pondělí 29. 9.) a Endemité: příběhy mizení (středa 10. 12.). Dvě ze tří představení pak doplní besedou s umělci.

Experimentující pražská scéna v Olomouci zaostří svůj pohled na téma rovného přístupu k elementárním lidským právům, problematiku sociální diskriminace i klimatickou krizi – fenomény rezonující s letošním festivalovým leitmotivem Rovnost. „V Rubínu se cíleně zabývají otázkami, které dlouhodobě reflektuje také dramaturgie Flory. S kolegy z Muzea umění jsme se proto domluvili, že bychom A studiu Rubín v rámci celoročního divadelního programu rádi v CENTRALU poskytli významnější prostor. Těší nás, že se povedlo připravit reprezentativní profilovou linku a díky třem zajímavým autorským počinům můžeme důležitá témata s diváky sdílet i mimo hlavní květnový termín festivalu,“ konstatuje jeho ředitel Petr Nerušil.

„Jsme rádi, že diváci vloni otevřený CENTRAL přijali a jeho programy se těší hojné návštěvnosti. Nepochybně k tomu přispívá i dramaturgická čitelnost, za kterou do značné míry vděčíme i spolupráci s Divadelní Florou. Dlouhodobé mapování a prezentace současného divadla nejrůznějších forem je jedním z pilířů naší činnosti a patří k ní i ucelené profily souborů – aktuálně pražského A studia Rubín – které interpretují náš svět současným divadelním jazykem,“ dodává dramaturg CENTRALU Alexandr Jeništa.

Vstupenky na všechny tři inscenace jsou v prodeji on-line nebo na pokladnách MUO. Kompletní program níže, podrobnosti k jednotlivým titulům na webu Divadelní Flory a Muzea umění Olomouc.

 

Autor článku: Daniela Hekelová, foto: Endemité: příběhy mizení (c) Patrik Borecký

Divadelní Flora zve do Centralu na podzimní profil A studia Rubín

Festivaly

20.08.2025

Festival Scéna bez hranic / Scena bez granic propojí v Karviné kulturu a historii dolu Barbora

Od 6. do 14. září 2025 se industriální areál dolu Barbora v Karviné promění v jedinečné místo setkání středoevropského divadla, besed, workshopů a zážitků pro všechny generace. Druhý ročník festivalu SCÉNA BEZ HRANIC/ SCENA BEZ GRANIC, pořádaný Těšínským divadlem, letos nese i silný symbol.

18.08.2025

Kefír 2025: Bejbypankový festival pod širým nebem v Hradci Králové pro děti a jejich rodiče

Dům hrůzy, bejbypank s Kašpárkem, totální blbiny i jízda popelářským vozem, blíží se nejzábavnější víkend ve vesmíru. Už 30. srpna se hradecký Park 360 promění v epicentrum fantazie, hudby a radosti. V areálu se koná Festival Kefír, kde se děti smějí nahlas a dospělí se smějí smát s nimi. Pro zájemce festival startuje už v pátek odpoledne 29. srpna.

18.08.2025

Festival Pražské křižovatky na podzim představí tři zahraniční inscenace, které otevírají citlivá témata mezilidských vztahů, péče a identity

Na podzim proběhne již 8. ročník festivalu Pražské křižovatky a poprvé se nebude konat na Nové scéně Národního divadla. Rekonstrukce této budovy představuje pro festival zásadní výzvu. Nová scéna — navzdory tomu, že po více než čtyřiceti letech provozu nutně potřebuje opravy a nové architektonické pojetí — představuje na pražské divadelní mapě skutečně těžko nahraditelný prostor. Díky svým dispozicím dokázala hostit širokou škálu divadelních produkcí a jen málokdy se stalo, že bychom kvůli technickým omezením nemohli přivézt do Prahy inscenaci, o níž jsme byli přesvědčeni, že by ji místní publikum mělo vidět.