01.09.2025 13:58

34. Festival Krumlov psal historii: premiérami, barokem na jezírku či Carmen v zahradách

Čtyři týdny, patnáct lokací – tři z nich úplně poprvé. 78 koncertů a s hudbou spojených akcí, 548 umělců z celého světa, téměř 17 tisíc návštěvníků hlavního programu a Festivalové zóny a dalších 28 tisíc hostů, které oslovily aktivity během festivalových dnů. 34. ročník Mezinárodního hudebního festivalu Český Krumlov přinesl nečekaná spojení, která bourala hranice mezi uměleckými obory, propojovala tradice s modernou a otevírala výjimečná místa k hudbě i setkávání.

„34. ročník jsme věnovali nečekaným spojením – hudba se potkávala s jinými formami umění, tradice s modernou, světové hvězdy se mísily s mladými talenty. V příštím jubilejním 35. ročníku, který začne 17. července, se vydáme do Labyrintu příběhů,“ prozrazuje ředitelka Festivalu Krumlov Gabriela Rachidi.

Baroko na hladině – dechberoucí zahájení

Festival odstartovalo Nečekané baroko – scénická podívaná na hladině jezírka v zámeckém parku, kde se hlas Simony Houda-Šaturové, trubka Pacha Florese, tanec Idy Nowakowske a světlo spojily do jediné živoucí partitury. Umělecký kolektiv RUN OPERUN, který stál za konceptem večera, vtáhl diváky do děje už cestou k vodě.

„Byl to úžasný zážitek – i v chladném večeru dokázali umělci na vodní hladině podat excelentní výkon. Vidím, jak se s příchodem nové paní ředitelky festival posunul na vyšší úroveň, a proto jsme se rozhodli ho podpořit více než v minulých letech. Je to pro nás jedna z vlajkových kulturních lodí kraje a chceme, aby i dál přinášela světová jména a zážitky, které tu jindy nezažijete,“ říká hejtman Jihočeského kraje Martin Kuba.

Jen o den později rozezněl v Zámecké jízdárně své Stradivarius housle světový virtuos Maxim Vengerov. Muž, o němž se říká, že změnil tvorbu zvuku, před nabitým sále potvrdil, proč patří mezi nejlepší houslisty současnosti. Nejen Mendelssohnovým koncertem vzbudil ovace vestoje.

Premiéry a návraty – od Händela po soudobé skladatele

34. ročník přinesl i českou premiéru Händelovy opery Alessandro Severo. Díky tomu, že festival spolupořádá Národní památkový ústav, se uskutečnila v jednom z nejzachovalejších barokních divadel na světě v krumlovském zámku. Představilo se Collegium Marianum pod vedením Jany Semerádové s Hanou Blažíkovou a Vojtěchem Pelkou v hlavních rolích. Festival uvedl také dvě světové premiéry skladeb. V industriálním prostoru Port 1560 v podání Fama Q zaznělo Sulle rovine del tempo od Martina Kuxe-Krále, CentriFugu Jiřího Trtíka předvedl Prague Brass Quintet v krumlovské synagoze. Kostel sv. Mikuláše v Boleticích rozezněl Písňový recitál Markéty Cukrové a Barbary Marie Willi. Doplnil ho – díky spolupráci s Pamětí národa Jižní Čechy a Alšovou jihočeskou galerií – příběh o historii nejen vojenského újezdu a také zřejmě historicky první projekce dřevěného kříže s Kristem, který dříve ve svatostánku byl, přímo na zeď kostela.

Hudba napříč světem

Španělský den přinesl slunce nejen do Pivovarské zahrady. Tóny kytary Pabla Sáinz-Villegase zazářily za doprovodu Symfonického orchestru Českého rozhlasu pod taktovkou Diega Martina-Etxebarrii v krásném letním počasí. Spolu s nimi publikum pod otevřeným nebem roztančilo flamenco Virginie Delgado. O pár dní později se na přání publika na festival vrátili američtí Take 6 – držitelé deseti cen Grammy z Alabamy. Spolu s Big Bandem Gustava Broma a dirigentem Vladem Valovičem propojili jazz, gospel a soul do podmanivého večera, který potvrdil, proč jsou světovým fenoménem.

Kaplický den hudby – nové lokace a česko-rakouská stopa

Premiéru měl Kaplický den hudby, který mimo jiné znamenal nové koncertní prostory – kostel sv. Petra a Pavla a městský park v Kaplici. Spojil profesionální hudebníky, žáky ZUŠ a rakouské hosty a do pohraničí – díky městu, Hornorakouské centrále cestovního ruchu a dalším partnerům – přinesl novou kulturní tradici. Završilo ji Nokturno v parku, které po setmění nabídlo klidný kontrast Bacha a Dohnányiho přímo pod hvězdami.

„Tým kolem Gabriely je úžasný a posouvá hranice festivalu i hudby. Nikdo nečekal, že se dá tančit na hladině jezírka, nasvítit a ozvučit zámecká zahrada v Krumlově či městský park v Kaplici, a vtáhnout tak diváky přímo do děje. I když občas přijdou s na první dobou až bláznivými nápady, vím, že je vždy dokonale zrealizují. I díky tomu má festival pro naše město hodnotu, kterou nelze vyčíslit – oživuje ho a propojuje s celým světem,“ oceňuje starosta Českého Krumlova Alexandr Nogrády.

Vášnivá Carmen – velké finále

Festival vyvrcholil operou a baletem Carmen v zahradách s výhledem na zámek. Mezzosopranistka Ester Pavlů, tenor Joseph Calleja a baryton Svatopluk Sem rozehráli s Prague Philharmonia pod taktovkou Tomáše Braunera hudební drama, které Les Ballets Bubeníček doplnili o choreografii Jiřího Bubeníčka plnou taneční ladnosti a emocí.

„Kouzelné je, když se choreografie propojí s přírodou – to se v Krumlově daří po desítky let. Festival v posledních letech získal nový dech a příští rok oslaví 35 let. Přeji organizátorům, aby se nebáli riskovat, přinášet nové nápady a dál dávali lidem důvod vracet se – stejně jako my v Kooperativě, protože podpora takové události je pro nás radost i poslání,“ dodává předseda představenstva a generální ředitel pojišťovny Kooperativa Martin Diviš.

Festivalová zóna – hudba pro všechny

Tradiční součástí krumlovského hudebního svátku byla i letos po celé čtyři týdny zdarma přístupná Festivalová zóna v Klášterní zahradě. Konaly se v ní koncerty, workshopy, taneční lekce, letní kino, divadlo pro děti i setkání s hvězdami hlavního programu. Šlo o kouzelné místo, kde se potkávali místní, turisté i účinkující, a v němž hudba zněla až do pozdních letních večerů.

Generálním partnerem byla pojišťovna Kooperativa, hlavními společnosti ČEPS a Audi ČR, oficiálními Madeta, Reticulum a Českokrumlovský rozvojový fond. Festival se konal s podporou Ministerstva kultury, Jihočeského kraje, města Český Krumlov a České centrály cestovního ruchu – CzechTourism. Poděkování patří jim i všem ostatním partnerům a mecenášům včetně mediálních partnerů. A také všem umělcům, kteří na akci vystoupili.

 

Autor článku: Štěpánka Filipová, foto: Festval Krumlov 2025 - Vášnivá Carmen (c) Libor Sváček

34. Festival Krumlov psal historii: premiérami, barokem na jezírku či Carmen v zahradách

Festivaly

05.11.2025

Mezinárodní hudební festival Pražské jaro zveřejnil program 2026. Přijede stovka umělců a ansámblů z dvaceti osmi zemí světa

81. ročník Mezinárodního hudebního festivalu Pražské jaro se uskuteční od 12. května do 4. června 2026 a nabídne více než šedesát akcí, z toho 38 koncertů, 19 workshopů a masterclassů a 7 doprovodných akcí včetně tradiční výstavy Pražské jaro Art Salon.

05.11.2025

Pardubický Grand festival komedie, nástupce GRAND Festivalu smíchu, odtajnil program

Východočeské divadlo Pardubice bude od 19. do 26. ledna 2026 hostit 26. ročník Grand festivalu komedie. Změna původního názvu GRAND Festival smíchu se snaží reflektovat vývoj, kterým si za pětadvacet let konání přehlídky nejlepších divadelních komedií prošel samotný žánr komedie, v němž už nejde jen o smích a zábavu. Východočeské divadlo již uveřejnilo program festivalu a v pondělí 10. listopadu spustí prodej cenově zvýhodněných festivalových abonentek na všechna soutěžní představení s bonusovým místem na závěrečném galavečeru s vyhlášením festivalových cen.

04.11.2025

Cirkusové noci v Cirqueonu: premiéry českých tvůrců, debata o Cirkusu třetího věku i noční přespávačka pro teenagery

CIRQUEON se i letos zapojí do evropského projektu Cirkusové noci La Nuit du Cirque, který ve dnech 14.–16. listopadu 2025 propojí současný cirkus napříč Evropou. Třídenní program CIRQUEONu nabídne premiéry českých tvůrců, debatu o Cirkusu třetího věku i noční přespávačku pro teenagery.