BRÉMY: nové divadelní uskupení na pražské scéně
Na české scéně vzniká nové nezávislé divadelní uskupení BRÉMY. Skupina, kterou tvoří dramaturgové a režiséři Boris Jedinák, Marta Ljubková a Emil Rothermel a herečka Renata Prokopová, se odlišuje už samotným složením: většina jejích členů nejsou herci. BRÉMY vědomě bourají hranice mezi činohrou a autorským, kolektivním divadlem a zkoumají, co se stane, když se lidé z režijně-dramaturgického zázemí sami postaví na scénu. Vytvářejí tak laboratoř, kde se osobní zodpovědnost, přátelství a odvaha mění v nový divadelní jazyk.
Most mezi činohrou a devised theatre
BRÉMY nejsou klasickým divadelním souborem. Jsou experimentem, který obrací divadelní logiku naruby: na scénu se staví především dramaturgové a režiséři – lidé, kteří bývají jindy za oponou – a společně s herečkou Renatou Prokopovou vytvářejí živé, nehierarchické divadlo.
V běžném provozu jsou devised theatre a činohra dva odlišné světy. BRÉMY dokazují, že je možné je spojit: autorský, kolektivní přístup propojují s hereckou tradicí, přičemž „neherecká“ křehkost jejich jevištního vystupování se stává zdrojem napětí, humoru i překvapivé autenticity.
Soubor vznikl z přátelství a sdílené potřeby tvořit – nikoli z institucionální zakázky. „Jsme divadlo čtyř přátel na scéně. Špionážní mise v oboru herectví. Zakopáváme bariéry mezi dokumentárním, činoherním a autorským divadlem,“ píší tvůrci. BRÉMY jsou laboratoří, kde se setkává intelektuální zázemí, dramaturgická zkušenost i odvaha improvizace. Je to divadlo, které tematizuje samo sebe, ale zároveň míří ven – k publiku i k aktuálním společenským otázkám.
„BRÉMY jsou odvážné v tom, jak jsou neuchopitelné. Nejsme stylově zařaditelní, nemáme žánrová omezení, nejsme generačně zaškatulkovatelní. Jsme nepravděpodobné spojení, které dokazuje, že divadlo je především něco, co musí ty, co ho dělají, bavit. My navíc máme výhodu v tom, že se jím profesionálně zabýváme – snažíme se tedy překračovat naše zvyky a naši rutinu – a přitom jakoby ‚náhodou’ hledáme nový divadelní jazyk. BRÉMY se nedají vysvětlit, ty se musí zažít.,” říká Marta Ljubková.
Špioni – debut, který rozostřuje hranice
První inscenace BRÉM, Špioni, měla premiéru v říjnu 2024 v Divadle NoD. Východiskem se staly příběhy manželských dvojic, které se podřídily životu ve lži a tajné identitě špionů. Divák nikdy neví, co je pravda a co jen hra: lze věřit partnerovi, který mění identitu jako šaty?
Inscenace využívá humor i zranitelnost, meta-roviny i čirou autenticitu. Tvůrci, kteří nejsou herci, se staví na scénu se vší křehkostí a proměňují ji v prostředek sdíleného napětí. „Pravda a lež divadla i života“ – tak charakterizovala inscenaci Česká televize. Špioni pokračují reprízami v NoD/Roxy, nejbližší termíny jsou 8. 10., 3. 11. a 16. 12. vždy v 19:30.
Smrt na koni – Valdštejn jako metafora moci
Na rok 2026 chystají BRÉMY svůj druhý projekt, inscenaci Smrt na koni. Inspirují se Schillerovým Valdštejnem, ale nikoliv v podobě klasického historického dramatu. Valdštejn se stává metaforou dneška – symbolem setrvávání u moci, nemožnosti včas odejít a selhávání demokratických principů. „Během zkoušení našeho prvního projektu jsme si mezi sebou vybudovali nesmírně vzácnou důvěru a také smysl pro humor a hravost. Obě věci chceme v naší tvorbě předávat dál. Například i v připravované inscenaci Smrt na koni,” popisuje Boris Jedinák. Tvůrci plánují opět sběr materiálů a improvizace, tentokrát s větším důrazem na hudbu, technologie a nové spolupracovníky, včetně scénografa Dragana Stojčevského a hudebníka Martina Hůly. Smrt na koni bude pokračováním cesty, na níž se devised metoda a činoherní tradice vzájemně zrcadlí a rozkládají.
Nejbližší reprízy Špionů
Divadlo NoD, Praha
- 8. 10. 2025
- 3. 11. 2025
- 16. 12. 2025
Vždy od 19:30