16.10.2025 15:11

Vyšel druhý ročník Dance Context Journal, hledá odpověď na otázku identity v tanci

Právě vyšel druhý ročník publikace Dance Context Journal, tentokrát věnovaný tématu Identity v tanci. Neváhejte a objednejte si svůj výtisk – tištěný nebo online! Slavnostní křest proběhne 19. listopadu 2025 a kmotrem se stane přední český mim Radim Vizváry.

Po loňském premiérovém ročníku s tématem tance ve veřejném prostoru vychází druhý ročník publikace Dance Context Journal. Pod editorským vedením Petry Dotlačilové a Zuzany Rafajové se nové vydání snaží nahlížet na to, jak tanec přispívá k formování a zrcadlení identity, a to nejen na obecné, ale i na osobní úrovni.

„Otázka identity a jejího svobodného vyjádření patří dnes v euroamerické společnosti k těm nejvíce diskutovaným tématům. Umění s ní vede živý dialog a nabízí různé pohledy. V tanci se to například projevuje narušováním tělesných a genderových norem, hledáním bezpečného prostoru pro sebevyjádření nebo redefinicí vlastní identity,“ říká editorka Petra Dotlačilová.

Druhé číslo Dance Context Journal nabízí pestrý průřez populárně-naučných i odborných textů. Publikaci zahajuje článek Markéty Fagan, která píše o tanci jako cestě k prožitku flow a sebevyjádření. Andrijana Trpković zkoumá kulturní odlišnost a proměnlivost identity v tvorbě perského queer choreografa. Hana Strejčková se věnuje genderové dynamice ženské pantomimy. Lucie Štádlerová a Věra Sagulová reflektují, jak neslyšícím dětem pomáhá tanec vyjadřovat vlastní identitu. Michaela Kessler rozebírá využití umělé inteligence v tanci a s tím spojené etická a autorská dilemata. Martyna Zbucka zkoumá skrz dotazníkové šetření body image mladých tanečnic a tanečníků v závislosti na stylech, kterým se věnují. Laura Kolačkovská reflektuje, jak dlouhodobá participace na lidovém tanci v městském prostředí ovlivňuje identitu výzkumnice, a propojuje osobní zkušenost s akademickým výzkumem. Tradiční bilance sezóny pak doplňuje celé číslo shrnutím nejvýraznějších událostí uplynulého roku na české taneční scéně. Roman Vašek se zaměřuje na oblast baletu, Lucie Kocourková na současný tanec a Hana Strejčková se věnuje dění v novém cirkusu a nonverbálním divadle.

Každé číslo Speciálního vydání (2018–2023) či Dance Context Journalu (od 2024) je dostupné k objednání v tištěné i elektronické verzi na našich webových stránkách zde. Tištěnou verzi Dance Context Journal 2025 je možné zakoupit i na našich distribučních místech, například v knihkupectví Kosmas, tanečním obchodě Grishko nebo Sansha v Praze, v knihkupectví Karolinum, Academia, Ostrov, Spálená či v divadle PONEC.

Slavnostní křest druhého ročníku proběhne 19. listopadu 2025, kmotrem se stane slavný český mim Radim Vizváry, jehož fotografie zdobí i obálku letošního vydání.

 

Autor článku: převzato z: www.dancecontext.com

Vyšel druhý ročník Dance Context Journal, hledá odpověď na otázku identity v tanci

Zprávy

18.12.2025

Nové číslo Divadelní revue zkoumá opakování a jedinečnost v umění

V prosinci vyšlo druhé letošní číslo Divadelní revue s názvem Opakování a jedinečnost v umění. Soustředí se na fenomén paměti uměleckého díla, recepci umění z hlediska jedinečnosti nebo třeba na to, proč se v debatách o umělecké kritice opakují stále tytéž kontroverze a co to o umělecké kritice říká.

18.12.2025

Těšínské divadlo a Těšínské divadelní a kulturní centrum slavnostně vítají první návštěvníky

Dnes začíná po 80. letech od založení nová kapitola Těšínského divadla (TD) a Těšínského divadelního a kulturního centra (TDKC). Po pouhých osmnácti měsících, za kterou se stihla intenzivní a kompletní revitalizace, vznikla v Českém Těšíně moderní kulturní instituce, která propojuje profesionální divadelní provoz, vzdělávací programy a komunitní aktivity pro všechny generace.

17.12.2025

Pozvánka na přednášku – Libor Vodička: Tváře a masky socialistického realismu

Nový rok otevře Teatrologická společnost přednáškou na téma socialistického realismu v české scénografii po roce 1948. Na konkrétních ukázkách ze sbírek Divadelního oddělení NM představí Libor Vodička tvorbu výtvarníků, kteří se s normami stalinistického propagandistického umění vyrovnávali různými způsoby. Pojmy „tváře“ a „masky“ pomáhají vystihnout osobní strategie umělců mezi tlakem doby a hledáním tvůrčí svobody.