11.11.2025 10:17

Premiéra v ARŠE+: autorská inscenace Adama Draguna ALEX na pomezí dokumentu a performance

Více než dva roky svého života věnoval režisér a autor Adam Dragun práci na performanci ALEX, která bude mít premiéru na scéně ARCHY+ v centru Prahy 17. 11., repríza následuje 17. 12. a 22. 2. 2026. Začalo to nenápadně: v srpnu 2023 mu přišla zpráva od člověka, se kterým si nikdy předtím nepsal. Byl to jeho známý, zaměstnanec prestižní slovenské divadelní instituce, který se ocitl v hluboké krizi – přestal věřit ve smysl své práce i života. Požádal Adama, aby mu pomohl vytvořit sólovou performanci, která by mu tento smysl znovu dala.

Pro Draguna to byla příležitost, na kterou čekal od třinácti let – možnost stvořit nejen performanci, ale i vlastní kariéru velkého divadelního režiséra. Od té chvíle se rozběhl proces, v němž se hranice mezi uměním a amatérskou psychoanalýzou začaly nebezpečně rozmazávat. Aktéři se musejí obnažovat až na dřeň, sahat do svých dětských snů i nejhlubších strachů. Adam Dragun přitom celý proces natáčí, archivuje a obsesivně analyzuje, aby mu nic neuniklo. Výsledkem je inscenace, která vznikla ze záznamů, screen recordingů i živé akce.

ALEX je dílem na pomezí dokumentu a performance, zároveň záznamem tvůrčího procesu i radikální úvahou o smyslu divadla dnes. Nakolik jde o autobiografickou záležitost? „Myslím, že Alex má hodně autobiografickou páteř, že v celé první části jsem jen já sám a po celou dobu je tam neustále připomínán můj pohled na věc, a to, že já jsem ten, kdo drží kameru. Takže v tomto smyslu je to určitě velmi autobiografické. Když je člověk v nějakém procesu dva roky, tak ať chce, nebo ne, nemůže zůstat jenom v pozici pozorovatele, stává se v celé té situaci hodně angažovaným. I v emocionální rovině,“ odpovídá Adam Dragun.

Adam Dragun je také frontmanem kapely Berlin Manson, možná proto leckoho překvapí, že není podepsán pod hudbou k inscenaci ALEX. Vysvětluje, proč tomu tak je: „Hudba v divadle je mým obrovským trápením, proto se v tomto případě o hudbu stará můj mladší bratr Oliver. Mám pocit, že lidé právě proto, že hraju v kapele, občas čekají, že moje věci budou silně postavené na zvuku, ale není tomu tak, stavím je spíše na mluveném slově.“

Adam Dragun studoval na Univerzitě Karlově, Akademii Sztuk Teatralnych a na DAMU. Absolvoval režijní stáž ve varšavském divadle Nowy Teatr.  K jeho divadelním a filmovým projektům patří Naposled, kdy byli moji rodiče v Komuně Varšava (Komuna Warszawa, 2022), Prcat (P*AKT, 2024), Repríza (Uhol 92, 2024) a Alex (Archa+/ Batyskaf, 2025). Ve své práci kombinuje syrovou dokumentární estetiku, kanonickou literaturu a sebeironizující rekonstrukce vlastních tvořivých procesů. Zpívá v kapele Berlin Manson.

 

 

Autor článku: Simona Andělová, foto: Lujza Stopková

Premiéra v ARŠE+: autorská inscenace Adama Draguna ALEX na pomezí dokumentu a performance

Inscenace

11.11.2025

Norma – belcantová legenda s Marigonou Qerkezi a novým hudebním ředitelem Státní opery Hermannem Bäumerem

Opera Národního divadla a Státní opery uvede v Praze 18. a 23. listopadu 2025 koncertní provedení Belliniho opery Norma, jednoho z největších děl italského belcanta a vrcholného sopránového repertoáru. Titulní roli ztvární Marigona Qerkezi, která patří k nejvýraznějším hlasům současné evropské operní scény. Pražské publikum ji uslyší poprvé na jevišti Státní opery. Hudebního nastudování se ujme nový hudební ředitel Státní opery Hermann Bäumer.

11.11.2025

Nová tanečně-pohybová inscenace VLADIMÍR: Vladimír Kloubek, tanečník a choreograf se v příběhu ohlíží za svou cestou i odkazem

Nová tanečně-pohybová inscenace VLADIMÍR nabízí osobní pohled do nitra umělce, který se ohlíží za svým životem i tvorbou. Zkoumá hranici mezi realitou a vzpomínkou – obrazem, který si o sobě vytváříme. Vrací se ke konkrétním životním situacím, k okamžikům samoty, radosti i přílišných očekávání. Hledá rovnováhu se světem, s druhými i sám se sebou.

10.11.2025

Alcina s Magdalenou Koženou se vrací ve čtyřech reprízách do Národního divadla Brno

Nechte se unést do světa kouzel Händelovy Alciny mimořádně s Magdalenou Koženou v titulní roli. Händelova opera v hudebním nastudování Václava Lukse s orchestrem Collegium 1704 a ve výpravné inscenaci Jiřího Heřmana se vrací pouze ve čtyřech reprízách!
Magdalena Kožená se s touto rolí setkala při koncertním provedení na evropském turné a také natočila album ověnčené řadou významných ocenění. V Janáčkově opeře NdB poprvé ztvární Alcinu na jevišti. „Právě Alcina je jedna z Händelových oper, které mají velmi silný příběh. Navíc role Alciny má nádherný vývoj: lze krásně sledovat, jak daleko dospěje původně tvrdé srdce nikdy nepoznamenané láskou. Každá její árie má úplně jinou emocionální polohu. Myslím, že v tomto případě inscenace umocní jak hudbu, tak příběh,“ doplňuje.

Inscenace měla úspěšnou premiéru v roce 2022 a získala Cenu Divadelních novin v kategorii Inscenace roku. Nyní ji budou moct diváci zhlédnout 17., 19. a 30.11., 2. 12. 2025 v Janáčkově divadle v exkluzivním obsazení. Před představeními bude ve foyer probíhat dramaturgický úvod, po představení 17.11. se mohou diváci těšit na autogramiádu a 2. 12. bude po představení následovat také diskuse s tvůrci. Diváci tak mají jedinečnou příležitost vidět Magdalenu Koženou v jejím rodném městě se souborem Janáčkovy opery NdB a na jevišti divadla, kde začala její operní kariéra. V dalších rolích se můžete těšit na skvělé sólisty: Doubravka Novotná, Andrea Široká, Kangmin Justin Kim, Monika Jägerová, Tomáš Král, ad.

Alcina v sobě skrývá jedny z nejkrásnější hudebních čísel napsaných pro lidský hlas, protože málokterý autor dokázal projevit ve svých dílech tak výjimečnou melodickou invenci, schopnost dramatického cítění, a především hluboké porozumění pro to, co se skrývá v hlubinách lidských duší. Mocná kouzelnice Alcina vytvořila na ostrově velkolepý palác v pře¬krásné krajině, kam láká milence do sítí své moci. Jedním z nich je i saracénský rytíř Ruggiero, který podlehne jejím kouzlům a zapomene na svou snoubenku Bradamante. Ta se ho však nehodlá vzdát a v pře-vleku se vydává Ruggiera zachránit.

Dirigent: Václav Luks
Režie: Jiří Heřman
Collegium 1704
https://www.ndbrno.cz/opera/alcina/
Brněnská rodačka Magdalena Kožená patří mezi nejvyhledávanější pěvkyně současnosti. Tuto její pozici dokládá řada domácích i zahraničních ocenění i úspěšné nahrávky pořízené pro společnosti Deutsche Grammophon Gesellschaft, EMI Classics, Linn Records či Pentatone.
Zpěv studovala na konzervatoři v rodném Brně a poté u Evy Blahové na VŠMU v Bratislavě. Z jejich četných domácích i zahraničních soutěžních úspěchů je nejvýznamnější absolutní vítězství v 6. mezinárodní soutěži W. A. Mozarta v Salcburku v roce 1995. Za své nahrávky získala pěvkyně prakticky všechna významnější ocenění udělovaná hudebními časopisy včetně prestižních Gramophone Awards v několika kategoriích. Swingové album Cole Porter vydala Magdalena na svém vlastním labelu Brnofon. K nejnovějším sólovým nahrávkám u labelu Pentatone patří Folk Songs a Czech Songs, na nichž Magdalenu doprovází Česká filharmonie řízená Sirem Simonem Rattlem, nebo písňová L´extase s klavíristkou Mitsuko Uchidou.

Magdalena Kožená je pravidelným hostem předních světových koncertních podií a renomovaných festivalů, na nichž během své skvělé kariéry vystupovala s mnoha předními světovými orchestry pod vedením dirigentů, mezi nimiž kromě Sira Simona Rattla byli také Claudio Abbado, Pierre Boulez, Jiří Bělohlávek, Gustavo Dudamel, Sir John Eliot Gardiner, Bernard Haitink, Nikolaus Harnoncourt, Mariss Jansons, Sir Charles Mackerras či Sir Roger Norrington. Jejími klavírními partnery při recitálech jsou Daniel Barenboim, Kirill Gerstein, András Schiff, Yefim Bronfman nebo Mitsuko Uchida. Svůj vyhlášený cit pro interpretaci staré hudby nabízí za doprovodu vynikajících souborů dobových nástrojů, k nimž patří Venice Baroque Orchestra, Orchestra of the Age of Enlightenment, Il Giardino Armonico, Les Musiciens du Louvre, Collegium 1704 nebo La Cetra Barockorchester Basel. Je rovněž respektovanou operní pěvkyní, které aplaudují operní domy celého světa, londýnskou Covent Garden či newyorskou MET nevyjímaje.

Magdalena Kožená je Rytířem řádu umění a literatury Francouzské republiky, byla oceněna medailí Za zásluhy 1. stupně, kterou převzala v roce 2023 od prezidenta ČR, je držitelkou Ceny ministra zahraničních věcí Gratias agit za šíření dobrého jména České republiky a Zlaté medaile za zásluhy na poli umění od Mezinárodního výboru washingtonského Kennedyho centra pro umění. Tyto dvě pocty doplnila respektovaná Cena G. F. Händela, kterou uděluje město Halle za mimořádnou interpretaci díla svého slavného rodáka, a nejnověji také Cena Antonína Dvořáka, kterou převezme v prosinci. Těší se také z Ceny Brna, Ceny Jihomoravského kraje, je i čestnou doktorkou brněnské Janáčkovy akademie múzických umění. Jako neúnavná propagátorka české hudby a české kultury se stala se patronkou festivalu Concentus Moraviae, své jméno spojila s Rokem české hudby 2014, převzala též záštitu nad celoevropským hudebním projektem České sny. Soustavně se věnuje aktivitám svého nadačního fondu, který založila na podporu českých základních uměleckých škol.

V právě probíhající sezoně Magdalena vystoupila na Lucernském festivalu, absolvovala evropské turné s Beriovými Lidovými písněmi za doprovodu Orchestra dell´Accademia Nazionale di Santa Cecilia a vystoupila s Vídeňskou, Bergenskou a Českou filharmonií. Kromě dlouhé řady sólových recitálů se představí i v operních inscenacích: jako Alcinu ji přivítá brněnské Národní divadlo a vrátí se do berlínské Státní opery Pod lipami, kde poprvé ztvární roli Janáčkova lišáka Zlatohřbítka. Debutem bude i titulní role v Händelově opeře Ariodante, kterou provede s Andreou Marconem a jeho barokním orchestrem La Cetra. Závěr sezóny bude patřit Debussyho Mélisandě, a to opět v berlínské Státní opeře.