13.11.2025 10:53

Spitfire Company uvede projekt DVACETjedna. Jedno tělo Miřenky Čechové a dvacet režisérek a choreografek tvoří Ibsenovu Noru 21. století

Performerka Miřenka Čechová spojuje síly s dvacítkou režisérek a choreografek z celého světa, aby společně přetvořily ikonickou postavu Ibsenovy Nory do podoby ženy 21. století. Výsledkem je performativní antologie ženských hlasů, která otevírá otázky identity, mateřství, tvůrčí svobody i limitů, jimž ženy ve své praxi čelí. Projekt DVACETjedna zároveň reaguje na aktuální situaci v českém divadle. Podle čerstvého výzkumu vytvořeného právě pro jeho potřeby mají muži na institucionálních scénách téměř pětinásobně vyšší šanci uplatnit se jako hlavní tvůrci inscenací než ženy. Premiéra projektu se uskuteční 1. prosince v Paláci Akropolis.

Kontext: ženy v českém divadle

Výzkum Ženy v českém divadle: Uplatnění režisérek a choreografek na institucionální a nezávislé scéně, který v říjnu 2025 dokončila vystudovaná baletka a výzkumnice zaměřující se na kulturní instituce Nela Winkler, dokládá genderovou nerovnováhu v české divadelní tvorbě a scéně. Analýza dat z let 2014-2024 na 16 institucionálních a 16 nezávislých scénách ukázala výrazný rozdíl mezi počtem absolventek režie a choreografie a jejich skutečným uplatněním v praxi.

Zatímco ženy tvoří 56 % absolventek režijních a choreografických oborů na českých uměleckých vysokých školách (DAMU, JAMU, HAMU), na institucionálních scénách stojí jen za 21 % premiér. V praxi to znamená, že muži měli v uplynulém desetiletí 4,7× vyšší šanci, že jejich dílo bude uvedeno jako premiéra na velké scéně.

Na nezávislé scéně je zastoupení žen výrazně vyšší, i když stále nedosahuje rovnováhy. Ženy zde figurují jako hlavní tvůrkyně ve 43 % případů, muži mají tedy 1,7× vyšší šanci na uvedení své práce. Tento rozdíl naznačuje, že nezávislá scéna nabízí ženám větší prostor, ovšem je třeba vzít v úvahu, že z hlediska ekonomické stability či institucionální prestiže se nezávislá scéna od příspěvkových institucí může výrazně lišit.

„Tato data jsou smutnou realitou současného divadla a odrážejí dodnes převládající patriarchální myšlení a jím postulované mocenské struktury,“ říká dramaturgyně projektu DVACETjedna Jitka Pavlišová. „Do projektu zapojené ženy naopak odrážejí unikátní diverzitu uměleckých přístupů, úvah a myšlení, které se vztahují k aktuálním a naléhavým otázkám současného ženství a zároveň odkrývají osobní výzvy k aktivizaci, které v nás tyto otázky vyvolávají. DVACETjedna tak svébytně demonstruje polyvalenci tvůrčí ženské síly, v níž nechává rezonovat hlas a myšlenky každé jedné z nich jako polyfonní diskurz zkušenosti, poznání a konání.“

Umělecký koncept: dva dny, dvě minuty, jedno tělo

Projekt DVACETjedna navazuje na dva zásadní milníky umělecké i společenské historie: Ibsenovu Noru, která na konci 19. století otřásla patriarchální společností, a performanci Mariny Abramović – Rhythm 0 (1974), v níž umělkyně nabídla své tělo publiku bez hranic.

Na tyto inspirace reaguje Miřenka Čechová, když se stává materiálem pro dvacet režisérek a choreografek z Prahy, Slovenska, Íránu, Ukrajiny, Ruska a dalších kulturních kontextů. Každá z nich má k dispozici dva dny na vytvoření dvouminutového fragmentu, z nichž vzniká sólová performance plná rozdílných pohledů, zkušeností a uměleckých vizí.

„DVACETjedna je performativní antologií a zároveň kolektivním dílem, které zkoumá, jaké to je být ženou a umělkyní v dnešní době. Každá přenáší svou žitou realitu do jevištní postavy a otevírá tak téma Ibsenova dramatu v konfrontaci se svou uměleckou praxí i společenským prostředím. Pokud mohu vyvodit nějaké závěry z této zkušenosti, tak ženy tvůrkyně staví dílo na nehierarchické spolupráci a vzájemném dialogu, odmítají využít mé tělo pouze jako tvárný materiál pro vlastní ideje a naopak objevují možnosti, jak se vzájemně umělecky obohatit,“ říká Miřenka Čechová. Výchozím bodem celého projektu jsou limity, které ženy v tvorbě často zakoušejí – nedostatek času, prostoru i ekonomické možnosti. „Dva dny, dvě minuty, jedno tělo a prázdná scéna,“ shrnuje princip spolupráce Čechová.

DVACETjedna


Režie: Aminata Keita (CZ), Barbara Herz (CZ), Darina Alster (CZ), Ester Kamba (KEN), Janka Ryšánek Schmiedtová (CZ), Julia Rázusová (SK), Kasha Jandáčková (CZ), Kamila Polívková (CZ), Lucie Ferenzová (CZ), Markéta Perroud (CZ), Martina Hajdyla Lacová (SK), Mwixx Mwikilisha (KEN), Nela H. Kornetová (CZ), Ran Jiao (CHN), Sabina Bočková (CZ), Sahar Rezaei (IRN/DE), Sasha Portyannikova (RU/AT), Soňa Ferienčíková (SK), Veronika Kos Loulová (CZ), Yuliia Lopata (UA)
Koncept a tělo: Miřenka Čechová
Dramaturgie a spolupráce na konceptu: Jitka Pavlišová
Video a vizuální dramaturgie: Linda Arbanová
Hudba a zvukový design: Martin Tvrdý
Světelný design: Martin Špetlík
Sociologický výzkum: Nela Winkler

Premiéra: 1. 12. 2025, Palác Akropolis
První repríza: 2. 12. 2025, Palác Akropolis

 

Autor článku: Adéla Brabcová

Spitfire Company uvede projekt DVACETjedna. Jedno tělo Miřenky Čechové a dvacet režisérek a choreografek tvoří Ibsenovu Noru 21. století

Inscenace

13.11.2025

Komorní opera HAMU uvede operu Aleše Březiny a Jiřího Nekvasila Zítra se bude….

V listopadových dnech, kdy si připomínáme pád totalitního režimu v Československu, ožívá i vzpomínka na justiční vraždu Milady Horákové (1901-1950). Právě k tomuto odkazu se vrací podzimní inscenace Komorní opery Hudební fakulty Janáčkovy akademie múzických umění (HF JAMU), která uvede jednoaktovou operu Aleše Březiny (*1965) a Jiřího Nekvasila (*1962) Zítra se bude….

13.11.2025

V Plzni poprvé ožije slavný romantický balet La Bayadère

Poprvé ve své historii uvede baletní soubor Divadla J. K. Tyla velkolepý romantický balet Ludwiga Minkuse La Bayadère (Bajadéra), který se souborem nastudoval choreograf Michal Štípa, jeden z nejvýraznějších českých tanečníků své generace. Dvojnásobný držitel Ceny Thálie a dlouholetý první sólista Národního divadla v Praze přináší do Plzně klasiku světového repertoáru v novém, emotivně podaném nastudování.

12.11.2025

Farma v jeskyni uvede novou inscenaci All Is Good in Heaven. Odehrává se v dialogu s výstavou Davida Lynche v DOXu

Co se stane, když galerie po zavírací době nezavře, ale začne se zaplňovat příběhy surreálních postav, které si žijí vlastním životem? Farma v jeskyni, stálý divadelní soubor Centra současného umění DOX, přichází s jedinečným večerním představením All Is Good in Heaven, které se odehrává v dialogu s výstavou David Lynch: Up in Flames.