Závěr divadelního bloku festivalu 4 + 4 dny v pohybu. V hlavní roli výrazné evropské tvůrkyně
Třicátý ročník Mezinárodního festivalu současného umění 4 + 4 dny v pohybu se chýlí ke konci a prosinec přináší intenzivní závěr divadelní a performativní sekce festivalu. Závěrečný blok patří výrazným evropským tvůrkyním Mette Ingvartsen a Miet Warlop, ještě před nimi však zveme na mimořádný hudebně-performativní projekt slovinských umělců, kteří otevřou sérii prosincových večerů osobitým, citlivě vrstveným zážitkem.
První událostí závěrečného divadelního programu je 8. prosince uvedení díla Now I can get the fuck out of here, now I can go skupiny slovinských tvůrců Tomaže Groma, Nataši Živković, Polony Janežič, Eduarda Raona, Jošta Drašlera a Vida Drašlera. Hudebně-performativní projekt umožňuje diváctvu prožít koncertní formu uvolněným, ale přesto poutavým způsobem, procházet se mezi pocity současného každodenního života, které se jemně vynořují z propletení poezie Primože Čučnika, citlivé vokální interpretace Nataši Živković a zvukových krajin vrstvených ansámblem vedeným Tomažem Gromem.
Ve dnech 9. a 10. prosince promění dánsko-belgická choreografka Mette Ingvartsen foyer Galaxie v pulsující taneční stage. Její představení The Dancing Public evokuje kolektivní momenty tanečních mánií z minulosti a zkoumá, jak se tělo a pohyb mohou stát prostorem společenského uvolnění po pandemických letech. Intenzivní sólo tvoří směs nezastavitelných pohybů, nepřetržité hudby, rytmického textu a zpěvu, které společně vytvářejí jedinečnou atmosféru sdílené extáze.
Vrcholit bude festival 10. a 11. prosince obnoveným dílem Ghost Writer and the Broken Hand Break v podání ikonické belgické tvůrkyně Miet Warlop. Ta svůj jedinečný koncertní rituál věnovala k třicátému výročí přímo festivalu 4 + 4 dny v pohybu. Diváctvo tak bude účastno naprosto jedinečného uvedení, které se už nebude opakovat. Hudební i fyzická jízda balancuje mezi meditací a euforií, slova se rozpouštějí do beatů, pohyby gradují v transu a tři performeři se v rytmickém víru snaží sladit s gravitací i s energií galaxie kolem nás.
Závěrem zastoupí domácí scénu 13. prosince choreografka Tereza Lenerová s inscenací Rukavičkářské závody, uváděnou ve spolupráci s platformou DanceConnected. Představení proměňuje divadlo v přehlídkové molo, na němž se člověk a zvíře ocitají v těsném objetí. Performance otevírá otázku ohrožených druhů — lidských i nelidských — a zve diváky k tomu, aby se na chvíli ocitli v kůži někoho či něčeho jiného. Večer 15. prosince bude patřit work-in-progress projektu ACT!, který vznikl v rámci ročního společného setkávání deseti mladých performerů a výtvarníků v edukativním programu souboru Tantehorse. Tvůrci během roku testovali různé způsoby práce s pohybem, hlasem i obrazem a hledali společný výrazový jazyk, který nyní poprvé představí publiku.
Závěr 30. ročníku Mezinárodního festivalu současného umění 4 + 4 dny v pohybu slibuje výjimečné zážitky, v netradičním prostoru a s možností stát se součástí událostí. A komu nepostačí divadlo, může vždy zavítat i do výstav Planeta Hlava a Sídliště, které jsou výtvarnou kritikou řazeny mezi top výstavy tohoto podzimu v České republice.





