06.05.2025 10:50

Teatrologická společnost: Exkurze do knihovny Institutu Bohuslava Martinů s přednáškou

Zveme vás do knihovny Institutu Bohuslava Martinů, kde editorský tým představí výsledky kritické edice libret jevištních děl Bohuslava Martinů. V rámci přednášky vysvětlí ediční postupy a přiblíží komplexní problematiku vědecké revize textů oper a baletů tohoto hudebního génia. Představeny budou také digitální kopie rukopisů. Po přednášce bude následovat malá exkurze do místní knihovny.

28. května 2025 | 16.30 h | Institut Bohuslava Martinů, o.p.s. Bořanovická 14, Praha 8 – Kobylisy, metro C Kobylisy, výstup Katastrální úřad

Teatrologická společnost

Přednáška

Dělat opravdové divadlo. Kritické vydání libret jevištních skladeb Bohuslava Martinů

Hudební divadlo představuje jednu z nejrozsáhlejších oblastí tvorby Bohuslava Martinů. Jeho prvním dokončeným pokusem v tomto směru byl balet Noc, H 89 (1913–1914), svou poslední operu Greek Passion, H 372 II, dokončil v lednu 1959. Započteme-li i dnes nezvěstná díla, vytvořil Martinů pro divadelní jeviště celkem 35 skladeb.

Za skladatelova života se bádání o jeho jevištní tvorbě takřka výhradně zaměřovalo na propagaci jeho osobnosti a díla a texty vznikaly v úzké součinnosti jejich autorů se skladatelem. Prvního a doposud jediného uceleného pojednání specializovaného na jevištní dílo Martinů a dokumenty a texty s ním spjaté včetně edice několika libret se ujal Miloš Šafránek ve své monografii Divadlo Bohuslava Martinů, vydané pouze v češtině v roce 1979.

Institutu Bohuslava Martinů se během čtvrt století heuristické práce podařilo vypátrat množství zásadních nových pramenů k jevištnímu dílu Martinů – různých jazykových verzí libret, synopsí, autografů partitur a klavírních výtahů a jejich reprodukcí. Výjimkou nejsou ani nálezy či vědecké rekonstrukce děl dříve zcela neznámých. Díky více než osmi tisícům zpracovaných dopisů v online katalogu Institutu Bohuslava Martinů je možné sledovat proces vzniku každého díla, jeho recepci a osud jeho notových zápisů, jejich reprodukcí a tisků do nejmenších detailů a na jejich základě se dopátrat k autorově verzi poslední ruky.

V rámci přednášky představíme právě dokončovanou monografii, která zpřístupní v angličtině odborně uvedené a komentované kritické vydání všech autorových libret, synopsí a komentářů vztahujících se k jeho jevištnímu dílu. Monografie bude obsahovat kritické edice libret všech jevištních děl Martinů (včetně děl nedokončených nebo nerealizovaných) ve všech jejich variantách v jazycích originálu a v případě jiných než anglických textů i v jejich novém, doslovném, nezpěvním anglickém překladu, dále jeho reflexe hudebního divadla, V tomto ohledu obohatí i mezinárodní muzikologické bádání, které nemá přístup k těmto textům ve světových jazycích a opírá se, až na naprosté výjimky, o nepřesná vydání nerespektující žádné akceptovatelné ediční zásady a stane se výchozím zdrojem informací o tomto tématu pro hudební a divadelní vědce, dramatiky, režiséry, dirigenty a v neposlední řadě i širokou mezinárodní veřejnost.

Součástí přednášky bude prezentace digitálních kopií rukopisů jevištních děl Bohuslava Martinů.

Po přednášce bude následovat malá exkurze do knihovny Institutu Bohuslava Martinů.

Přednášející:

Mgr. Aleš Březina, PhD. je ředitelem Institutu Bohuslava Martinů v Praze a předsedou redakční rady Souborného vydání díla Bohuslava Martinů. V roce 1998 rekonstruoval první verzi Martinů opery Řecké pašije. V roce 2016 získal cenu Best Edition od Svazu německých hudebních vydavatelů za vydání Eposu o Gilgamešovi. V roce 2020 ocenila Grantová agentura české republiky (GAČR) projekt prvních pěti svazků Souborného vydání díla Bohuslava Martinů jako „jeden z pěti nejlepších vědeckých projektů roku“. K jeho nejnovějším publikacím patří Bedřich Smetana and European Opera, ed. Aleš Březina a Ivana Rentsch, Würzburg 2024, „Making Real Theatre“ Bohuslav Martinů’s Music Theatre, Part I: 1913–1937, ed. Aleš Březina a Ivana Rentsch, Würzburg v tisku) a kapitola o české filmové hudbě v knize Martina Nedbala, Kelly St. Pierre a Hany Vlhové-Wörnerové (eds.), A History of Music in the Czech Lands, Cambridge 2025).

Mgr. Kateřina Nová, PhD. vystudovala obory management v kultuře na Masarykově univerzitě a hudební vědu na Karlově univerzitě, kde také absolvovala doktorské studium. Absolvovala roční výzkumný pobyt v Indonésii či Kurz muzejní propedeutiky. V Institutu Bohuslava Martinů pracuje s přestávkami od roku 2005. V mezidobí působila v Národním muzeu – Muzeu Antonína Dvořáka na pozici kurátorky, později zástupkyně vedoucí a v poté jako vedoucí muzea. Věnuje se české hudbě 19. a 20. století, především osobnostem Antonína Dvořáka a Bohuslava Martinů, je také tajemnicí Nadačního fondu Viktora Kalabise a Zuzany Růžičkové.

Mgr. Natálie Krátká vystudovala hudební vědu na Karlově univerzitě a v rámci studijního programu Erasmus i na Universität Leipzig. Zároveň vystudovala sólový zpěv na Mezinárodní konzervatoři Praha (Martina Bauerová) a Konzervatoři Teplice(Barbora de Nunes – Cambraia). V Institutu Bohuslava Martinů působí jako pramenný výzkumník, nyní pracuje zejména na přípravě podkladů pro chystanou monografii Dělat opravdové divadlo. Dále se věnuje koncertní i pedagogické činnosti. Rovněž přispívá na hudební portálOpera Plus a píše odborné studie, například publikovala v Knihy a dějiny(Knihovna AV ČR) a v Martinů Revue.

 

Autor článku: převzato z: https://teatrologie.cz/

Teatrologická společnost: Exkurze do knihovny Institutu Bohuslava Martinů s přednáškou

Zprávy

13.10.2025

Dramox léčí divadlem – přístup zdarma pro všechny, kteří to potřebují

Dramox, který současně nabízí přes 500 divadelních představení ke sledování online, rozšiřuje svou iniciativu „Dramox léčí divadlem“ a nabízí bezplatný přístup k divadlu organizacím, které pečují o znevýhodněné sociální skupiny, nemocné a seniory. Cílem Dramoxu je dostat kulturu tam, kde zlepšuje náladu, ulevuje od stresu a pomáhá překonávat těžké chvíle. Divadlo díky Dramoxu pomáhá v nemocnicích, stacionářích, dětských domovech i nadacích. Dramox současně vyzývá další instituce, aby se přidaly.

13.10.2025

Heleně Albertové byla udělena Cena Ministerstva kultury za přínos v oblasti divadla

Ve Stavovském divadle byly slavnostně uděleny Státní ceny za literaturu a za překladatelské dílo a Ceny Ministerstva kultury v dalších uměleckých oborech.. Cena Ministerstva kultury za přínos v oblasti divadla byla udělena Heleně Albertové za dlouholeté a přínosné působení v Divadelním ústavu a za propagaci českého divadla v zahraničí prostřednictvím Pražského Quadriennale, největší mezinárodní výstavy a festivalu scénografie a divadelního prostoru.

13.10.2025

Taneční centrum Praha – konzervatoř vstupuje do nové etapy. Vedení přebírá Václav Janeček, manažerskou roli nově zastává Linda Svidró

Nový školní rok, nové vedení, nová energie. Taneční centrum Praha – konzervatoř, škola, která už více než tři desetiletí vychovává generace českých tanečníků, vstupuje do další etapy své existence. Od 1. září 2025 se ředitelem konzervatoře stal prof. Mgr. Václav Janeček, Ph.D., uznávaný pedagog a osobnost českého tanečního prostředí.