13.04.2023 16:01

Dílo Emanuela Frynty na nejmenší scéně Východočeského divadla Pardubice

Intimní prostor Poedia v klubu, nejmenší scény Východočeského divadla Pardubice, už několik let hostí hudebně-poetické večery věnované především poezii. V pondělí 17. dubna se zde uskuteční premiéra dalšího pořadu, který tentokrát připomene dílo básníka, esejisty a překladatele Emanuela Frynty, autora většiny písňových textů z alba Petra Skoumala Kdyby prase mělo křídla, od jehož narození v lednu uplynulo 100 let.

Chystaný pořad Písničky bez muziky s muzikou, jehož název vychází z Fryntovy knížky veršů pro děti, nabídne nejen ukázky autorovy tvorby, ale také muziku Jiřího Šlupky Svěráka, jenž vzpomínkový večer připravil. Spolu s ním vystoupí herci Východočeského divadla Ludmila Mecerodová a Radek Žák.

„Emanuel Frynta po roce 1945 studoval rusistiku na Filosofické fakultě UK v Praze, ale po únoru 1948 studia zanechal na protest proti propouštění nekomunistických pedagogů. Od té doby pracoval na volné noze jako překladatel, básník, esejista, editor. Roku 1960 vyšla v němčině jeho studie Franz Kafka lebte in Prag. Záhy byla přeložena do angličtiny a vzbudila mezinárodní zájem. Česky ovšem vyšla až roku 2000, čtvrtstoletí po autorově smrti. Podobně to bylo se studií Hašek the Creator of Schweik, která vyšla roku 1965 anglicky, posléze německy, ale česky zřejmě vůbec,“ říká dramaturgyně Jana Pithartová.

Jméno Emanuela Frynty je uvedeno u překladů více než padesáti děl ruských autorů (Čechov, Puškin, Dostojevskij, Jesenin, Lermontov ad.), dále pak u překladů z angličtiny (pověstná Spoonriverská antologie), italštiny (renesanční lyrika), francouzštiny (trobadoorská milostná poezie). Překládal i z němčiny, španělštiny, slovenštiny, makedonštiny.

„Své vlastní básně a eseje publikoval takřka výhradně jen v časopisech. Jeho verše zazněly v divadelních inscenacích Ivana Vyskočila a Jiřího Suchého. S Ivanem Vyskočilem také spoluvytvářel rozhlasové cykly Zastřená tvář poezie a Jen tak. Knižně a v češtině vyšly za jeho života jen monografie fotografů Jana Lukase a Evy Fukové a Nová knížka pro děti o chvástavém štěněti. Krátce před smrtí zničil většinu svých nevydaných rukopisů. Roku 1975 zemřel na rakovinu, ve dvaapadesáti letech, v naprosté chudobě. Nebyl doma prorokem…,“ dodává Jana Pithartová.

https://www.vcd.cz/

Autor článku: Radek Smetana

Dílo Emanuela Frynty na nejmenší scéně Východočeského divadla Pardubice

Inscenace

13.11.2025

Spitfire Company uvede projekt DVACETjedna. Jedno tělo Miřenky Čechové a dvacet režisérek a choreografek tvoří Ibsenovu Noru 21. století

Performerka Miřenka Čechová spojuje síly s dvacítkou režisérek a choreografek z celého světa, aby společně přetvořily ikonickou postavu Ibsenovy Nory do podoby ženy 21. století. Výsledkem je performativní antologie ženských hlasů, která otevírá otázky identity, mateřství, tvůrčí svobody i limitů, jimž ženy ve své praxi čelí. Projekt DVACETjedna zároveň reaguje na aktuální situaci v českém divadle. Podle čerstvého výzkumu vytvořeného právě pro jeho potřeby mají muži na institucionálních scénách téměř pětinásobně vyšší šanci uplatnit se jako hlavní tvůrci inscenací než ženy.

13.11.2025

Komorní opera HF JAMU uvede operu Aleše Březiny a Jiřího Nekvasila Zítra se bude….

V listopadových dnech, kdy si připomínáme pád totalitního režimu v Československu, ožívá i vzpomínka na justiční vraždu Milady Horákové (1901-1950). Právě k tomuto odkazu se vrací podzimní inscenace Komorní opery Hudební fakulty Janáčkovy akademie múzických umění (HF JAMU), která uvede jednoaktovou operu Aleše Březiny (*1965) a Jiřího Nekvasila (*1962) Zítra se bude….

13.11.2025

V Plzni poprvé ožije slavný romantický balet La Bayadère

Poprvé ve své historii uvede baletní soubor Divadla J. K. Tyla velkolepý romantický balet Ludwiga Minkuse La Bayadère (Bajadéra), který se souborem nastudoval choreograf Michal Štípa, jeden z nejvýraznějších českých tanečníků své generace. Dvojnásobný držitel Ceny Thálie a dlouholetý první sólista Národního divadla v Praze přináší do Plzně klasiku světového repertoáru v novém, emotivně podaném nastudování.