21.11.2022 16:19

Dystopickou hru z budoucnosti uvedlo Divadlo pod Palmovkou

Divadlo pod Palmovkou uvedlo v sobotu večer premiéru inscenace Spáči podle hry litevského dramatika Mariuse Ivaškevičiuse. Dystopickou vizi nedaleké budoucnosti očima tří sester režíruje rumunská režisérka Catinca Draganescuová, která má za sebou práci pro řadu evropských renomovaných divadel.

"Není to poprvé, co u nás režíruje režisér, jehož inscenaci jsme měli předtím možnost vidět na některém z ročníků našeho mezinárodního divadelního festivalu Palm Off Fest. V tomto případě to byl Zlatý drak Rolanda Schimmelpfenniga, který zaujal diváky i divadelní odbornou veřejnost. Catinca patří mezi přední mladé rumunské režiséry a režisérky a velice nám ji doporučovali také naši partneři z Rumunska. Kromě toho se dlouhodobě věnujeme spolupráci se zajímavými osobnostmi ze zahraničí," uvedl ředitel divadla Michal Lang.

Divadlo pod Palmovkou touto inscenací navazuje na mezinárodní spolupráce s evropskými režiséry, které začaly hostováním Jana Klaty, polského kontroverzního režiséra, jehož inscenace Něco za něco se stala inscenací roku 2018 v Cenách české divadelní kritiky. Ve Spáčích diváci uvidí velkou část hereckého souboru Divadla pod Palmovkou - Terezu Dočkalovou, Vendulu Fialovou, Barboru Kubátovou, Ivanu Wojtylovou, Ondřeje Veselého, Dennyho Ratajského a další.

Spáči jsou příběhem kombinujícím ozvuky několika slavných literárních děl a odehrávají se v budoucnosti poznamenané sérií katastrof. Je to vize lidstva a Země ode dneška za sto let, kdy docházejí zdroje, a lidstvo se tedy rozdělí na půl. Jedna část, díky modernímu výzkumu, deset let spí a druhá žije své klasické životy, po deseti letech se vystřídají.

"Z mého pohledu jsou Spáči neuvěřitelně přesnou dystopickou parodií. Mají jedinečný tón hlasu a dotýkají se některých nejpalčivějších a největší polemiku vzbuzujících společenských a morálních otázek dneška velmi znepokojivým a zároveň zábavným způsobem," míní režisérka Draganescuová.

Autor Marius Ivaškevičius do hry zasadil mnoho odkazů na klasická literární a filozofická díla, jeho postmoderní psaní demystifikuje zavedené mýty a interpretuje národní symboliku novými a hravými způsoby. Poprvé byla uvedena hra Spáči před rokem v Litevském národním divadle a pražská premiéra bude za autorovy přítomnosti jejím druhým uvedením.

Divadlo pod Palmovkou

 

Autor článku: ČTK: hrm, snm; Foto převzato z webu podpalmovkou.cz

Dystopickou hru z budoucnosti uvedlo Divadlo pod Palmovkou

Inscenace

15.11.2025

Divadlo v Dlouhé uvede Zlaté město dramatika Ödöna von Horvátha v režii Ivana Buraje

Divadlo v Dlouhé dnes uvede premiéru inscenace Zlaté město podle předlohy vídeňského předválečného dramatika Ödöna von Horvátha. Inscenaci jako koláž jeho povídky a dramatu nastudoval v roli režiséra nový umělecký šéf divadla Ivan Buraj s celým souborem a s hosty. Inscenace s antifašistickým vyzněním vede do budoucnosti, kdy snad už bude po všech válkách.

15.11.2025

Studio Ypsilon láká diváky na nový Mejdan s Mozartem a Matonohovu show

Pražské Studio Ypsilon navzdory turbulentnímu vývoji v uplynulých měsících připravilo premiéru hudební inscenace Mejdan s Mozartem aneb Opera má tuhý kořínek. Premiéru v režii Jana Jiráně uvede 21. listopadu k 60. výročí divadelního angažmá Miroslava Kořínka, který nastudoval k inscenaci hudbu. Další novinkou bude one man show Tomáše Matonohy s premiérou 12. prosince v malém sále Ypsilonky.

15.11.2025

Interaktivní audiowalk Sejdeme se u Koníčka? provede účastníky centrem Prahy v roli studujících těsně před sametovou revolucí

Jaké to bylo studovat na vysoké škole těsně před sametovou revolucí? Debaty nad společenskými problémy, psaní článků i spousta schůzek po hospodách… Přestože nás od událostí roku 1989 dělí již pětatřicet let, tehdejší studentský život byl v mnohém podobný tomu dnešnímu. Interaktivní audiowalk provede účastníky pražským centrem. Ti se v příběhu stanou studujícími v období těsně před sametovou revolucí. Jak moc se zapojí do studentského života a aktivit, které vedly k manifestaci 17. listopadu, bude v průběhu audiowalku jen na nich.