16.03.2023 16:48

Sezonu brněnského Studia Marta uzavře projekt ROZPADÁNÍ

Sezonu brněnského Studia Marta uzavře projekt ROZPADÁNÍ. V jeden večer se představí dvě inscenace autorských her, které spojuje téma rozpadu. Aktovky Bublifuk a Je potřeba změna! tak uvidí diváci na jevišti poprvé, a to v podání budoucích absolventů Divadelní fakulty JAMU. Premiéra proběhne 23. března 2023.

„Na celém projektu nás od začátku přitahovala jeho spontánnost. Vytvořit za čtyři týdny dvě inscenace, najít mezi nimi pojítko a dát tak vzniknout komponovanému večeru, byla pro nás pro všechny velká výzva. Postupné rozpadání dvou zdánlivě neměnných systémů, školy a rodiny, ukazují obě inscenace skrze značnou dávku humoru. Groteskního, černého i absurdního. Dostává se jim tak možnosti trefně poukazovat na palčivá témata výše zmíněných institucí,” říká dramaturgyně projektu Veronika Onheiserová.

Hry vzešly ze soutěže Havlovské aktovky, kterou již třetím rokem pořádá Divadelní fakulta JAMU ve spolupráci s The Václav Havel Library Foundation v New Yorku. Soutěžící mají za úkol napsat původní aktovku na základě citátu z Havlova dramatu. Texty Vojtěcha Balcara a Daniely Vošahlíkové se umístily v roce 2022 na druhém a třetím místě, kde jim inspirací byla hra Odcházení. Diváci budou moci v rámci večera nazvaného ROZPADÁNÍ zhlédnout obě inscenace po sobě s přestávkou. Texty uvede inscenační tým v úpravě.

Velkým úkolem bylo nalezení pojítek mezi oběma projekty, jedním z nich je scénografie Anny Tiché. Ta představuje jasně vymezený prostor, který lze jednoduše proměnit pro potřebu obou aktovek. Dalším spojníkem je autorská hudba režiséra Martina Modrého, ten se tak přidává ke trojici spolužáků ve složení režiséra Jakuba Hekla (Bublifuk), režisérky Elišky Houserové (Je potřeba změna!) a dramaturgyně Veroniky Onheiserové z Ateliéru režie a dramaturgie prof. PhDr. Václava Cejpka.

Inscenace Bublifuk prověřuje křehkost vztahů zdánlivě dokonalé rodiny. Zhmotňuje motiv praskání bublin jednotlivých postav a tematizuje rozpad skrze vzájemné neporozumění a neochotu vyrovnat se s minulostí. Inscenace Je potřeba změna! ukazuje snahu proměnit zkostnatělý školní systém. Volba nového ředitele školy působí na postavy jako elixír motivace k reálné změně. Zacyklenost vztahů, komika situací a absurdita jednotlivých diskuzí však jenom zastiňuje nevyhnutelnost rozpadu.

ROZPADÁNÍ uvede Studio Marta celkem desetkrát. Po náročné sezoně klasiků se herci představí v úplně nové poloze, navíc v současné dramatické tvorbě.

Dva původní texty. Dva režijní styly. Jeden večer.

ROZPADÁNÍ (Vojtěch Balcar, Daniela Vošahlíková)
Režie Jakub Hekl, Eliška Houserová
Premiéra 23. 3. 2023 v 19:00 ve Studiu Marta, Bayerova 5, 60200 Brno

https://www.studiomarta.cz/

Autor článku: Dagmar Indrová

Sezonu brněnského Studia Marta uzavře projekt ROZPADÁNÍ

Inscenace

22.12.2025

Symfonický orchestr Českého rozhlasu vstoupí do nového roku s vroucností italských melodií

Vstup do jubilejního roku, na který připadá 100. výročí vzniku Symfonického orchestru Českého rozhlasu, bude v jeho podání radostný a hřejivý. Přesně takovou atmosféru dokáží vykouzlit nejslavnější italské písně a árie v podání hráčů SOČRu, tenoristy Daniela Matouška a jeho mladých kolegů Barbory Kubíkové a Ahmada Hedara. Název programu ´O sole mio mj. odkazuje na CD, které jmenovaní interpreti společně připravili pod taktovkou Jana Kučery.

17.12.2025

Poslední premiérou šumperského divadla v tomto roce je adaptace filmové komedie Pane, vy jste vdova!

Divadlo Šumperk uvede v sobotu poslední premiéru letošního roku, kterou je divadelní adaptace filmové komedie se sci-fi prvky Pane, vy jste vdova! Komedii scénáristů Miloše Macourka a Václava Vorlíčka připravil pro šumperské divadlo režisér Jiří Liška, jehož tvorba byla dosud známa především zdejším dětem a to díky inscenacím Rychlebské pohádky a Hrnečku, vař!

17.12.2025

Dido a Aeneas v Národním divadle: barokní opera jako intimní drama mysli

Opera Národního divadla uvede v sezoně 2025/2026 ve Stavovském divadle novou inscenaci barokní opery Dido a Aeneas Henryho Purcella – jednoho ze základních kamenů operní historie a díla mimořádné emocionální síly. Hudebního nastudování se ujme barokní specialista Michael Hofstetter, režie je v rukou Alice Nellis. Na inscenaci spolupracuje také Collegium Vocale 1704.