28.02.2022 14:32

Městská divadla pražská uvedou hru Petera Weisse Marat + Sade

Poprvé se divákům na pražské scéně představí inscenace hry Petera Weisse Marat + Sade. Podívají se za mříže blázince, kde chovanci z řad nemocných i společensky nepohodlných připravují hru o vraždě revolučního vůdce Marata. Inscenaci nastudoval režisér Vladimír Morávek. Hudbu složil Michal Pavlíček. V roli Jeana Paula Marata se představí Martin Donutil. V roli markýze de Sade pak vystoupí Kryštof Krhovják s Jiřím Štréblem. Premiéra se uskuteční 12. března v divadle Rokoko.

Píše se rok 1808. Blázinec v Charentonu láká pařížskou smetánku. Nemocní i společensky nepohodlní lidé, v čele s markýzem de Sade, zde připravují hru o zavraždění revolucionáře Jeana Paula Marata. Divadlo bláznů začíná. Kdo je vlastně šílenec? A kde se nachází hranice šílenství? V čem tkví síla svobody? Co pro ni dokážeme obětovat? „Myslím, že to bylo nejtěžší zkoušení mého života. Protože ta hra je tak skvostná. Protože doba, co ji zrovna žijeme, je tak vypjatá. Zkřivená grimasami příští bolesti,“ říká režisér Vladimír Morávek.

Celosvětově známé dílo Petera Weisse Pronásledování a zavraždění Jeana Paula Marata předvedené divadelním souborem blázince v Charentonu za řízení markýze de Sade, u nás zkráceně uváděné jako Marat + Sade, zaujalo svou dramatickou strukturou i časoprostorovou spletitostí. Silné básnické drama se dotýká nespoutanosti a vnitřních žalářů člověka. „Text Petera Weisse vnímám jako velikou dramatickou báseň o svobodě. Díky obrovskému hudebnímu vkladu Michala Pavlíčka můžeme naši inscenaci nahlížet také jako rockové oratorium o izolaci, šílenství a síle i zmaru dějinných zvratů,“ doplňuje dramaturgyně Jana Slouková.

V roli Jeana Paula Marata chvíli před smrtí diváci uvidí Martina Donutila. V rolích zbytku světa pak vystoupí Kryštof Krhovják, Jiří Štrébl, Aleš Bílík, Kateřina Marie Fialová, Renáta Matějíčková, Ivana Uhlířová, Tomáš Weisser, Zdeněk Piškula, Radim Kalvoda, Eva Salzmannová a Zdeněk Vencl.

https://www.mestskadivadlaprazska.cz/

Autor článku: Zuzana Vernerová