17.02.2023 10:56

Na Provázku uvedou milostnou korespondenci básníků Ingeborg Bachmannové a Paula Celana

Už v pátek 24. února proběhne na sklepní scéně Divadla Husa na provázku dlouho očekávaná premiéra inscenace Čas srdce. Tvůrci v čele s režisérkou Annou Davidovou lákají nejen na původní text vycházející z úchvatné milostné korespondence básníků Ingeborg Bachmannové a Paula Celana, ale také na výjimečné herecké výkony jejich představitelů – Sylvie Krupanské a Dominika Telekyho.

„Ingeborg Bachmannová pocházela z rodiny důstojníka rakouské armády, ale odmítala zahlazovat rány šoa a druhé světové války, naopak se vracela k tématu ‚zla‘ a zbabělosti, k tématu jazyka ‚vrahů‘. Postupně se odklonila od psaní básní k próze, v níž se zaměřila na nejintimnější soužití muže a ženy. Paul Celan, jehož rodiče zemřeli v koncentračním táboře, nesl vinu z druhé strany, ze strany obětí. Současně se pokoušel nepoddat osudu, stěhoval svůj život ‚do jazyka‘ - psal v němčině, překládal básně z dalších pěti jazyků -, a hledal stále znovu způsob, jak se nestat obětí, ať už vnějších okolností nebo psychické vichřice, jak žít plný život. Ačkoli spolu nikdy netvořili pár v realitě dennodenního soužití, byli si partnery v hledání smyslu bytí a smyslu psaní,“ objasňuje dramaturgyně a spoluautorka scénáře Tereza Marečková.

Samotné role Ingeborg a Paula jsou mimořádnou hereckou výzvou, což připouští i představitel Paula, herec Dominik Teleky: „Zkušební proces byl velmi intenzivní, po dlouhé době jsem si sáhl na dno psychických i fyzických sil. Učil jsem se důvěřovat slovu. Slovu ve mně, slovu, které slyším. Jeho síle a významu. Ve stejnou chvíli jsem se nacházel mezi geniálními verši a na dětském hřišti. Inspirací mi byl především celý tvůrčí tým, který mě denně zahlcoval novými podněty, jež mě neustále nutily hledat dál v sobě a nespokojit se s tím, co už umím. Během procesu zkoušení jsem si uvědomoval svobodu, kterou mám jak v životě, tak v tvorbě, a to, jak je snadné v ní zabloudit. Proto pro mě bylo tak důležité, že jsem komukoliv z kolegů mohl ve všem naprosto důvěřovat.”

„Mám obrovskou radost, že se Anna Davidová coby režisérka po mateřské pauze vrací na Provázek právě básnivým Časem srdce, který v pozoruhodně citlivé dramatizaci hostující dramaturgyně Terezy Marečkové dává velký prostor jak Annině temperamentní obrazivosti, tak hereckým výkonům Sylvie Krupanské a Dominka Telekyho. Těším se také, že jazyk Bachmannové a Celana najde nečekané a zcela suverénní spoluhráče ve výpravě Petry Vlachynské a hudbě Jakuba Kudláče,“ uzavírá umělecký šéf Provázku Martin Sládeček.

V současné chvíli vyprodaná premiéra Času srdce v režii Anny Davidové proběhne 24. února 2023, nejbližší reprízy na diváky čekají 27. února a 2. března 2023.

www.provazek.cz

Autor článku: Nikol Hlávková, foto: David Konečný

Na Provázku uvedou milostnou korespondenci básníků Ingeborg Bachmannové a Paula Celana

Inscenace

22.10.2025

Apolena Veldová v hlavní roli amerického dramatu Vtip na Malé scéně Divadla J. K. Tyla

Na Malé scéně Divadla J. K. Tyla se 25. října 2025 uskuteční česká premiéra amerického dramatu Vtip. Autorka Margaret Edson, oceněná za toto dílo Pulitzerovou cenou, v něm s jemnou ironií a černým humorem rozehrává příběh brilantní profesorky literatury, která se s neúprosnou upřímností vyrovnává s vážnou nemocí i sama se sebou. Nový titul připravuje kmenový režisér plzeňské činohry Adam Doležal, hlavní roli ztvární Apolena Veldová, pro niž postava Vivian představuje mimořádnou hereckou výzvu.

21.10.2025

Komedie Hra, která se zvrtla v režii Hany Mikoláškové poprvé na jevišti Městského divadla Zlín

Ochotnický spolek ze Všeminy zachraňuje ze všech sil katastrofickou premiéru své adaptace detektivky Vražda na Havershamském panství. Nic neprobíhá tak, jak si režisér, herci ani ostatní členové souboru představovali. Co všechno se může ještě stát? Hru, která se zvrtla zlínské publikum poprvé uvidí v sobotu 25. října 2025.

21.10.2025

Balet Národního divadla Brno otevře novou sezonu premiérou inscenace Kafka

Balet Národního divadla Brno otevře novou sezonu premiérou baletu Kafka. Taneční formou tak vzdá hold tomuto literárnímu géniovi, jehož sté výročí úmrtí jsme si v loňském roce připomínali. Kafkovská témata jsou v moderní společnosti stále aktuální, což dokládá i to, že se k nim umělci stále opakovaně vrací. Jako současný balet jej pro NdB zpracovává choreografka Markéta Pimek Habalová.