12.04.2022 10:26

Na Zábradlí ožívá Discoland Sylvie

Divadlo Na zábradlí koncem dubna uvede autorskou novinku Discoland. V inscenaci režijně-dramaturgického tandemu Petr Erbes a Boris Jedinák ožijí vzpomínky bývalých zaměstnanců a návštěvníků Discolandu Sylvie, legendárního libeňského podniku Ivana Jonáka, který se stal jedním ze symbolů ikonických „devadesátek“. Premiéry inscenace Discoland jsou na programu 29. a 30. dubna, první reprízy následují 4. a 18. května.

Petr Erbes a Boris Jedinák působí v Divadle Na zábradlí jako kmenoví dramaturgové od minulé sezony. Po inscenaci Kyjem po kebuli a audiowalku Kleopatra, vytvořeném se skupinou 8lidí, přináší na Zábradlí výpovědi bývalých zaměstnanců a hostů Discolandu Sylvie. „Tématem jsme se začali zabývat zhruba před rokem a od té doby se moje vnímání devadesátých let hodně proměnilo. Zatímco tehdy jsem měl pocit, že prozkoumáváme celkem neznámé pole, teď mám spíš tendenci vymezit se proti nadměrné fetišizaci doby,“ konstatuje Erbes.

Text inscenace je koláží rozhovorů vedených se zaměstnanci – kuchařem, barmanem či striptérkou – a návštěvníky Jonákova Discolandu. „Chtěli jsme mluvit s řadovými zaměstnanci Discolandu a nabourat kánon vybudovaný bulvárem a Ivanem Jonákem. Přišlo nám důležité mluvit s lidmi, kterým se nedostává tak veliký mediální prostor,“ popisuje proces rešerší Petr Erbes. „Nyní během zkoušení hledáme způsob, jak přetavit dokumentární text do divadelního jazyka. Zjišťujeme, že ještě silnějším tématem, než jakým jsou samotná devadesátá léta a nově nabytá svoboda, je téma paměti. Ve vzpomínkách na zaniklý hudební klub jsou mnohdy slepá místa nebo se dokonce některé vzpomínky vzájemně popírají a Discoland se tak v inscenaci stává rozostřeným, snovým světem, který nabývá s každým vypravěčem jinou podobu,“ doplňuje Boris Jedinák.

Odpovědí na otázky jako například, zda se v klubu braly drogy, kdo nechal zabít Ludviku Jonákovou nebo jak to bylo s prostitucí v Discolandu, se tak divákům na Zábradlí dostane hned několik. Přesto však Discoland slibuje podívanou, která nás skrze pravdivé lidské příběhy na chvíli přenese do období nespoutané zábavy, hlasité hudby a pofidérních obchodů… „Ty prachy se tam vydělávaly žejo. To jsem si jednou odnesla za večer – já, byly tam holky, co si vydělaly víc – tak já jsem si odnesla asi sedmadvacet tisíc za noc. Což jako já měla pocit, že ty peníze jsou všude, jen se je naučit sbírat. A to jsem nedělala žádnou štětku. Fakt. To bylo takový volný. Ty peníze fakt byly. A když náhodou jsem je utratila, tak jsem věděla, že si je večer zase vydělám,“ říká jedna z postav.

V inscenaci Discoland se představí členové souboru Divadla Na zábradlí Petr Čtvrtníček, Jiří Vyorálek, Barbora Bočková, Kateřina Císařová, Václav Vašák, Magdaléna Sidonová, Anežka Kubátová a Johana Matoušková. A vedle nich také ukrajinská studentka Katedry autorské tvorby a pedagogiky DAMU Valerie Lobačova. Inscenační tým tvoří kromě Erbese a Jedináka i výtvarnice Klára Fleková, která s dvojicí dlouhodobě spolupracuje a podílela se i na inscenaci Kyjem po kebuli o misionářské cestě jihlavského kněze Augustina Strobacha. O hudbu se v případě Discolandu postará Ivo Sedláček, herec a člen úspěšného rapového dua P/\ST.

www.nazabradli.cz

Autor článku: Iveta Brixí

Na Zábradlí ožívá Discoland Sylvie

Inscenace

17.12.2025

Poslední premiérou šumperského divadla v tomto roce je adaptace filmové komedie Pane, vy jste vdova!

Divadlo Šumperk uvede v sobotu poslední premiéru letošního roku, kterou je divadelní adaptace filmové komedie se sci-fi prvky Pane, vy jste vdova! Komedii scénáristů Miloše Macourka a Václava Vorlíčka připravil pro šumperské divadlo režisér Jiří Liška, jehož tvorba byla dosud známa především zdejším dětem a to díky inscenacím Rychlebské pohádky a Hrnečku, vař!

17.12.2025

Dido a Aeneas v Národním divadle: barokní opera jako intimní drama mysli

Opera Národního divadla uvede v sezoně 2025/2026 ve Stavovském divadle novou inscenaci barokní opery Dido a Aeneas Henryho Purcella – jednoho ze základních kamenů operní historie a díla mimořádné emocionální síly. Hudebního nastudování se ujme barokní specialista Michael Hofstetter, režie je v rukou Alice Nellis. Na inscenaci spolupracuje také Collegium Vocale 1704.

16.12.2025

Začátek nového roku v ARŠE+ nabídne nevšední inscenace, koncerty, workshopy i originální formáty

Začátek nového roku v ARŠE+ nabídne nevšední inscenace, koncerty, workshopy i originální formáty. Program navazuje na dlouhodobou dramaturgii platformy, která propojuje divadlo, hudbu, performativní umění a společenská témata v živém dialogu. Diváky čekají setkání se zavedenými tvůrčími osobnostmi i s novými jmény, která vnášejí do prostoru ARCHY+ čerstvou energii a experiment.