22.02.2022 13:03

Pátou premiérou jubilejní sezóny Činoherního studia bude Višňový sad

Na klasickou divadelní komedii Višňový sad Antona Pavloviče Čechova vsadila dramaturgie ústeckého Činoherního studia a uvede ji v neděli 27. února jako 5. premiéru 50. sezóny. Čechovův text v legendárním překladu Leoše Suchařípy, který vznikl v době jeho působení v Činoherním studiu, nastudoval režisér David Šiktanc a dramaturgyně Tereza Marečková. Vedle dvou hostujících herců do inscenace obsadili kompletní herecký soubor.

Sad je plný kvetoucích višní, je o ně třeba pečovat. Aby rostly a plodily. To už dnes ale nikdo neumí, říká prastarý komorník Firs. Už jsme zapomněli, jak sušit višně, navazovat hluboké vztahy a starat se o rodinný dům, aby nepropadl v exekuci.

„S Višňovým sadem se po více než deseti letech vracíme do světa her Antona Pavloviče Čechova, které zde – díky někdejší kultovní inscenaci Tří sester v režii Ivana Rajmonta – naprosto mimořádným způsobem rezonují. Višňový sad uvedeme v překladu Leoše Suchařípy – a tímto způsobem uctíme památku tohoto dlouholetého dramaturga a herce Činoherního studia. Sám za sebe jsem přesvědčený, že právě nyní skutečně nazrál čas k uvedení této hry, která vypráví o konci jedné epochy a strachu z nejasné budoucnosti,“ říká David Šiktanc, režisér inscenace. Dramaturgyně Tereza Marečková pak Davida Šiktance doplňuje: V Čechovově lyrické komedii nejsou žádné hlavní a vedlejší postavy, všichni jsou aktéry jednoho navenek nenápadného děje. Pod jeho povrchem tiká čas. Žádné vedlejší postavy nejsou ani v naší realitě – každý do sadu něco přináší, něco zalívá a něco nechává ladem.“

„Zkušenost z pandemie a z ní povstávající vědomí, že svět je – i s ohledem na rozpadající se ekosystém – před změnou, kterou si v nejmenším neumíme představit, nám umožňuje přečíst Čechovův text nově, bez často akcentované nostalgie,“ přibližuje režisér David Šiktanc svůj pohled na kontext uvedení Višňového sadu v Činoherním studiu.

Na realizaci inscenace se podíleli „staří známí“ z ústeckého Činoheráku. Autorem scénografie je dlouholetý Šiktancův spolupracovník Jan Štěpánek, který už pracoval na inscenacích Pornografie, Homo Faber či Stepní vlk. Scénická hudba vznikla pod taktovkou Vladimíra Franze, ten v nedávné minulosti pro Činoherní studio složil hudbu k inscenacím Najal jsem si vraha či Stepní vlk.  Kostýmy navrhla Zuzana Bambušek Krejzková, držitelka Českého lva a etablovaná výtvarnice, jež spolupracuje s předními českými divadelními scénami a filmaři.

David Šiktanc do Višňového sadu obsadil kompletní herecký soubor doplněný dvěma hosty – Janem Bidlasem, členem hereckého souboru Národního divadla, jenž už v ústeckém Činoheráku před několika lety působil, a herečkou Josefínou Voverkovou.

Více informací: https://cinoherak.cz/inscenace/sad

Autor článku: Petr Kuneš

Pátou premiérou jubilejní sezóny Činoherního studia bude Višňový sad

Inscenace

22.10.2025

Apolena Veldová v hlavní roli amerického dramatu Vtip na Malé scéně Divadla J. K. Tyla

Na Malé scéně Divadla J. K. Tyla se 25. října 2025 uskuteční česká premiéra amerického dramatu Vtip. Autorka Margaret Edson, oceněná za toto dílo Pulitzerovou cenou, v něm s jemnou ironií a černým humorem rozehrává příběh brilantní profesorky literatury, která se s neúprosnou upřímností vyrovnává s vážnou nemocí i sama se sebou. Nový titul připravuje kmenový režisér plzeňské činohry Adam Doležal, hlavní roli ztvární Apolena Veldová, pro niž postava Vivian představuje mimořádnou hereckou výzvu.

21.10.2025

Komedie Hra, která se zvrtla v režii Hany Mikoláškové poprvé na jevišti Městského divadla Zlín

Ochotnický spolek ze Všeminy zachraňuje ze všech sil katastrofickou premiéru své adaptace detektivky Vražda na Havershamském panství. Nic neprobíhá tak, jak si režisér, herci ani ostatní členové souboru představovali. Co všechno se může ještě stát? Hru, která se zvrtla zlínské publikum poprvé uvidí v sobotu 25. října 2025.

21.10.2025

Balet Národního divadla Brno otevře novou sezonu premiérou inscenace Kafka

Balet Národního divadla Brno otevře novou sezonu premiérou baletu Kafka. Taneční formou tak vzdá hold tomuto literárnímu géniovi, jehož sté výročí úmrtí jsme si v loňském roce připomínali. Kafkovská témata jsou v moderní společnosti stále aktuální, což dokládá i to, že se k nim umělci stále opakovaně vrací. Jako současný balet jej pro NdB zpracovává choreografka Markéta Pimek Habalová.