14.10.2025 12:47

Kasha Jandáčková uvede v Pardubicích svou adaptaci Strýčka Váni

Na velké jeviště Východočeského divadla se po šedesáti letech vrací Strýček Váňa, tentokrát však ve zcela současném provedení a s názvem Váňa. Svou adaptaci klasického textu Antona Pavloviče Čechova v Pardubicích nastudovala režisérka Kasha Jandáčková, která zde již uvedla svou úpravu Maryši. Slavnostní premiéry se uskuteční o víkendu 18. a 19. října. Diváci se mohou těšit na Petra Borovce, Karolínu Šafránkovou, Martinu Sikorovou, Martina Mejzlíka, Josefa Lásku a další pardubické herce.

Děj jedné z nejznámějších Čechovových tragikomedií připomíná dramaturgyně Anna Zindulková Hlaváčková: „Stárnoucí profesor Serebrjakov přijíždí se svojí mladou ženou Jelenou na venkovské sídlo, z jehož výnosů financuje svůj nákladný život ve městě. Statek spravuje profesorova dcera Soňa a její strýc Váňa. Po příjezdu manželů je celá domácnost vzhůru nohama – do okouzlující Jeleny se kdekdo zamiluje, Váňa řeší krizi středního věku, Soňa dře na statku jako kůň a trpí neopětovanou láskou k lékaři Astrovovi, který má však plnou hlavu Jeleny a blížící se klimatické krize…“

Strýček Váňa byl poprvé uveden v Moskevském uměleckém akademickém divadle (MCHAT) v roce 1899, přesto je Čechovův text stále aktuální a nadčasový. „Postavy původní hry cítí, že je něco hlubokého špatně, vnímají postupný rozklad a ztrátu iluzí. To je pocit, který rezonuje současnou společností, obzvláště u mladé generace, která se ocitla uprostřed mnoha krizí – klimatu, identity, důvěry v instituce a systém, v období další vlny válek. Dále zde najdeme stav vyhoření, toxické rodinné vztahy, enviromentální úzkosti a v neposlední řadě krizi patriarchální společnosti. Zkrátka většina témat, která Čechova tenkrát nenechávala klidným, mi přijde přenositelná do současnosti,“ říká Kasha Jandáčková a přibližuje, v čem spočívá její úpravy hry: „Náš Váňa se odehrává v současnosti, konkrétně děj začíná v roce 2021, v průběhu invaze do Donbasu a těsně před rozpoutáním války na Ukrajině. Mimo to jsem výrazně posouvala jazyk k současné mluvě, upravovala různé reálie a podporovala některá témata, rozepisovala je. Duch hry ale zůstal zachován a myslím, že jsem k předloze přistupovala s úctou a spíš ji podpořila, než abych se vůči ní vymezila. Nutno také podotknout, že to je moje první adaptace, kdy přenáším děj do současnosti, nebývá to v mém případě pravidlem.“

Režisérka do svého inscenačního týmu přizvala scénografa a kostýmního návrháře Jána Terebu, s nímž opakovaně spolupracuje a který vytvořil mimořádnou scénografii předchozí Maryši. „Poprvé se v Pardubicích objeví umělci, jako je hudební skladatel David Hlaváč nebo choreograf a tanečník Jaro Viňarský,“ doplňuje Anna Zindulková Hlaváčková.

Sobotní premiérový večer tradičně uvede vernisáž ve foyer divadla, kde svá díla představí malířka Zuzana Jeřábková, která výstavu nazvala prostě Moře.

 

Autor článku: Radek Smetana