Moravské divadlo uvede premiéru baletu Pták Ohnivák / Svěcení jara
Baletní soubor Moravského divadla Olomouc uvádí svou první premiéru této sezony – Pták Ohnivák / Svěcení jara. Tento výjimečný komponovaný večer spojuje dvě ikonická díla Igora Stravinského a představí se v novém choreografickém pojetí britského choreografa George Williamsona. Diváci se mohou těšit na silný vizuální i emocionální zážitek, který propojuje nadčasovou hudbu, současný taneční jazyk a působivou scénografii.
Dva světy, dvě energie, jedno poselství
Program večera propojuje Stravinského Ptáka Ohniváka a Svěcení jara, dvě baletní kompozice, které zásadně ovlivnily vývoj tanečního divadla 20. století. V olomoucké inscenaci je obě spojuje choreograf George Williamson, jehož tvorba se vyznačuje originální poetikou, psychologickou hloubkou a vizuální silou. „Obě díla jsou svým způsobem kontrastní – Pták Ohnivák je oslavou světla, naděje a proměny, zatímco Svěcení jara zkoumá temnější stránku lidské existence a rituál oběti. Chtěl jsem, aby večer působil jako cesta z chaosu k harmonii,“ uvádí choreograf a režisér George Williamson.
Pták Ohnivák – návrat k počátkům
První část večera patří baletu Pták Ohnivák, který byl pro George Williamsona zásadním uměleckým mezníkem. Tento titul se stal jeho prvním dílem vzniklým na zakázku baletního souboru Anglického národního baletu v Londýně a přinesl mu mezinárodní uznání – nominaci na prestižní cenu Benois de la Danse, zatímco představitelka titulní role Ksenia Ovsyanick získala National Dance Award za mimořádný výkon. „Když mi bylo 21 let, byl tento balet mým prvním profesionálním počinem, což má pro mě zvláštní význam. Pták Ohnivák mě zaujal jako symbol surové, elementární síly přírody. Od začátku bylo mým cílem vytvořit pohyby, které tanečníky posouvají na hranici jejich technických i fyzických možností. Pták Ohnivák není jen postava – je to ztělesnění síly, odolnosti a divoké krásy,“ vysvětluje choreograf. V olomouckém nastudování se titulní role znovu ujme právě Ksenia Ovsyanick, která s choreografem spolupracuje už řadu let a byla první interpretkou Ptáka Ohniváka při premiéře v Londýně.
Téma a symbolika díla
Pták Ohnivák ztělesňuje přírodu v její nejčistší a nejmocnější podobě. Dva jedinci vstupují do přírodní říše, která je zcela pohltí svou energií. Poháněni touhou po moci a vlivu se pokoušejí ovládnout vše kolem sebe. Jak jejich vliv roste, vrcholí konflikt, který nakonec přináší absolutní zkázu. Příroda je všemocná a lidské nutkání ji ovládnout vede pouze k sebedestrukci. Přesto, i uprostřed chaosu, zůstává naděje: možnost obnovy a znovunastolení rovnováhy.
Svěcení jara – nové rituály a zrození
Druhá část večera představí zcela novou choreografii George Williamsona inspirovanou Stravinského Svěcením jara. Taneční kompozice se odehrává ve světě, kde se příroda a technologie spojily v posvátnou krajinu. Společenství, které v ní žije, vytváří nové rituály. Nejprve jako pouhý akt tvoření, který se postupně mění v prožitek sdíleného zkoumání a znovuobjevování sebe sama i ostatních. Jak se rituál prohlubuje, stává se primitivnějším, pohyb přechází do transu a instinktu. Okolní svět se mění, pulzuje a získává elementární podobu. Všichni jsou vtaženi do prožitku kolektivní transcendence, ve které mizí hranice mezi jednotlivcem a celkem. „Inspirovala mě představa světa v troskách, prázdného prostoru, kde dávné rituály už neexistují. Z této prázdnoty musí lidé vytvořit nové obřady, najít své vlastní významy a proklestit si cestu proměnou,“ říká choreograf.
Výtvarné a scénické řešení
Na obou dílech spolupracuje scénografka a kostýmní výtvarnice Barbora Rašková, která vytvořila výpravu i kostýmy. Pro roli Ptáka Ohniváka byly zachovány původní kostýmy Davida Bambera, britského výtvarníka. Doplněny jsou o nádhernou čelenku a kožená křídla designéra Roba Goodwina, jehož návrhy se staly výrazným prvkem vizuálního stylu inscenace. Barbora Rašková přepracovala zbytek kostýmů a scénu Ptáka Ohniváka pojala jako současnou interpretaci původního návrhu. Naopak Svěcení jara přinese zcela novou výtvarnou koncepci, jak scénu, tak kostýmy. „U baletu Pták ohnivák jsem vycházela z vizuálního stylu původní inscenace, který jsem chtěla reinterpretovat – zachovat jeho ducha, ale zároveň jej přetvořit po svém. Výrazným prvkem této inscenace je malba, která se objevuje jak na kostýmech, tak i ve scénografii. U baletu Svěcení jara jsme hledali zcela nový vizuální koncept inspirovaný rituálními tanci a domorodými kulturami, které jsme propojili se současnými materiály a technologiemi. V kostýmech se objevuje například plastické zvýraznění páteře a žeber, zdůrazňující animálnost a pudovost rituálů, nebo náznak sukně s třásněmi z gumových popruhů, která evokuje tradiční domorodé oděvy,“ popsala Rašková. Vše doplní a umocní světelný design Tomáše Příkrého.
Hudba, která mění moderní hudební dějiny
Spojujícím prvkem večera je hudba Igora Stravinského, jejíž energie a rytmus zásadně formují charakter obou choreografií. Balet doprovází orchestr Moravského divadla Olomouc pod taktovkou dirigenta Petra Šumníka, jehož precizní vedení umocňuje dramatickou sílu i emotivní hloubku Stravinského partitur. „Hudba Ptáka Ohniváka a Svěcení jara se těžko srovnává. První je blíž k pozdnímu romantismu a určitě bychom při poslechu místy cítili vliv impresionismu, zatímco Svěcení jara už předznamenává novou hudební éru plnou disonancí a složitých rytmů. Obě díla jsou pro orchestr i dirigenta obrovskou výzvou, ale zároveň svátkem a hrát takovou hudbu je vždy mimořádný zážitek,“ říká dirigent Petr Šumník.
Podle šéfa baletního souboru Jana Fouska je uvedení tohoto dvojtitulu pokračováním dramaturgické linie, která spojuje klasický repertoár s moderním pojetím: „Velmi se mi líbila myšlenka pozvat tohoto talentovaného choreografa, který je autorem obou části komponovaného večera. Pták Ohnivák je jeho prvotinou, zatímco Svěcení jara je jeho zatím poslední kreací, kterou uvádíme ve světové premiéře. Budeme tak mít možnost sledovat, kam se George Williamson jako choreograf během své třináctileté choreografické kariéry posunul. Stravinského hudba byla výzvou jak pro baletní soubor, tak pro orchestr, ale obě složky se s tímto úkolem popasovaly velmi dobře. Baletní soubor se tímto večerem umělecky dostává o další level výš a věřím, že vznikl večer, který bude určen všem milovníkům krásné a velmi kvalitní hudby, která koresponduje s nápaditou choreografií a tanečním umem celého baletního souboru“.
„Uvádět v Olomouci inscenaci takového formátu je pro nás velkou ctí a zároveň potvrzením, že náš baletní soubor drží krok s mezinárodní úrovní. Naše publikum má díky tomu možnost zhlédnout produkci, která se svou uměleckou kvalitou může směle měřit se světovými scénami,“ uvedl ředitel Moravského divadla a Moravské filharmonie David Gerneš.
Premiéra baletního večera Pták Ohnivák / Svěcení jara se uskuteční 7. listopadu na jevišti Moravského divadla Olomouc.





